Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > FLUP0097

Portuguese Linguistics II

Code: FLUP0097     Acronym: LINGP2

Instance: 2004/2005 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Institution Responsible: Faculty of Arts

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
EPA 16 Official Study Plan - LEPA 2 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPA 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
EPE 16 Official Study Plan - LEPE 2 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
EPF 41 Official Study Plan - LEPF 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
EPI 81 Official Study Plan - LEPI 2 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPI 2 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
EPO 41 Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPO 2 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -

Objectives

The aims of this subject are the following: 1. to improve and broaden students’ knowledge of Syntax, in particular of some types of complex sentences; 2. to learn new ways of looking at semantic aspects of languages taking into account the shift from word-level to sentence-level and discourse-level.

Program

I. The Noun and the Noun Phrase
1. Proper nouns and common nouns. Semantic types of nouns.
2. Nominal reference and nominal quantification.
3. Some observations about genericity.
4. The noun phrase syntactic structure.

II. Subordination
1. Relative clauses: syntactic and semantic characterization.
1.1. Restrictive relative clauses.
1.2. NP and sentence appositive relative clauses.
1.3. Free relatives.
2. Completive sentences
2.1. Completive sentences selected by noun, adjective and verb.
2.2. Finite completive sentences in subject and complement positions.
2.3. Mood selection in finite completive sentences.
2.4. Non finite completive sentences.
2.5. Inflectional Infinitive.
2.6. Tense selection in completive sentences.

III. Coordination
1. Nuclear, phrasal and sentence coordination.
2. Syndetic and assindectic coordination.
3. Binary and multiple coordination.
4. Coordination and agreement.
5. Coordination connections and main connectors.

Main Bibliography

1. Grammars

1.1. Portuguese Grammars

BARBOSA, J. Soares – Grammatica Philosophica da Lingua Portugueza ou Princípios da Grammatica Geral Applicados á Nossa Linguagem, Lisboa, Typografia da Academia Real das Sciencias, 5º edição, 1871.
BECHARA, E. – Moderna Gramática Portuguesa, Rio de Janeiro, Companhia Editora Nacional, 1961. 37ª edição revista e ampliada, Rio de Janeiro, Editora Lucerna, 1999.
CUNHA, C. e L. F. LINDLEY CINTRA – Nova gramática do Português Contemporâneo, Lisboa, Ed. João Sá da Costa, 1984.
LOPES, O. – Gramática Simbólica do Português (um esboço), Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2ª edição, 1972.
MATEUS, M. H. et alia – Gramática da Língua Portuguesa, Lisboa, Caminho, Série Linguística, 2003.
NEVES, M. H. M. – Gramática de Usos do Português, S. Paulo, UNESP, 1999.
VASQUEZ CUESTA, P. e MENDES DA LUZ, M. A. – Gramática Portuguesa, Madrid, Ricardo Aguiler , 1949. 3ª edição corrigida e aumentada, Madrid, Gredos, 1971. Tradução portuguesa: Gramática da Língua Portuguesa, Lisboa, Edições 70, 1980.
VILELA, M. – Gramática da Língua Portuguesa, Coimbra, Almedina, 1995.

1.2. Other Grammars

BOSQUE, I e DEMONTE, V. (eds.) Gramática Descriptiva de la Lengua Española, Madrid, Real Academia Española, Espasa, 1999. Vols.1, 2 and 3.
QUIRK, R., GREENBAUM, S., LEECH, G. e STARTVIK, J. – A Grammar of Contemporary English, Londres, Longman, 1973.
RIEGEL, M., PELLAT, J-C., RIOUL, R. – Grammaire méthodique du français, Paris, Presses Universitaires de France, 1994.
RENZI, L. (ed.) – Grande Grammatica Italianna di Consultazione, Bolonha, il Mulino, 3ª edição 1991. Vols. I, II e III.

2. Further general bibliography

BOSQUE, I. (ed.) – Tiempo y Aspecto en Español, Madrid, Ediciones Cátedra, 1990.
COSTA CAMPOS, M. H. e XAVIER, M. F. – Sintaxe e Semântica do Português, Lisboa, Universidade Aberta, 1991.
DUARTE, I. – Língua Portuguesa, Instrumentos de Análise, Lisboa, U. Aberta, 2000.
DUARTE, I. e BRITO, A.M. – “Sintaxe” in FARIA, I. H.; PEDRO, E. R.; DUARTE, I.; GOUVEIA, C. (eds.) – Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Lisboa, Caminho, 1996, pp. 247- 302.
FONSECA, J. – Estudos de Sintaxe - Semântica e Pragmática do Português, Porto, Porto Editora, 1993.
HERNANZ, M. L. e BRUCART, J. – La Sintaxis 1. Princípios Teóricos. La oración Simple. Barcelona, E. Crítica, 1987.
LARSON, R. E SEGAL, G. – Knowledge of Meaning. An Introduction to Semantic Theory. Cambridge, Massachusetts, A Bradford Book, The MIT Press, 1995.
LYONS, J. – Semantics, vols. 1 e 2, Cambridge, Cambridge University Press, 1977; Portuguese translation vol. 1: Semântica, Presença; trad. francesa vol. 2: Sémantique Linguistique, Larousse, 1979.
NEWMEYER, F. J. (ed.) – The Cambridge Survey, vol. 1, 1ª edição, Cambridge, Cambridge University Press, 1988; Spanish translation: El panorama de Lingüística de Cambridge, Madrid, Visor Distribuciones, SA, 1990.
OLIVEIRA, F. – “Semântica” in FARIA, I. H.; PEDRO, E. R.; DUARTE, I.; GOUVEIA, C. (eds.) – Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Lisboa, Caminho, 1996, pp. 333-382.
PERES, J. e MÓIA, T. – Áreas Críticas da Língua Portuguesa, Lisboa, Caminho, 1995.
RAPOSO, E., Paiva – Teoria da Gramática. A Faculdade da Linguagem, Lisboa, Caminho, série Linguística, 1992.

NOTE: during the course some more bibliographical information will be supplied as well as some specific information on chapters and/or pages to be read.



Teaching methods and learning activities

Theoretical-practical classes

Evaluation Type

Distributed evaluation with final exam

Eligibility for exams

Positive mark in the final exam
or,
Positive average of optional test grade (if positive), plus the second part of the final exam

Calculation formula of final grade

Final exam: 20 marks (100%)
or,
Optional test: 50% + second part of final exam: 50%.

Examinations or Special Assignments

Not applicable.

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable.

Classification improvement

In accordance with the FLUP’s regulations in force.

Observations

Language of instruction: Portuguese.
Recommend this page Top