Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Learning about the European Union in times of crisis: portuguese textbooks’ normative visions of european citizenship

Learning about the European Union in times of crisis: portuguese textbooks’ normative visions of european citizenship

Título
Learning about the European Union in times of crisis: portuguese textbooks’ normative visions of european citizenship
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2018
Autores
Filipe Piedade
(Autor)
Outra
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Norberto Ribeiro
(Autor)
FPCEUP
Loff, Manuel
(Autor)
FLUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Ver página ORCID
Revista
Vol. 17 2
Páginas: 31-40
ISSN: 1618-5293
Editora: Sowi-online
Indexação
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
DOAJ
Crossref
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): urpose: To investigate how EU related contents are represented in Portuguese upper secondary school textbooks of History and English as a Foreign Language (EFL). Design/methodology/approach: The study performs a textbook analysis on two History textbooks and three EFL textbooks to explore if and how EU related topics are addressed. The methodological approach was mainly qualitative, based on a content analysis of the textbooks, but also includes some quantitative data (e.g., number of paragraphs) to determine the importance given to European topics in each of the selected school subjects. Findings: EFL textbooks have a residual approach to EU topics that is mainly focused in students’ mobility. History textbooks, while containing a significant amount of information about the EU, present it mainly in a non-confrontational perspective and do not prioritize the development of students’ critical thinking about the EU. Our data also points to a predominance of national level citizenship related content, with European citizenship being briefly and normatively presented to the students. Research limitations/implications: EFL is attended by almost 100% of students in the academic track of secondary education, but History is a curricular subject only available to 25-30% of the students; as such, our findings refer to a specific group. Practical implications: Textbooks should include more information about the actual problems and challenges of the EU to foster the development of students’ critical thinking about the EU.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Pedagógica
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
31-40 634.34 KB
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Reinventar a cidadania europeia de jovens: as escolas como espaços de educação política (2022)
Livro
Isabel Menezes; Carla Malafaia; Pedro D. Ferreira; Filipe Piedade; Correia, Luís Grosso ; Loff, Manuel; Norberto Ribeiro; Tiago Neves
A cidadania europeia na escola: complementando o currículo = European citizenship in school: supplementing the curriculum (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Filipe Piedade; Norberto Ribeiro; Carla Malafaia; Loff, Manuel; Isabel Menezes; Tiago Neves

Da mesma revista

Global education in Europe at crossroads: Contributions from critical perspectives (2020)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Coelho, DP; João Caramelo; Aç¿kal¿n, M
Commentary: the failure of social education or just going down the road of post-democratic politics? (2017)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Isabel Menezes
Unpolite citizenship: the non-place of conflict in political education (2011)
Artigo em Revista Científica Internacional
Hugo Monteiro; Pedro D. Ferreira
The young mayor project in Portugal: the effect of the quality of participation experiences on perceptions of the project’s impact (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Mariana Rodrigues; Andreia Caetano; Teresa Ferreira; João Silva; Norberto Ribeiro

Ver todas (27)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-07-30 às 22:24:48 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias