History of the Renaissance and Humanism I
Instance: 2004/2005 - 1S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
EE |
0 |
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EFA |
1 |
Official Study Plan - LEFA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Official Study Plan - LEFA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
EFI |
5 |
Official Study Plan - LEFI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Official Study Plan - LEFI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
EPA |
3 |
Official Study Plan - LEPA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Official Study Plan - LEPA |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPE |
0 |
Official Study Plan - LEPE |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
EPF |
1 |
Official Study Plan - LEPF |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
EPI |
3 |
Official Study Plan - LEPI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Official Study Plan - LEPI |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
Plano oficial a partir de 2002 |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
EPO |
0 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
2 |
3 |
Official Study Plan - LEPO |
2 |
2,5 |
5 |
- |
|
3 |
4 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
2 |
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
2 |
Objectives
1. To delimit Civic Humanism in the Renaissance within its chronological scope, ideological concerns and cultural practices;
2. To broadly approach the major themes of Renaissance Humanism;
3. To acquaint students with the major names in European Renaissance Humanism and their works, through anthological texts.
Program
1. From «civic» Humanism to «Studia Humanitatis».
2. The «discovery» of the Antiquities: rare artifacts, ruins and texts:
2.1. The «new» archaeology;
2.2. The «new» library;
2.3. From the De vita solitaria to the otium of the studiolo.
3. Literary texts and Art interpretations.
Main Bibliography
A- TEXTS
Point 1.
AA.VV., Humanismo y Renacimiento, Selección de Pedro R. Santidrián, Madrid,
Alianza Editorial, 1994.
BOCCACCIO, Giovanni, Vida de Dante, introd., trad. e notas de Carlos Alvar, Madrid,
Alianza Editorial, 1993.
CILIBERTO, Michele, Il Rinascimento. Storia di un dibattito, Firenze, La Nuova Italia
Editrice, 1975.
GARIN, Eugenio, Il Rinascimento italiano, Bologna, Capelli Editore, 1980.
GARIN, Eugenio, L’educazione umanística in Italia, Bari, Editori Laterza, 1959.
PICO DELLA MIRANDOLA, Giovanni, Discurso sobre a dignidade do homem, Lisboa, Edições 70, 1989.
Point 2.
PETRARCA, Francesco, De vita solitaria, ed. de Guido Martellotti; trad. italiana de Antonietta Bufano, Torino, Einaudi, 1955 (1977).
PETRARCA, Francesco, «La vida solitaria» (trad. anónima do séc. XV; ed. e notas de Pedro Cátedra), in Obras Completas, Madrid, Ediciones Alfaguara, pp. 349-3666.
Point 3.
AGRIPPA, Cornelio, Filosofia oculta, Buenos Aires, Editorial Kier, 1978.
AGRIPPA, Cornelio, La philosophia occulta, Roma, Edizione Mediterranee, 1991.
CAMPANELLA, Tommaso, La città del Sole, (edizione Complanare del manoscrito della
prima redazione italiana – 1602 – e della ultima edizione a stampa – 1637), trad., apparati critici, note di commento e appendici a cura di Tonino Tornitore, Milano, Edizione Unicopoli, 1998.
CAMPANELLA, Tommaso, A cidade do Sol, Lisboa, Guimarães Editores, s/ a., (várias edições).
FICINO, Marsilio, De vita (a cura di Albano Biondi e Giuliano Pisani), Podernone, Edizione Biblioteca dell’ Imagine, 1991.
HERMES TRISMEGISTO, Poimandres I, in Obras Completas – II, Salamanca, Muñoz Moya y Montraveta Editores, 1991.
Complementary Bibliography
STUDIES
CHASTEL, André, Arte y humanismo en Florencia en la época de Lorenzo el Magnífico, Madrid, Cátedra, 1991.
DELUMEAU, Jean, A civilização do Renascimento, Lisboa, Editorial Estampa, 1984, 2 vols.
DELUMEAU, Jean et LIGHTBOWN, Histoire Artistique de l’Europe - La Renaissance, Paris, Editions du Seuil, 1996.
FERNÁNDEZ, Luis Gil, «Los Studia Humanitatis en España durante el reinado de los Reyes
Católicos», in Península. Revista de Estudos Ibéricos, nº 2, Porto, 2005, pp. 45-68.
GARIN, Eugénio, Idade Média e Renascimento, Lisboa, Editorial Estampa, 1994.
GARIN, Eugénio, O Renascimento, história de uma revolução cultural, Porto, 1972.
GARIN, Eugénio, O zodíaco da vida. A polémica sobre a astrologia do século XIV ao século XVI, Lisboa, Estampa, 1987.
HUIZINGA, Johan, «El Problema del Renacimiento», in El concepto de la historia, México, Fondo de Cultura Económica, 1977, pp. 99-155.
KRISTELLER, P. O, Otto pensatori del Rinascimento italiano, Milano-Napoli, 1970.
MARGOLIN, Jean-Claude, «Apologie pour l’Humanisme: de la globalisation à la sectorisation d’un concept socio-historique», in Península. Revista de Estudos Ibéricos, nº 1, Porto, 2004, pp. 15-36.
PAPARELLI, Feritas, Humanitas, Divinitas. L’essenza umanística del Rinascimento, Napoli, Guida Editori,
1973.
YNDURÁIN, Domingo, Humanismo y Renacimiento en España, Madrid, Ediciones Cátedra, 1994.
Due to the difficulties of finding them, some of the texts listed above will be made available to students at the Faculty’s Reprography Office.
Teaching methods and learning activities
Theoretical-practical classes.
Software
No specific software required.
Evaluation Type
Evaluation with final exam
Eligibility for exams
Positive mark in the final exam.
Calculation formula of final grade
Final exam – 100%.
Examinations or Special Assignments
Not applicable.
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable.
Classification improvement
According to the Assessment Regulations in force.
Observations
Language of instruction: Portuguese.