Resumo (PT):
Em Parzival (c. 1200-1210) de Wolfram von Eschenbach, tido como verdadeiro monumento da
literatura do médio-alto-alemão, as personagens femininas desempenham papéis de surpreendente
destaque. Entre estas, destaca-se a mãe do protagonista, Herzeloyde, cuja caracterização recorre a um
repertório imagético mariano paradigmático. O desenho da personagem e o seu percurso deixam transparecer
uma relação tipológica com a mãe de Cristo particularmente vincada pelo pendor doloroso que
marca a trajetória da figura wolframiana. Neste artigo, proponho-me perspetivar o trilho de sofrimento
de Herzeloyde, revisitando os diferentes momentos em que esta chora, contextualizando o seu pranto
face a um conjunto significativo de tradições exegéticas de representação e de perceção de Maria no
período medieval.
Abstract (EN):
In Wolfram von Eschenbach’s Parzival (c. 1200-1210), which is acknowledged as a masterpiece
of Middle High German literature, the female characters are ascribed prominent roles: among them is
the protagonist’s mother, Herzeloyde. Scholarship has noted the extent to which the poet has used a
repertoire of paradigmatic Marian imagery to describe the character and this suggests a typological
relationship to the mother of Christ. This becomes particularly apparent since much of Herzeloyde’s
trajectory is dominated by sorrow. In this article, I will focus on Herzeloyde’s path of suffering, analysing
the different moments in which she cries and attempting to contextualise the tears she sheds within the
framework of important medieval exegetical traditions regarding the representation and perception of
Mary.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific