Latin II
Instance: 2004/2005 - 2S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
EPA |
23 |
Official Study Plan - LEPA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPE |
13 |
Official Study Plan - LEPE |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPF |
50 |
Official Study Plan - LEPF |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPI |
119 |
Official Study Plan - LEPI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPO |
20 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPO |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Objectives
- To acquire knowledge of the basic grammatical structures of Latin (morphologic and syntactic);
- To apply that knowledge to text translation with a progressive level of difficulty.
Program
1. Morphology
1.1. Nominal inflection
1.1.1. Adjective degrees
1.2. Verbal inflection
1.2.1. The Supine
1.2.2. Other nominal forms: participles and infinitives; perfect and future.
1.2.3. Perfectum (Indicative mode; active and passive voices).
1.2.4. The Conjunctive (infectum).
1.2.5. Deponent verbs.
2. Syntax
2.1. Subordination
2.1.1. Complement clauses:
2.1.1.1. Conjunctional: ut and ne + conjunctive
2.1.1.2. Non-conjunctional: infinitive and indirect interrogative.
2.1.2. Circumstantial clauses: final.
2. 2. The conjunctive in independent clauses.
2. 3. The absolute ablative.
3. Translation of texts by Latin writers (original texts and adapted versions).
Main Bibliography
LANGUAGE
ERNOUT, A. – MEILLET, A., Dictionnaire Etymologique de la Langue Latine, Paris, Klincksieck, 1932.
ERNOUT, A. – THOMAS, F., Syntaxe Latine, Paris, Klincksieck, 1972- 3ª ed.
FERREIRA, A.G., Dicionário de Latim-Português, Porto, Porto Editora, s.d.
Dicionário de Português- Latim, Porto, Porto Editora, 1976.
FIGUEIREDO, J.N., - ALMENDRA, M.A., Compêndio de Gramática Latina, Porto, Porto Ed., 1977.
FONSECA, C.A., Sic itur in Vrbem. Iniciação ao Latim, Coimbra, IEC, 1992-6ª ed.
GAFFIOT, F., Dictionnaire Illustré Latin-Français, Paris, Hachette, 1978.
HAMMOND, N.G.L. – SCULLARD, H.H., Oxford Latin Dictionary, Oxford, Clarendon Press, 1968-1982.
TORRINHA, F., Dicionário Latino-Português, Porto, Porto Ed., 1942-2ªed.
Dicionário Português- Latino, Porto, Ed. Domingos Barreira, 1939-2ªed.
LITERATURE AND CULTURE
BAYET, J., Littérature Latine, avec col. de NOUGARET, L. et BORIAUD, J.Y., Paris, Armand Colin, 1965.
HAMMOND, N.G.L. – SCULLARD, H.H., Oxford Classical Dictionary, Oxford, OUP, 1987.
KENNEY, E.J. & CLAUSEN, W.V. (ed.), The Cambridge History of Classical Literature II – Latin Literature, Cambridge Univ. Press, 1982.
PARATORE, E., História da Literatura Latina, Lisboa, F.C.G. 1987.
ROCHA PEREIRA, M.H., Estudos de História da Cultura Clássica, vol. II: Cultura Romana, Lisboa, F.C.G., 2002-3ª ed..
TAPLIN, O., Literature in the Roman World, Oxford Univ. Press, 2001.
Teaching methods and learning activities
Theoretical-practical classes.
Evaluation Type
Eligibility for exams
Positive average mark in both written tests
or
Positive mark in the final exam.
Calculation formula of final grade
Two written tests: each counting for 50% of the final mark;
Final exam: 100%.
Examinations or Special Assignments
Not applicable.
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable.
Classification improvement
According to the Assessment Regulations in force.
Observations
Language of instruction: Portuguese.