Portuguese Literature from the Baroque to Neoclassicism
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Portuguese Language Literature |
Instance: 2023/2024 - 2S ![Requerida a integração com o Moodle Ícone do Moodle](/flup/pt/imagens/MoodleIcon)
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
EP |
3 |
EP - Study Plan |
2 |
- |
6 |
- |
|
LLC |
6 |
Study plan |
2 |
- |
6 |
- |
|
Teaching Staff - Responsibilities
Teaching language
Suitable for English-speaking students
Objectives
1. Contact with and discuss some of the most significant literary works of the Baroque and Neoclassical periods in Portugal; 2. Identify and characterise the theory basics and aesthetic-literary practices developed throughout the 16th and 17th centuries; 3. Properly apply the basic theory instruments to the review of lyrical and narrative literary texts; 4. Produce, at analysis and comment level, a critical and reasoned discourse.
Learning outcomes and competences
1.The current syllabus aims at providing students with solid knowledge of Portuguese literature (XVII-XVIII). Aiming at including essential aspects of Portuguese literature, the syllabus selects a set of topics, problematizing the corresponding theoretical contexts and establishing a historical and cultural setting tat the same time as it allows the development of the ability to identify and contextualize a topic, an author, a work.
2. This syllabus intends also to develop student's writing and research skills
Working method
Presencial
Pre-requirements (prior knowledge) and co-requirements (common knowledge)
N/A
Program
1. The Baroque aesthetics and the concepts of “agudeza” and “ingenium”: the “codes” and practices. Literature and image: «vanitas», emblems, «divises».
1.1. The «barroc posterity» of Camões.
1.2. «Fénix Renascida» and «Postilhão de Apolo».
1.3. «Obras Métricas» (1665), D. Francisco Manuel de Melo.
1.4. António Vieira and the sacred rhetoric.
2. The Neo-Classical «reaction» and the theory of “bom gosto”. 2.1. Luís António Verney and “Verdadeiro Método de Estudar” (1746) 2.2. The “Arcadian” theorisation and practice:Arte Poética»(1748), Francisco José Freire
2.2.1. Correia Garção, António Dinis da Cruz e Silva, Domingos Reis Quita and Manuel de Figueiredo.
Mandatory literature
Alcir Pécora; Teatro do Sacramento: a unidade teológico-retórico-política dos sermões de Antonio Vieira, Imprensa da Universidade de Coimbra - Unicamp, 2016. ISBN: 978-989-26-1145-7
Andrea Battistini;
Il^barocco. ISBN: 88-8402-316-5
AA.VV; Vieira Escritor , Cosmos, 1997
AA.VV; estudos introdutórios a Obras Métricas de D. Francisco Manuel de Melo , IPLB, 2006
CASTRO, Aníbal Pinto de; Retórica e Teorização Literária em Portugal do Humanismo ao Neoclassicismo,, Imprensa da universidade, 1973
CASTRO, Aníbal Pinto de; Os códigos poéticos em Portugal do Renascimento ao Barroco. Seus fundamentos. Seus conteúdos. Sua evolução., Revista da Universidade de Coimbra, 31 (1985), pp 505-531, 1985
EGIDO, Aurora; De la mano di Artemia. Literatura, emblemática, Mnemotecnia y arte en el siglo de Oro,, José J. de Olañeta, editor y Universitat de les Illes Balears, 2004
Francisco Leitão Ferreira;
Nova arte de conceitos
Fumaroli, Marc; Le sablier renversé. Des Modernes aux Anciens , Collection Tel (n° 395), Gallimard, 2013. ISBN: 9782070135073
GARÇÃO, P. A. Correia; Obras completas , Sá da Costa, 1982-1983
Hansen, João Adolfo; Agudezas seiscentistas e outros ensaios, EdUsp, 2019. ISBN: 13: 9788531417306
Hansen João Adolfo;
A sátira e o engenho. ISBN: 85-7164-076-9
ed. Ivo Castro, E. Rodrigues-Moura, Anabela L. de Barros; A Fénix Renascida, FCG, 2017. ISBN: 978-972-31-1601-4
MARAVALL José António; La Cultura del Barroco, Arial, 1983
MARQUES, João Francisco; A Parenética portuguesa e a Restauração (1640-1668), INIC, 1989
MELO, D. Francisco Manuel de (ed. coordenada por Maria Lucília Gonçalves Pires e José Adriano de Freitas Carvalho; Obras Métricas , IPLB, 2006
MENDES, Margarida Vieira; A oratória barroca de Vieira, Caminho, 1989
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; Xadrez de palavras. Estudos de literatura barroca, Cosmos, 1996
Poesia maneirista (apres. crítica e notas de Isabel Almeida, Ed. Comunicação, 1998
Poetas do período Barroco (int. e org. de Maria Lucília Gonçalves Pires, Duarte Reis, 2003
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Escavações de arqueologia literária II: a Grinalda de Apolo, cancioneiro inédito de Cristóvão Alão de Morais, Diacrítica, nº 10 (1995), pp. 563-569, 1995
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Camões: labirintos e fascínios, Cotovia, 1994
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Maneirismo e Barroco na Poesia Lírica Portuguesa, Centro de Estudos Românicos, 1975
VERNEY, Luís António; Cartas sobre Retórica e Poética (int. de M. Lucília Gonçalves Pires), , Presença, 1991
Vieira António Padre 1608-1697;
Sermões do Rosário. ISBN: 978-972-42-4837-0
Vieira António Padre 1608-1697;
Sermões do Advento, do Natal e da Epifania. ISBN: 978-972-42-4839-4
VISTARINI, António Bernat; Francisco Manuel de Melo (1608-1666). Textos y contextos del Barroco peninsular, Palma, 1992
Complementary Bibliography
Marc Fumaroli;
Jésuites et gallicans
Marnoto, Rita; HISTORIA CRITICA DA LITERATURA PORTUGUESA VOL4 - NEOCLASSICISMO E PRE-ROMANTISMO, Verbo, 2010. ISBN: 978-972-22-3003-2
Teaching methods and learning activities
Expository theoretical classes on programme contents, text analysis, individual support to students to develop their writing and research skills
keywords
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Evaluation Type
Evaluation with final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Exame |
100,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
104,00 |
Frequência das aulas |
58,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
Exam 100%
Calculation formula of final grade
Exam 100%
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Internship work/project
N/A
Special assessment (TE, DA, ...)
According to the Assessment Regulations
Classification improvement
According to the Assessment Regulations
Observations
N!A