Go to:
Logótipo
Você está em: Start » Publications » View » Modalisation et distance énonciative dans des rapports d’évaluation d’activités de formation de professeurs
Publication

Modalisation et distance énonciative dans des rapports d’évaluation d’activités de formation de professeurs

Title
Modalisation et distance énonciative dans des rapports d’évaluation d’activités de formation de professeurs
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2014
Authors
Duarte, Isabel Margarida
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): A análise de textos autênticos permite aprofundar o conhecimento formal sobre a sua configuração discursiva e a sua circulação comunicativa e social com vista a um aumento da eficácia pragmática. O relatório como género possui um valor social elevado, sendo constante a sua circulação em diversas situações socio-comunicativas de responsabilidade. É requerido como garante de avaliação e de melhoria de funcionamento organizativo e funcional em (quase) todas as áreas. Por isso, a este género textual está vulgarmente associada uma natureza objetiva. No entanto, uma análise mais pormenorizada de relatórios de determinadas áreas profissionais revela o pendor subjetivo deste material textual. O objetivo deste estudo é contribuir para a descrição da configuração discursiva deste género textual, mediante a análise de texto, considerados dois tipos de indicadores: (i) as marcas linguísticas de modalização do discurso; (ii) o posicionamento enunciativo de quem escreve. O corpus é formado pelos relatórios redigidos por formadores de cursos de formação contínua de professores, em 2011, num Centro de Formação de professores. Esta análise contribuirá tanto para a descrição linguística dos relatórios como discurso de avaliação como para a indicação de elementos concretos para uma construção eficaz.
Abstract (EN): The analysis of authentic texts increases formal knowledge of its discursive configuration and of its social and communicative circulation, enabling a better pragmatic effectiveness. The report, as a genre, has a high social value, as its circulation is constant in various situations of socio-communicative importance. It is a required as a garantee of the evaluation and the improvement of organizational and functional operation in (almost) every area. Therefore, this textual genre is commonly thought of as having an objective nature. However, a more detailed analysis of reports from certain professional areas reveals the subjective nature of this kind of text. The goal of this study is to contribute to the description of the discursive configuration of this genre, through text analysis, considering two types of indicators: (i) linguistics marks of discourse modalization; (ii) the enunciative position of the writer. The corpus is formed by reports written by trainers in continuous education courses for teachers, in 2011, in a Training Center for teachers. This analysis will contribute both to the linguistic description of the reports and as evaluative speech and the indication of concrete elements for its effective construction.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same authors

Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Characterization of portuguese heritage language teachers: a preliminary study (2022)
Poster in an International Conference
Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Auf der Maur, Simone ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Outeirinho, Maria de Fátima; Carvalho, Ângela
Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (2019)
Book
Almeida, José Domingues de ; Auf der Maur Tomé, Simone ; Bacquelaine, Françoise ; Lorenzo, Mónica; Duarte, Isabel Margarida ; Hurst, Nicolas ; Kind, Anette ; Nicolás Martínez, Pilar; Rodrigues, Sónia Valente
A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas (2019)
Book
Leal, António; Oliveira, Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Duarte, Isabel Margarida ; Veloso, João ; Silvano, Maria da Purificação; Rodrigues, Sónia Valente
O verbo explicar em enunciados de testes de avaliação do ensino básico : estudo de valores semânticos e pragmáticos (2018)
Chapter or Part of a Book
Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Silvano, Maria da Purificação

See all (14)

Of the same journal

Troika, Austeridade, Crise: modalização linguística em artigos de opinião e cartoons na imprensa escrita portuguesa (2013)
Article in International Scientific Journal
Duarte, Isabel Margarida ; Pinto, Alexandra Guedes
O discurso publicitário ao serviço da construção da identidade no Estado Novo: o caso de Mundo Gráfico (2017)
Article in International Scientific Journal
Duarte, Isabel Margarida ; Marques, Aldina; Pinto, Alexandra Guedes
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente (2016)
Article in International Scientific Journal
Duarte, Isabel Margarida; Rodrigues, Sónia Valente
Nota editorial [REDIS, 6 (2017)] (2017)
Article in International Scientific Journal
Pinto, Alexandra Guedes

See all (24)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Medicina da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-21 at 20:23:30
Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal | Política de Captação e Difusão da Imagem Pessoal em Suporte Digital