Resumo (PT):
Um dos aspetos mais interessantes da glíptica de setecentos foi a utilização de motivos
da escultura antiga e contemporânea no repertório gurativo dos incisores de gemas. Alguns dos
temas reproduzidos tinham sido tratados na obra de Winckelmann mas, na sua maioria, copiavam
os exemplares provenientes das escavações das cidades de Pompeia e Herculaneum. Nos nais de
setecentos, mais exatamente a partir de 1790, começa-se a reproduzir nas gemas as já famosas
obras de escultura de Antonio Canova (1757-1822) e, posteriormente, de Bertel orvaldsen
(1770-1844), e de alguns dos alunos e seguidores de ambos como, por exemplo, Gibson, Wol,
Trentanove, Bienaimé, Tenerani
Abstract (EN):
One of the most interesting aspects of 18th century glyptography is the use of motifs from
ancient and contemporary sculpture in the gurative repertoire of gem engravers. At the height of
their expansion, from the mid-1700s, the most imitated motifs (apart from the clients¿ portraits)
came from coins and famous gems of Antiquity, even though the engravers would at times give
themselves to whimsical reinvention. Some of these depictions were mentioned in the work of
Winckelmann, but the majority copied pieces found in excavations at Pompeii and Herculaneum.
At the end of the 18th century, particularly from 1790, gem engravers began to imitate the already
famous sculptures of Antonio Canova (1757-1822) and, later, of Bertel orvaldsen (1770-1844),
as well as of some of their students and followers, such as, Gibson, Wol, Trentanove, Bienaimé,
Tenerani
Idioma:
Português
Tipo (Avaliação Docente):
Científica