Resumo (PT):
Entre Outubro de 1941 e Maio de 1942, Hergé publica em tiras semanais no chamado “Soir
volé”, o jornal Le Soir controlado pela Alemanha durante a ocupação nazi da Bélgica, o décimo tomo d’As
Aventuras de Tintim, L’Étoile Mystérieuse. Nele, encena a iminência do fim do mundo, causada pela possível
colisão de um asteróide com a Terra, que, não se verificando como previsto, dá contudo origem a uma ilha
flutuante no Árctico que o herói da série irá explorar. A partir da primeira versão em álbum da história,
editada em Setembro de 1942 a cores, este artigo procura discorrer acerca deste olhar sobre o apocalipse,
identificando os modos gráficos e narrativos utilizados pelo autor para a construção do entendimento
individual do fim do mundo e defendendo que esta experienciação está, inevitavelmente, dependente das
noções de relativismo e de proporção.
Abstract (EN):
Between October 1941 and May 1942, Hergé publishes in weekly strips the tenth volume of The
Adventures of Tintin, The Shooting Star, in the so-called “Soir volé”, the newspaper Le Soir controlled by the
Germans during the Nazi occupation of Belgium. In this story, he stages the imminence of the end of the
world caused by the possible collision of an asteroid with the Earth. The event doesn’t take place as
predicted, but it gives birth to a floating island in the Arctic which the hero of the series will explore.
Taking as a starting point the first book version of the adventure, published in colour in September 1942,
this article aims at analysing this look upon the Apocalypse by determining the graphic and narrative
modes used by the author for the construction of the individual perception of the end of the world and by
arguing that this experiencing is inevitably dependent on the notions of relativism and proportion.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific