Go to:
Logótipo
Você está em: Start » Publications » View » Gramática, Pragmática e competência de leitura: valores do futuro perfeito na Internet
Publication

Gramática, Pragmática e competência de leitura: valores do futuro perfeito na Internet

Title
Gramática, Pragmática e competência de leitura: valores do futuro perfeito na Internet
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2019
Authors
Duarte, Isabel Margarida
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Indexing
Crossref
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Linguistics
Other information
Resumo (PT): Existe uma relação favorável entre conhecimento explícito e refl exivo da gramática e competência de leitura. Uma literacia crítica exige leitores bem formados e não apenas que saibam decifrar a mensagem do texto. Partindo de uma perspetiva enunciativo-pragmática, faremos (1) a análise de diferentes valores do futuro perfeito num corpus ad hoc construído com ocorrências de 12 textos da Internet, (2) relacionando esses valores com os géneros discursivos em que estão presentes as ocorrências. Finalmente, (3) traçaremos, a partir desses valores, um percurso pedagógico exemplifi cativo, tendo em conta Duarte (1992), Silvano & Rodrigues (2010) e o que Camps (2006) escreveu sobre Sequências Didáticas para ensinar gramática.
Abstract (EN): There is a positive relation between explicit and refl exive knowledge of grammar and reading competence. Critical literacy requires well-formed readers. Adopting an enunciative-pragmatic perspective, we will (1) analyze different values of the futuro perfeito in an ad hoc corpus constructed with occurrences of 12 Internet texts, (2) relate these values to the discursive genres in which the occurrences are present. Finally, (3) bearing in mind these values, we will draw an example of a possible pedagogical pathway, taking into account Duarte (1992), Silvano & Rodrigues (2010) and Camps (2006) on Didactic Sequences to teach grammar.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
6Isabel Margarida Duarte_b 696.54 KB
Related Publications

Of the same authors

Alguns Operadores de Agulhagem Comunicativa (1989)
Thesis
Isabel Margarida Duarte; Óscar Lopes
Oral. Guia de Implementação do Programa de Português do Ensino Básico (2011)
Technical Report
Silva, Fátima ; Viegas, Filomena ; Duarte, Isabel Margarida ; Veloso, João
Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Developing pragmatic skills in Portuguese as Foreign Language A level groups: A case study in Porto (Portugal) (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Girard, Salomé

See all (199)

Of the same book

O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo (2019)
Chapter or Part of a Book
Rodrigues, Sónia Valente ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Carvalho, Ângela ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge
Análise da eficácia pedagógico-didática de dois laboratórios gramaticais aplicados numa turma de 9.º ano (2019)
Chapter or Part of a Book
Pedreira, Paula; Rodrigues, Sónia Valente ; Silvano, Maria da Purificação; Almeida, Sofia
A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como? (2019)
Chapter or Part of a Book
Brito, Ana Maria ; Morgado, Celda; Oliveira, Maria do Carmo
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Medicina da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-21 at 06:23:03
Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal | Política de Captação e Difusão da Imagem Pessoal em Suporte Digital