Functional Anatomy
109 - ECTS
- Teach the student to observe, describe and use the correct anatomical nomenclature.
- Stimulate the ability to systematize from the analytical description of the human body.
- To provide the morphological basis of the human movement in a functional perspective.
Biochemistry and Cell Biology
111 - ECTS
PURPOSES
- To provide students theoretical knowledge on the biochemical concepts regarding the different metabolic pathways of cellular energy production (bioenergetics)
- To provide students theoretical knowledge regarding the structural and molecular organization of the cell as well as the associated mechanisms for normal cell function
COMPETENCIES AND LEARNING OUTCOMES:
At the end of the semester the students should be able to:
- Describe the intrinsic biochemical reactions related with the different metabolic pathways
- Understand the limiting factors associated with the energetic production of the different metabolic pathways
- Understand and discriminate the role and function of the different cellular components in the cellular dynamics
- Understand the relationship between the different cellular compartments
- Understand the relevance and importance of the learning outcomes in the biochemical research applied to sports biology
Practical Studies I
Practical Studies I - Athletics
127 - ECTS
Os objetivos dos Estudos Práticos de Atletismo são fundamentalmente dois:
1- Analisar biomecanicamente e valorizar pedagogicamente as ações motoras básicas humanas - correr, lançar, saltar
2 - Promover o domínio técnico dos vários skills específicos do Atletismo como modelo cultural numa perspetiva de performance motora.
As competências a desenvolver serão motoras e concetuais visando potenciar o aluno para a intervenção pedagógica na escola o que valorizará ab initio a abordagem didática dos conteúdos a ensinar.
Practical Studies I - Basketball
119 - ECTS
Aquisição de conhecimentos teóricos sobre as habilidades táctico/técnicas, a organização táctica colectiva e as regras do jogo de Basquetebol;
Domínio motor das habilidades táctico/técnicas essenciais do jogo de Basquetebol.
Desenvolver conhecimento e competências para o ensino do Basquetebol.
Practical Studies I - Gymnastics
128 - ECTS
Estudos Práticos I - Ginástica
A PERSPECTIVA SISTÉMICA do ensino das atividades gímnicas na universidade deve ter em linha de conta alguns princípios fundamentais que se prendem com o postulado de que elas não devem ser praticadas (e ensinadas) como um fim em si mesmo mas, pelo contrário, serem um instrumento de formação para/dos estudantes não apenas para a ginástica em si mesmo mas também e sobretudo com transfert para qualquer atividade desportiva ou para a vida quotidiana:
1º - A alfabetização motora dos estudantes (experiência) quando iniciam a aprendizagem de qualquer uma das disciplinas dentro de cada modalidade gímnica;
2º - O modo/perspetiva como o estudante é proposto a executar (ou não) qualquer movimento ou habilidade gímnica:
1) – Baseado no regulamentos/regras de funcionamento das diferentes modalidades gímnicas, por um lado, e análise biomecânica dos elementos a executar no que concerne à relação executante (peso/capacidades físicas) e os vários aparelhos (estrutura material), por outro;
2) – Em termos de plasticidade comportamental (aprendizagem e controlo motores), isto é, estruturação/enriquecimento psicomotores do executante no plano bio informacional (aquisição do saber fazer e também como ensinar) por um lado, e por outro, transformação de forma dinâmica do estudante, no plano postural e motor, perante todas as situações inabituais características das diferentes modalidades gímnicas. O estudante deve adquirir uma estrutura motora (memória motora) capaz de dar resposta nos diferentes aparelhos ou situações, isto é, aprender a fazer ou como fazer um apoio invertido será automatizar um gesto complexo (estrutura do movimento) que depois de apropriado pelo executante será exequível/ajustável (acomodação) a qualquer aparelho ou situação.
3º - Ensinar o estudante a compreender as ajudas, sejam elas de índole material ou humanas, isto é, permitir aos estudantes meios pedagógicos somato-sensoriais, visuais e auditivos (perceção cinestésica)no sentido de saberem colocar o corpo do executante (aluno ou atleta) segundo o esquema de ação motora pretendida. Assim pretende-se melhorar o comportamento motor e também psicológico de quem executa seguindo três princípios: 1) partir do simples para o complexo; 2) ir do fácil para o difícil; 3) da execução com ajuda (material e/ou humana) até à forma cada vez mais autónoma.
Practical Studies I - Swimming
120 - ECTS
Provide students with the specific experiences and basic knowledge of swimming.
Ginástica de Alta Competição
History of Sport
112 - ECTS
O principal propósito da História do Desporto (HD) é proporcionar os conhecimentos essenciais que permitam aos estudantes desenvolver a capacidade de relacionar os temas da HD com a problematização das questões atuais do desporto bem como com as questões que se perspetivam em torno do seu desenvolvimento futuro. Procura-se ainda que os estudantes desenvolvam competências no domínio da pesquisa bibliográfica e identifiquem as fontes e os métodos da HD.
Estabelecem-se como objetivos da unidade curricular:
1) Refletir sobre a importância da HD no contexto das Ciências do Desporto.
2) Compreender a cultura desportivo-corpóreo-motora ao longo do processo histórico, nas sociedades mais características de cada período histórico.
3) Conhecer as configurações dos diferentes paradigmas do desporto contemporâneo.
Como resultados da aprendizagem, estabelece-se que no final do semestre os estudantes tenham adquirido competências em termos de domínio e comunicação dos conhecimentos específicos da unidade curricular de HD.
Sport Pedagogy
110 - ECTS
O principal propósito da unidade curricular Pedagogia do Desporto é concorrer para uma aproximação dos estudantes à dimensão pedagógica do Desporto no processo geral de educação e formação do Homem.
.Clarificar os conceitos chave .
.Problematizar as diferentes formas de acção lúdico-desportivas à luz de perspectivas pedagógicas.
·Abordar os domínios problemáticos da Pedagogia do Desporto: educação, formação, aprendizagem jogo, corpo, movimento.
.Ética do Desporto
.Desporto e profissão.
The Dance School in Context
Recreation Sports
612 - ECTS
To plan, implement and evaluate programs of Sports Recreation in different contexts of intervention
Water Sports
Sociocultural Discourses in Sport
626 - ECTS
To develop critical and reflective attitude, for the reason that it is crucial to the promotion of independence, freedom and individual growth;
To develop the capacity to think and to reflect about the sport.
Teaching Golf School and Club
Statistics
114 - ECTS
Introdução
Ao contrário do passado, a disciplina viu reduzida a sua carga horária sobretudo das aulas teóricas. Neste sentido, houve que efectuar algumas modificações ao programa anterior, sobretudo na redução de matérias.
Não obstante este problema, foi intenção do responsável pela disciplina a manutenção dos seus eixos principais que percorrem os domínios mais relevantes da Estatística Descritiva e Inferencial na formação esperada para os alunos do 1º ciclo.
O número estimado de aulas “teóricas” será de aproximadamente 14 (15 de Fevereiro a 04 de Junho). Os grandes propósitos e o programa das aulas “teóricas” serão descritos mais adiante. A complementaridade associada às aulas práticas, seus alcances e programa de exercícios será apresentada pelos respectivos professores.
Objectivos da disciplina (situada no plano das competências que os alunos devem possuir)
1. Entender e integrar a importância da Estatística na investigação realizada nas Ciências do Desporto.
2. Saber formular questões de natureza substantiva e traduzi-las em termos Estatísticos.
3. Saber calcular e interpretar dados de diferentes naturezas (univariados e bivariados) a partir de procedimentos simples da Estatística Descritiva.
4. Saber formular hipóteses em termos Estatísticos, testa-las e interpretar adequadamente os resultados.
5. Manusear, com relativa autonomia, os programas Excel e SPSS, conhecer os comandos fundamentais de análise e interpretar adequadamente os outputs.
6. Saber extrair informação importante dos outputs dos programas Excel e SPSS e dos cálculos manuais acerca dos diferentes conteúdos ministrados nas aulas, tentando integrá-los num texto de natureza científica.
Aesthetics of Sport
608 - ECTS
1.To interpret through critical understanding the major issues of aesthetics of sport.
2.To understand and develop an aesthetic attitude which facilitates access to aesthetic experience, as well as its reflection and analysis.
3.To recognize that the Aesthetics of Sport is featured by the dialectic presence of objective requirements (aesthetic qualities) and subjective requirements (aesthetic attitude).
4.To understand the significance of aesthetic sporting body.
5.To enhance visual and conceptual imagination and to interpret critically the polysemy of sporting images.
6.To identify and understand the presence of sport in art and develop the taste for its enjoyment.
Practical Studies II
Pratice Studies II - Athletics
121 - ECTS
Os objetivos dos Estudos Práticos de Atletismo são fundamentalmente dois:
1- Analisar biomecanicamente e valorizar pedagogicamente as ações motoras básicas humanas - correr, lançar, saltar
2 - Promover o domínio técnico dos vários skills específicos do Atletismo como modelo cultural numa perspetiva de performance motora.
As competências a desenvolver serão motoras e concetuais visando potenciar o aluno para a intervenção pedagógica na escola o que valorizará ab initio a abordagem didática dos conteúdos a ensinar.
Practice Studies II - Basketball
134 - ECTS
Aquisição de conhecimentos teóricos sobre as habilidades táctico/técnicas, a organização táctica colectiva e as regras do jogo de Basquetebol;
Domínio motor das habilidades táctico/técnicas essenciais do jogo de Basquetebol.
Desenvolver conhecimento e competências para o ensino do Basquetebol
Practice Studies II - Gymnastics
122 - ECTS
Aquisição de conhecimentos relativos à Ginástica nas suas diversas variantes.
Compreensão do fenómeno gímnico na sua globalidade incluindo todas as áreas, competitivas e não competitivas.
Compreensão do enquadramento institucional da modalidade.
Vivências práticas de habilidades gímnicas básicas.
Practical Studies II - Swimming
133 - ECTS
Provide students with the specific experiences and basic knowledge of swimming. Develop basic knowledge and competences for teaching swimming.
General Physiology
115 - ECTS
General purposes: (1) to provide to students the fundamental knowledge of how the of major organs, systems and devices function; (2) to promote knowledge of the various factors and mechanisms underlying organic functionality; (3) to promote students' interest and motivation in relation to the knowledge of the function in a systemic perspective; (4) provide the fundamental physiological and biochemical bases for a more fluid understanding of the matters to be addressed in the discipline of Exercise Physiology.
Fundamentals of Sports Didactics
634 - ECTS
Didactical treatment of contents and objectives
The scope and sequence of contents in the instructional design
The dynamic interrelationships among the systems that form the ecology of teaching and learning in sport and physical education.
The role of feedback in the instructional design
Gender and Sport
622 - ECTS
This curricular unit aims to provide a holistic and current understanding about gender issues in sport and physical activities. It also seeks to focus the construction of masculinities and femininities and the impact on participation in sport activities. Finally, it aims to expose students to the main lines of research in the field. At the end of this curricular unit, students should be able to: 1) Identify Gender as a social construct that outlines the roles, behaviors, activities and attributes that a particular society believes are appropriate for men and women, particularly in sport 2) Understand the challenges of the importance of gender equity — particularly for girls and women 3) Identify the mechanisms that promote hegemonic representations and power relations in sport concerning gender issues 4) Integrating concerns about gender equality into the analyses and formulation of policies, programs and projects in sport and physical education
Management of Sports Organizations
123 - ECTS
To present the participant students the fundamental principles of the Sport Manager activity
To motivate the students who are interested in this area of knowledge to follow their studies in the Sport Management main option
To comprehend the basic knowledge that can support the understanding about the Portuguese sport system
To be aware of the basic theoretical presuppositions of organizational development, marketing and sport events management
To develop practical skills in the scope of projects, marketing plans and sport events planning and consecution
Laboratory Practice in the Study of Motor Behavior
Psychology of Development
116 - ECTS
OBJECTIVES:
This curricular unit is fundamental for preparing professionals in different areas of Sport and Physical Education and is intended to review and deepen basic knowledge of human development over the course of the lifespan. Various developmental theories and theoretical conceptions are presented and critically analyzed regarding changes across a broad range of topics, including physical and motor skills, and cognitive, socio-emotional and moral development.
Another objective is to develop awareness in students to the importance of knowledge and observation of children’, adolescents’ and adults’ development from prenatal to death, analyzing and exploring the practical implications and applications of the major theories of development, so as to empower the students to properly and correctly select the best intervention methods in different practical situations in Sport and Physical Education domains.
COMPETENCIES AND LEARNING OUTCOMES:
At the end of the semester the students should be able to:
i) describe major theoretical approaches, topics studied by psychologists, and research methods used to investigate in general psychology;
ii) analyze issues surrounding some of the major topics and research methods used by developmental psychologist within the framework of relevant theoretical perspectives;
iii) Evaluate the integration of genetics and environmental influences on development;
iv) Analyze developmental issues related to physical/biological changes across the lifespan;
v) Analyze developmental issues related to cognitive changes across the lifespan;
vi) Analyze developmental issues related to socio-emotional changes across the lifespan;
vii) Analyze developmental issues related to moral changes across the lifespan;
viii) Examine issues surrounding death and dying.
Non Competitive Aquatic Activies
600 - ECTS
Developing knowledge and competences related with aquatic activities that can be used with population that were not evolved in competitive sports.
Biophysics
Youth Cultures
603 - ECTS
- To overcome a common sense approach with regard to youth, or rather, the contemporary youth
- To learn and to understand the trends of differentiation of the different youth cultures
- To relate the differences that exist with its manifestations in leisure practices, including the physical and sporting activities.
Motor Development
207 - ECTS
Objectivos e Competências
1º Desenvolver aptidões e competências que permitam aos estudantes formular, a partir de um enfoque desenvolvimentalista, problemas e soluções colocados pela sua prática pedagógica no contexto escolar, no treino desportivo e em clubes de saúde ou instituições de exigências diferenciadas no domínio desportivo-motor;
2º Adquirir conhecimentos aprofundados nos domínios do crescimento somático, maturação biológica e padrões motores básicos;
3º Identificar detalhadamente o quadro interactivo do crescimento somático e da maturação biológica na aquisição dos padrões básicos de movimento;
4º Conhecer os factores condicionadores da variação no crescimento somático, maturação biológica e performance desportivo-motora - o genético e o ambiental, bem como a identificação com a famosa polémica - genes versus envolvimento (nature versus nurture);
5º Interpretar adequadamente, a partir de posições diferenciadas, a categoria central de estudo das Ciências do Desporto - a performance desportivo-motora;
6º Conhecer o posicionamento antropológico para interpretar dados relevantes relacionados com aspectos do do DM, nomeadamente no que se refere ao posicionamento alométrico;
7º Adquirir competências para lidar com dados de natureza auxométrica e da maturação, bem como traçar perfis de natureza diversa, descrever e analisar padrões motores básicos, interpretar estatutos somatotipológicos e valores de composição corporal, avaliar a aptidão física normativa, referenciada a critérios e interpretar o fenómeno complexo da performance desportivo-motora.
Sport and Special Population
208 - ECTS
Objetivos
A presente unidade curricular pretende:
1) Sensibilizar para a problemática das Necessidades Especiais através da experimentação de situações práticas e da análise teórica.
2) Evidenciar a relação entre a atividade física e os vários domínios (biológico/psicológico/social) da pessoa com Necessidades Especiais.
3) Dotar os estudantes de um conjunto de conhecimentos básicos nas diferentes Necessidades Especiais e nos diferentes tipos de Atividades Físicas Adaptadas.
4) Promover atividades e contactos com as várias modalidades do Desporto Adaptado.
5) Vivenciar e experimentar técnicas, táticas, acessórios e equipamento específico, utilizados no âmbito Atividade Física Adaptada
Competências
No final da presente unidade curricular, os estudantes deverão ser capazes de:
1) Compreender as caraterísticas do movimento inclusivo na sociedade atual.
2) Entender os benefícios da prática de atividade física e desportiva para as populações especiais.
3) Conhecer a estrutura organizativa do Desporto Adaptado ao nível nacional e internacional.
4) Dominar os princípios teórico-práticos das diferentes Necessidades Especiais abordadas.
5) Aplicar os conhecimentos teórico-práticos das diferentes modalidades desportivas abordadas.
6) Analisar de forma crítica a prática desportiva para pessoas com Necessidades Especiais e suas implicações práticas.
Práctical Studies III
Practice Studies III - Handball
233 - ECTS
Dotar os alunos de competências técnicas e táticas do andebol para que possam conhecer, executar e transmitir a outrem os princípios fundamentais do jogo.
Practice Studies III - Soccer
220 - ECTS
1. Acquisition, improvement and mastery of technical skills of the football game.
2. Comprehension, experience and mastery of the tactical organization of the game: tactical principles of the football game.
3. Knowledge about the laws of the game.
4. Understanding the evolutionary perspective of the game.
5. Mastery of the basic pedagogic contents of teaching the football game.
Practice Studies III - Volleyball
219 - ECTS
Aquisição de conhecimentos teóricos sobre as habilidades tático/técnicas, a organização tática coletiva e as regras do jogo de Voleibol;
Domínio motor das habilidades tático/técnicas essenciais do jogo de Voleibol.
Domínio das progressões pedagógicas no ensino do jogo e das habilidades tático/técnicas.
Acquisition of knowledge concerning tactical-technical abilities, tactical organization and rules of the game of volleyball.
Motor performing of tactical-technical abilities of volleyball.
Domain pedagogical progressions for teaching the game and its abilities.
Exercise Physiology I
232 - ECTS
To develop knowledge on exercise physiology by using them in the creation, design and discussion of problems in Sport Sciences.
Students with success in this Curricular Unit should present the following skills: i) to understand the different acute and chronic organic adaptations induced by an acute bout of exercise and by exercise training, respectively; (ii) to comprehend distinct limitations motivated by different characteristics of the subjects; (iii) to understand the mild frontier between the increased physical function and pathology induced by physical exercise.
Ginástica de Alta Competição
Introduction to Computer Sciences
Introduction to Sport Law
605 - ECTS
The Curricular Unit aims at providing the students with specific and specialized knowledge concerning the relations between Sports and Law. The main purpose is to bring Sport closer to the existing laws and regulations published either by the Government or by private entities that condition the access to, the development and sometimes the outcome of the sports practice. Another purpose is contributing to clarify the difference between different types of sport namely professional and non professional, top level and recreational sport or for rehabilitation, not to mention school sport. Therefore, the students will improve skills of interpretation and analysis of the sports legislative reality, acknowledging it as a space of legal plurality. At the same time, they will have the opportunity to begin identifying and understanding the legal and sporting organization of the major public and private entities, which are directly and indirectly related to sport.
Theory and Methodology of Sport Training
211 - ECTS
The curricular unit of Theory and Methodology of Sports Training (TMTD) is located in the 2nd year of the Sports Sciences course. This curricular unit is not specifically oriented to any area of sport or sport.
The curricular unit of Theory and Methodology of Sports Training is oriented to the study of sport performance, particularly to the study of the theoretical and methodological fundamentals of sport performance development and its formal verification (in testing or competition). Thus, changes in sport performance induced by deliberated practice are the main issue of this curricular unit. In general, this unit aims to provide students with basic knowledge about the theoretical and methodological principles of sports training, and by this way allowing them to access and respond successfully to more specific educational and training demands within the different areas included in the Sports Sciences curriculum, such as elite sports training, sports training for populations with special needs or training for health and fitness. Therefore, the curricular unit has propaedeutic features supporting the educational training in more specific professional settings like physical education and sports at school, sports rehabilitation, or recreational and leisure sport.
The general purpose of this curricular unit is to develop attitudes and values that enable students the realization of their future professional practice in a competent, efficient, enthusiastic manner and based on ethics and responsibility. In this sense it is expected that the educational training plan will achieve:
i) the integration of a sports training framework as a supervised and systematic educational process to modify the individuals state of readiness to perform sports tasks;
ii) the understanding and interpretation of factors that influence the sports performance; iii) the understanding of the relationship between the decisions that are made for the organization and direction of practice and their impact on learning and biological adaptation; and iv) the acquisition of skills in the application of the methodological principles and procedures for planning, evaluation and prescription of training oriented to the development of sport performance components.
Traumatology and Injury Prevention
The Dance School in Context
Recreation Sports
612 - ECTS
To plan, implement and evaluate programs of Sports Recreation in different contexts of intervention
Water Sports
Sociocultural Discourses in Sport
626 - ECTS
To develop critical and reflective attitude, for the reason that it is crucial to the promotion of independence, freedom and individual growth;
To develop the capacity to think and to reflect about the sport.
Teaching Golf School and Club
Aesthetics of Sport
608 - ECTS
1.To interpret through critical understanding the major issues of aesthetics of sport.
2.To understand and develop an aesthetic attitude which facilitates access to aesthetic experience, as well as its reflection and analysis.
3.To recognize that the Aesthetics of Sport is featured by the dialectic presence of objective requirements (aesthetic qualities) and subjective requirements (aesthetic attitude).
4.To understand the significance of aesthetic sporting body.
5.To enhance visual and conceptual imagination and to interpret critically the polysemy of sporting images.
6.To identify and understand the presence of sport in art and develop the taste for its enjoyment.
Practical Studies IV
Practice Studies IV - Handball
222 - ECTS
Dotar os alunos de competências técnicas e tácticas do andebol para que possam conhecer, executar e transmitir a outrem os princípios fundamentais do jogo.
Practice Studies IV - Soccer
238 - ECTS
Acquisition and improvement of football-specific technical abilities.
Understanding the tactical fundaments of the game: specific game principles.
Knowledge of the laws of the game of football.
Understanding the basic fundaments of pedagogical progressions for teaching football.
Practice Studies IV - Volleyball
239 - ECTS
Aquisição de conhecimentos teóricos sobre as habilidades tático/técnicas, a organização tática coletiva e as regras do jogo de Voleibol;
Domínio motor das habilidades tático/técnicas essenciais do jogo de Voleibol.
Domínio das progressões pedagógicas no ensino do jogo e das habilidades tático/técnicas.
Acquisition of knowledge concerning tactical-technical abilities, tactical organization and rules of the game of volleyball.
Motor performing of tactical-technical abilities of volleyball.
Domain pedagogical progressions for teaching the game and its abilities.
Exercise Physiology II
236 - ECTS
To develop knowledge on exercise physiology by using them in the creation, design and discussion of problems in Sport Sciences.
Students with success in this Curricular Unit should present the following skills: i) to understand the different acute and chronic organic adaptations induced by an acute bout of exercise and by exercise training, respectively; (ii) to comprehend distinct limitations motivated by different characteristics of the subjects; (iii) to understand the mild frontier between the increased physical function and pathology induced by physical exercise.
Fundamentals of Sports Didactics
634 - ECTS
Didactical treatment of contents and objectives
The scope and sequence of contents in the instructional design
The dynamic interrelationships among the systems that form the ecology of teaching and learning in sport and physical education.
The role of feedback in the instructional design
Gender and Sport
622 - ECTS
This curricular unit aims to provide a holistic and current understanding about gender issues in sport and physical activities. It also seeks to focus the construction of masculinities and femininities and the impact on participation in sport activities. Finally, it aims to expose students to the main lines of research in the field. At the end of this curricular unit, students should be able to: 1) Identify Gender as a social construct that outlines the roles, behaviors, activities and attributes that a particular society believes are appropriate for men and women, particularly in sport 2) Understand the challenges of the importance of gender equity — particularly for girls and women 3) Identify the mechanisms that promote hegemonic representations and power relations in sport concerning gender issues 4) Integrating concerns about gender equality into the analyses and formulation of policies, programs and projects in sport and physical education
Introduction to Contemporary Thought
229 - ECTS
Fornecer as grandes linhas do Pensamento Contemporâneo.
Adequar o Pensamento Contemporâneo às questões colocadas pelas Ciências do Desporto.
Perceber a Estética como um argumento hipervisibilizador do Desporto.
Entender o Desporto na perspetiva de uma ecologia cultural do Corpo Humano.
Pretende-se que no final do semestre os estudantes tenham adquirido competências em termos de domínio, aplicação e comunicação dos conhecimentos específicos da unidade curricular de IPC.
Laboratory Practice in the Study of Motor Behavior
Non Competitive Aquatic Activies
600 - ECTS
Developing knowledge and competences related with aquatic activities that can be used with population that were not evolved in competitive sports.
Anthropology of Sport
317 - ECTS
The Sport’s Anthropology Curriculum Unit is designed to enable students to understand that sports is, above all, a cultural phenomena housing a cultural subject which grounds itself upon man, and therefore bringing to light an Anthropology’s course .
Students should have not only the knowledge of the anthropological groundings that authenticate sports but also should place them over time – temporal line – as through each individual lifetime – personal line.
Motor Learning
314 - ECTS
Motor Learning considers the internal processes associated with practice or experience leading to a relatively permanent gain the motor performance.
In this course, the study of controlled and deliberate alteration of behavior will be addressed from an ecological perspective (Krebs, 1995), considering this modification as the product of individual interaction with the environment. This interaction is guided by principles of human and scientific development, in the way that the issues considered in Motor Learning are address through procedures appropriate to the framework in question (Motor Learning in a framework of physical education, Motor Learning within a framework of training, Motor Learning within a framework of exercise and health or Motor Learning in a framework of populations with special needs).
Motor Learning should be aimed at the understanding of learning processes and learning conditions, education and practice that lead to success in the acquisition and performance of motor skills (Singer, 1990). Motor Learning, whether in scientific research, or in the academic context, should take into account the areas with which, in a certain way, Motor Learning establishes relations. According to Singer (1990), Pedagogy, Motor Control, Psychology of Sport, Psychomotor domain or Biomechanics are some of these areas.
The contents of the Motor Learning course are based on four fundamental areas:
- Introduction to motor performance and motor learning
- Fundamental concepts of motor performance
- Foundations of Motor Learning
- Integration and application of the motor performance and Motor Learning principles.
Aims of the course
- To understand the Motor Learning as area of study of the Sport Sciences, as well as the basic terminology used and its application in the sports practice.
- To know the theories, the processes and the mechanisms of the Motor Learning and to understand the importance of the study of the individual differences for the motor skills performance.
- To associate the concepts learned in the scope of the Motor Learning with others acquired in related courses that, in a transversal or vertical positioning, present affinities with the one of Motor Learning.
Biophysics
Youth Cultures
603 - ECTS
- To overcome a common sense approach with regard to youth, or rather, the contemporary youth
- To learn and to understand the trends of differentiation of the different youth cultures
- To relate the differences that exist with its manifestations in leisure practices, including the physical and sporting activities.
Ginástica de Alta Competição
Introduction to Computer Sciences
Introduction to Sport Law
605 - ECTS
The Curricular Unit aims at providing the students with specific and specialized knowledge concerning the relations between Sports and Law. The main purpose is to bring Sport closer to the existing laws and regulations published either by the Government or by private entities that condition the access to, the development and sometimes the outcome of the sports practice. Another purpose is contributing to clarify the difference between different types of sport namely professional and non professional, top level and recreational sport or for rehabilitation, not to mention school sport. Therefore, the students will improve skills of interpretation and analysis of the sports legislative reality, acknowledging it as a space of legal plurality. At the same time, they will have the opportunity to begin identifying and understanding the legal and sporting organization of the major public and private entities, which are directly and indirectly related to sport.
Metabolism and Nutrition
315 - ECTS
To provide the students with the basic knowledge to enable them to understand the requirements of a balanced diet regarding the daily metabolic requirements, either in health or in high performance perspectives.
Sport Psychology
344 - ECTS
Overall, this course takes as its main objective to introduce the students in the field of sports psychology, developing a comprehensive approach to the main topics of this area of knowledge, and always with reference to the contexts in which they'll do their activities.
Traumatology and Injury Prevention
Biomechanics
319 - ECTS
Purposes:
To study the mechanical laws that rule human movement and their importance in teaching, training, and evaluation of physical activity in sports, ergonomics and rehabilitation.
Competencies and learning outcomes:
The students should be able to identify and to apply the mechanical laws that rule human movement and their importance in teaching, training, and evaluation of physical activity in sports, ergonomics and rehabilitation.
Furthermore, they should be able to recognize a properly performed movement, and when it is not they should suggest changes that allow it to become correct from the biomechanical point of view.
The students should understand the force transmission along body segment which they may use to infer the cause of pain or injuries, whether it is located near or far from the injury.
They should be proficient in the utilization of the instruments available in a biomechanics laboratory, as well as in the interpretation of the respective results.
Health Education
320 - ECTS
Taking into account the increase of compulsory schooling and the new challenges linked to social changes induced by individual lifestyle, it is essential to provide training and improving the content and methods of Education for Health. Therefore, this unit aims to provide the student the theoretical and practical knowledge that allows him to intervene in the school environment and community, promoting choices and healthier lifestyles. Additionally this course aims to highlight the training of various intervention techniques and the development of skills demand and analysis of documents (articles, reports, websites) configured as important sources of information. Further it is an objective to encourage students to become responsible and active in their learning.
Achieving positive classification students must meet the following objectives:
1. To explain health concepts, health promotion, risk and quality of life and to compare the interpretations of the biomedical and ecological models of health.
2. To be able to define physical activity, exercise, physical fitness and its components. Illustrate, compare and apply assessment methods. Explain the physical activity role in health promotion. Identify the determinants of physical activity. Illustrate and discuss the physical activity recommendation for different populations.
3. Analyze the contents and interventions in education and health promotion in schools and communities. Explain and compare different interventions in the school context.
4. Reflecting on the problem of obesity and its health implications.
Functional Reeducation
Sport Sociology
346 - ECTS
Theoretical and practical components:
- To locate the Sociology of Sport in the field of Social Sciences;
- To analyze Sport as a total social phenomenon capable of showing the functioning of society;
- To promote and to develop an interest in understanding and reflection of the phenomenon of sport as a social field of contemporary societies.
Sport Methodology I - Sport Training - Handball
214 - ECTS
Conteúdos gerais:
i. Conhecimentos oriundos das Ciências do Desporto aplicados ao Andebol.
ii. Observação e análise da performance desportiva em Andebol.
iii. Modelação dos objectivos e conteúdos de treino e competição, no âmbito do desporto de Formação e de Rendimento na modalidade de Andebol.
iv. Organização, planeamento, periodização e gestão da época desportiva dos diferentes níveis de competição.
v. Estruturação e condução da sessão de treino em Andebol.
Sport Methodology I - Sport Training - Athetics
223 - ECTS
Proporcionar aos estudantes o contacto com as metodologias de treino mais avançadas no Atletismo, visando a criação de um corpus conceptual que valide a aplicação prática de investimentos científicos abordados noutras disciplinas.
Sport Methodology I - Sport Training - Basketball
224 - ECTS
-Conhecer o desporto de participação e de rendimento
- Integrar e contextualizar os conhecimentos da Teoria e da Metodologia do Treino na modalidade de Basquetebol;
- Identificar o processo de formação desportiva a longo prazo do jogador de Basquetebol.
- Adquirir conhecimentos no âmbito da planificação, implementação, condução e avaliação do treino e da competição.
Sport Methodology I - Sport Training - Gymnastics
226 - ECTS
Integrar e reorganizar os conhecimentos da Teoria e da Metodologia do Treino em função da especificidade do Treino em Ginástica
Aprofundar os conhecimentos na Ginástica na vertente do treino de elevado rendimento na área gímnica específica escolhida pelo estudante
Conhecer o processo de formação desportiva na ginástica
Adquirir conhecimentos no âmbito da planificação, implementação, condução e avaliação do treino e da competição.
Perspectivar modelos de actuação a partir de quadros de referência integradores das diferentes componentes do processo de treino e de competição.
Sport Methodology I - Sport Training - Volleyball
228 - ECTS
A) Integrar e contextualizar os conhecimentos da Teoria e da Metodologia do Treino na modalidade de Voleibol;
B) Conhecer a estrutura organizativa do Voleibol, nacional e internacional no âmbito do Desporto de Participação e de Rendimento.
C) Aprofundar os conhecimentos da modalidade de voleibol na perspetiva do Desporto de Participação e do Desporto de Rendimento.
D) Identificar o processo de formação desportiva a longo prazo do jogador de Voleibol.
E) Adquirir conhecimentos no âmbito da planificação, implementação, condução e avaliação do treino e da competição.
F) Perspetivar modelos de actuação a partir de quadros de referência integradores das diferentes componentes do processo de treino e de competição.
A) Integrate and contextualize knowledges on Theory and Methodology of Training into the practice of Volleyball
B) Understanding the organization of Volleybal, both nationally and internationally, with emphasis on Sport for All and Sport for Performance.
C) Widen the knowledge of Volleyball in the perspectives of Sport for All and Sport for Performance.
D) Identify the process of Long-Term Development for Volleyball athletes
E) Acquire knowledge concerning planning, implementing, conducting and evaluating training and competition.
F) Consider teaching and coaching models for training and competition.
Sport Methodology I - Sport Training - Soccer
225 - ECTS
A unidade curricular de Metodologia do Desporto I - Futebol é semestral e integra-se no 2º semestre do 2º ano da Licenciatura em Ciências do Desporto.
Para a definição dos objetivos da unidade curricular foram tomados em consideração os seguintes pressupostos:
• Os estudantes, embora tendo já contactado com a modalidade de Futebol, na unidade curricular de Estudos Práticos III no primeiro semestre do 2º ano, não estão ainda dotados de conhecimentos que lhes permitam lidar com relativa eficácia, com os problemas da Teoria e da Metodologia do Treino do Futebol.
• Admite-se que os estudantes inscritos na Metodologia do Desporto I - Futebol, manifestem a intenção de vir a estar ligados ao Futebol, numa perspetiva de rendimento.
• A unidade curricular de Metodologia do Desporto I - Futebol integra um bloco opcional, tendo por isso continuidade no 3º ano do atual plano de estudos.
Considerando a importância do Futebol no âmbito da formação em Ciências do Desporto e os pressupostos enunciados, os objetivos da unidade curricular Metodologia do Desporto I - Futebol são os seguintes:
1º Possibilitar uma perspetiva global do Futebol, enquanto desporto de rendimento, a partir do entendimento do seu quadro específico de problemas e da interação dos fatores que o tecem.
2º Dotar os estudantes de conhecimentos acerca da Teoria e da Metodologia do treino do Futebol, com incidência em distintos níveis de rendimento.
3º Propor modelos de atuação no processo de treino e de direção da competição em Futebol, que encontrem sustentação nos conhecimentos recentes do Treino Desportivo e de outras áreas científicas.
O conteúdo da unidade curricular de Metodologia do Desporto I - Futebol centra-se numa perspetiva global de Organização, condução e controlo do processo de treino e direção da competição em Futebol, visando a estimulação do pleno emprego das capacidades dos estudantes na resolução de problemas referentes à preparação desportiva.
Na lecionação de Metodologia do Desporto I - Futebol, de acordo com a direção e coerência a dar à unidade curricular, o cunho de exercitação não será privilegiado, embora se constitua como um estímulo à reflexão e à investigação. Assim sendo, embora a maioria das sessões decorra na sala de aula, outras há que se processam no terreno de jogo.
Sport Methodology I - Sport Training - Swimming
227 - ECTS
- Conhecer o desporto de participação e de rendimento
- Conhecer a natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento da Natação, tendo em vista a obtenção de prestações competitivas superiores
- Dominar teórica e metodologicamente as questões relativas ao controlo e avaliação de treino, bem como a prospecção precoce de talentos desportivos em natação
- Conhecer o estado actual de desenvolvimento do conhecimento no domínio dos factores condicionantes do rendimento desportivo em natação
Sport Methodology II - Sport Training - Gymnastics
323 - ECTS
Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico da ginástica
Conhecer o estado actual de desenvolvimento do conhecimento no domínio dos factores condicionantes do rendimento desportivo em ginástica
Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento da Ginástica.
Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo em ginástica
Orientação de ginastas em competição
Sport Methodology II - Sport Training - Volleyball
336 - ECTS
a) Aplicar e desenvolver os conhecimentos teóricos adquiridos no âmbito do treino desportivo na modalidade de Voleibol.
b) Adquirir competências básicas para o exercício da função de treinador em contextos reais de treino e de competição no âmbito do Desporto de participação ou de rendimento em Voleibol.
c) Identificar e resolver os constrangimentos afetos à função e intervenção do treinador desportivo em contextos reais de prática.
d) Desenvolver a reflexão crítica dos problemas emergentes dos contextos reais de prática.
e) Desenvolver a capacidade de aprender autónoma e deliberadamente pelo recurso a fontes de conhecimento diversificadas.
Sport Methodology II - Sport Training - Handball
318 - ECTS
i. Apply and develop basic knowledge acquired in the scope of Sports Training applied to handball.
ii. Acquire skills needed for acting as a coach in actual training and competition contexts, both in Sports for Participation and Sports for Performance.
iii. Identify and resolve constraints related to the coach’s role and intervention in real practice contexts.
iv. Develop skills of critical reflexion and thinking concerning emergent problems in real practice settings.
v. Develop skills for learning autonomously and deliberately using diversified knowledge sources.
Sport Methodology II - Sport Training - Athletics
331 - ECTS
Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico do Atletismo
Conhecer o estado actual de desenvolvimento do conhecimento no domínio dos factores condicionantes do rendimento desportivo em Atletismo
Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento do Atletismo.
Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo no Atletismo
Orientação de atletas em competição
Sport Methodology II - Sport Training - Basketball
332 - ECTS
- Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico do basquetebol
- Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento do basquetebol, tendo em vista a obtenção de elevadas prestações competitivas
- Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo no basquetebol e orientação competitiva de equipas de basquetebol.
Sport Methodology II - Sport Training - Soccer
333 - ECTS
• Conhecer o quadro desportivo específico do Futebol (Parte I).
• Aplicar e desenvolver os conhecimentos teóricos adquiridos no âmbito do treino desportivo em Futebol (Parte I).
• Desenvolver competências para intervir no quadro do treino desportivo e da competição no Futebol, nomeadamente no que respeita à organização, condução e controlo do treino de equipas (Parte I).
Sport Methodology II - Sport Training - Swimming
335 - ECTS
- Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico da natação
- Conhecer o estado actual de desenvolvimento do conhecimento no domínio dos factores condicionantes do rendimento desportivo em natação
- Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento da Natação, tendo em vista a obtenção de elevadas prestações competitivas
- Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo em natação e orientação competitiva de nadadores e de equipas de nadadores
Sport Methodology III - Sport Training - Handball
337 - ECTS
i. Apply and develop basic knowledge acquired in the scope of Sports Training applied to handball.
ii. Acquire skills needed for acting as a coach in actual training and competition contexts, both in Sports for Participation and Sports for Performance.
iii. Identify and resolve constraints related to the coach’s role and intervention in real practice contexts.
iv. Develop skills of critical reflexion and thinking concerning emergent problems in real practice settings.
v. Develop skills for learning autonomously and deliberately using diversified knowledge sources.
Sport Methodology III - Sport Training - Baskeball
339 - ECTS
- Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico do basquetebol
- Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento do basquetebol, tendo em vista a obtenção de elevadas prestações competitivas
- Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo no basquetebol e orientação competitiva de equipas de basquetebol.
Sport Methodology III - Sport Training - Soccer
340 - ECTS
• Conhecer o quadro desportivo específico do Futebol (Parte II).
• Aplicar e desenvolver os conhecimentos teóricos adquiridos no âmbito do treino desportivo em Futebol (Parte II).
• Desenvolver competências para intervir no quadro do treino desportivo e da competição no Futebol, nomeadamente no que respeita à organização, condução e controlo do treino de equipas (Parte II).
Sport Methodology III - Sport Training - Swimming
341 - ECTS
- Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico da natação
- Conhecer o estado actual de desenvolvimento do conhecimento no domínio dos factores condicionantes do rendimento desportivo em natação
- Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento da Natação, tendo em vista a obtenção de elevadas prestações competitivas
- Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo em natação e orientação competitiva de nadadores e de equipas de nadadores
Sport Methodology III - Sport Training - Volleyball
342 - ECTS
a) Aplicar e desenvolver os conhecimentos teóricos adquiridos no âmbito do treino desportivo na modalidade de Voleibol.
b) Adquirir competências básicas para o exercício da função de treinador em contextos reais de treino e de competição no âmbito do Desporto de participação ou de rendimento em Voleibol.
c) Identificar e resolver os constrangimentos afetos à função e intervenção do treinador desportivo em contextos reais de prática.
d) Desenvolver a reflexão crítica dos problemas emergentes dos contextos reais de prática.
e) Desenvolver a capacidade de aprender autónoma e deliberadamente pelo recurso a fontes de conhecimento diversificadas.
Sport Methodology III - Sport Training - Gymnastics
334 - ECTS
Conhecer o desporto de rendimento e o meio desportivo específico da ginástica
Conhecer o estado actual de desenvolvimento do conhecimento no domínio dos factores condicionantes do rendimento desportivo em ginástica
Aplicar os conhecimentos adquiridos relativos à natureza, processos de potenciação e controlo do desenvolvimento dos diferentes pressupostos de rendimento da Ginástica.
Desenvolver competências práticas para a intervenção no âmbito do planeamento, condução, controle e avaliação do treino desportivo em ginástica
Orientação de ginastas em competição
Sport Methodology III - Sport Training - Athetics