Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início » Publicações » Visualização » Individualism and collectivism: what differences between portuguese and romanian adolescents?

Individualism and collectivism: what differences between portuguese and romanian adolescents?

Título
Individualism and collectivism: what differences between portuguese and romanian adolescents?
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2009
Autores
Laura Ciochinã
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Ver página ORCID
Revista
Vol. 12 2
Páginas: 555-564
ISSN: 1138-7416
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus - 4 Citações
PsycInfo
Classificação Científica
FOS: Ciências sociais > Psicologia
Outras Informações
ID Authenticus: P-003-EY6
Abstract (EN): This article presents the results of a series of preliminary comparisons, between the Portuguese and Romanian cultural contexts, on the individualism-collectivism (IND/COL) cultural dimension. The IND/COL was evaluated with the Individualism-Collectivism Questionnaire - ICQ -, constructed in New Zealand by Shulruf, Hattie and Dixon (2003, Anonymous Questionnaire of Self-Attitudes - AQSA), and adapted to the Portuguese and Romanian contexts by Ciochina and Faria (2007), using studies of confirmatory factor analysis. The ICQ composed by 26 items, 15 evaluating the IND scale - with three subscales (Uniqueness, Competition and Responsibility) -, and 11 evaluating the COL scale - with two subscales (Harmony and Advice) -, was administered to 395 subjects, 200 Portuguese and 195 Romanian, 10(th) and 12(th) graders. On the whole, in the Portuguese and Romanian samples, the multivariate and univariate statistical analyses evidenced the existence of two independent variables - gender and cultural context -, with significant effects, main and of interaction, on the scales and subscales of the ICQ. The results were discussed taking into consideration the specificities of the educational systems in the two cultural contexts, which are inevitably shaped by socio-cultural factors characteristic of the two countries considered in the present study - Portugal and Romania.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: lfaria@fpce.up.pt
Notas: <a href="http://gateway.isiknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=Alerting&SrcApp=Alerting&DestApp=WOS&DestLinkType=FullRecord&KeyUT=000271525100015">Acesso à Web of Science</a> <br> <a href="http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-73149111532&origin=resultslist">Acesso à Scopus</a>
Nº de páginas: 10
Tipo de Licença: Clique para ver a licença CC BY-NC
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Computational methods in visual perception. (2007)
Outras Publicações
correia, mv; santos, ja
Validation of a portuguese version of the Aspiration Index for Adolescents (AI) (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Mónica Costa; Paula Mena Matos; Catarina Pinheiro Mota
Use of the "Mental Health Inventory-5" with portuguese 10-15 years old (2011)
Artigo em Revista Científica Internacional
Susana C. Marques; José Luís Pais Ribeiro; Shane J. Lopez
The thousand shades of the financial and economic crisis: a study of the social representations of the crisis in Portugal (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
Gabrielle Poeschl; Joaquim Pires Valentim; Bruno Pereira da Silva
The psychological adjustment of children with asthma: study of associated variables (2010)
Artigo em Revista Científica Internacional
Lígia Lima; Marina Prista Guerra; Marina Serra de Lemos

Ver todas (25)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Medicina da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-08-26 às 01:26:42
Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Política de Captação e Difusão da Imagem Pessoal em Suporte Digital