Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Gamification in the customer journey: a conceptual model and future research opportunities

Gamification in the customer journey: a conceptual model and future research opportunities

Título
Gamification in the customer journey: a conceptual model and future research opportunities
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2023
Autores
Silva, JHO
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Mendes, GHS
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Jorge Teixeira
(Autor)
FEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Braatz, D
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 33 7
Páginas: 352-386
ISSN: 2055-6225
Editora: Emerald
Outras Informações
ID Authenticus: P-00X-ZDG
Abstract (EN): PurposeWhile academics and practitioners increasingly recognize the impacts of gamification on customer experience (CX), its role in the customer journey remains undeveloped. This article aims to identify how gamification can leverage each customer journey stage, integrate the findings into a conceptual model and propose future research opportunities.Design/methodology/approachSince CX and customer journey are interrelated concepts, the authors rely on CX research to identify research themes that provide insights to propose the conceptual model. A systematic review of 154 articles on the interplay between gamification and CX research published from 2013 to 2022 was performed and analyzed by thematic content analysis. The authors interpreted the results according to the service customer journey stages and the taxonomy of digital engagement practices.FindingsThis article identified five main thematic categories that shape the conceptual model (design, customer journey stages, customer, technology and context). Gamification design can support customer value creation at any customer journey stage. While gamification can leverage brand engagement at the pre-service stage by enhancing customer motivation and information search, it can leverage service and brand engagement at the core and post-service stages by enhancing customer participation and brand relationships. Moreover, customer-, technology- and context-related factors influence the gamified service experience in the customer journey.Originality/valueThis article contributes to a conceptual integration between gamification and customer journey. Additionally, it provides opportunities for future research from a customer journey perspective.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 35
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

The role of meaning in service innovation: a conceptual exploration (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ana Kustrak Korper; Stefan Holmlid; Lia Patrício
Robotizing shared service centres: key challenges and outcomes (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Figueiredo, Alcídio Silva; Luisa Helena Pinto
Customer experience research: intellectual structure and future research opportunities (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Silva, JHO; Mendes, GHS; Miguel, PCA; Amorim, M; Jorge Teixeira
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-11-08 às 22:04:33 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias