Introduction to Linguistics II
Instance: 2004/2005 - 2S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
EA |
7 |
Official Study Plan - LEA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EFA |
3 |
Official Study Plan - LEFA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEFA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EFI |
20 |
Official Study Plan - LEFI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EIA |
31 |
Official Study Plan - LEIA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPA |
9 |
Official Study Plan - LEPA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPA |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPE |
9 |
Official Study Plan - LEPE |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPF |
28 |
Official Study Plan - LEPF |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPI |
54 |
Official Study Plan - LEPI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPI |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 4º ao 5º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
EPO |
1 |
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Official Study Plan - LEPO |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial - 1º ao 3º ano |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Plano oficial a partir de 2002 |
1 |
2,5 |
5 |
- |
|
Objectives
It is this subject’s aim that students acquire the main operating concepts of Linguistics at its most important levels of analysis and description in relation to the structure and use of the linguistic systems in general and the Portuguese one in particular, thus surpassing both the merely intuitive plan of linguistic knowledge that students have at the outset both as native speakers and through previous schooling.
After a brief critical study of a few classical and recent perspectives on verbal language, we will determine the general outlines of Linguistics as a science. This semester we will introduce a descriptive course on the basic units of linguistic analysis, starting at the word-level, both its formal and its semantic layout, and proceeding with the sentence-level which we will address according to a structural perspective, taking into consideration its categorical and functional dimensions.
Program
I. Grammatical aspects of languages
1. Sentence-level study:
1.1. Thematic relationships
1.2. The meaning of the sentence
1.3. Beyond the sentence-level: linguistic context and situational context
2. The study of sounds:
2.1. Sound segments
2.2. Phonological units
2.3. Prosody
II. Language in society
1. Linguistic variation
2. The oral and the written
3. Linguistic change
III. Language acquisition
1. Brain and language
2. The language acquisition process
Main Bibliography
I. Introduction to Linguistics
AKMAJIAN, A. e outros – Linguistics: an Introduction to Language and Communica-tion, 3ª edição, Cambridge, Mass, The MIT Press, 1995.
ARONOFF, M. e J. REES-MILLER (eds.) – The Handbook of Linguistics, Blackwell, Oxford, 2001.
CARVALHO, J. C. H. de – Teoria da Linguagem, vols. I e II, Coimbra, Atlântida, 1983/84.
FARIA, I. H.; PEDRO, E. R.; DUARTE, I.; GOUVEIA, C. – Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Lisboa, Caminho, 1996.
FROMKIN, V. e R. RODMAN – An Introduction to Language, 6ª edição, Nova Iorque, Holt, Rinehart and Winston, Inc., 1998; trad. Portuguesa da 4ª edição: Introdução à Linguagem, Coimbra, Almedina, 1994.
FUCHS, C. e P. Le GOFFIC – Initiation aux problèmes des linguistiques contemporaines, Paris, Hachette Université, 1975.
LYONS, J. – Introduction to Theoretical Linguistics, Cambridge, Cambridge University Press, 1968; trad. francesa: Linguistique Générale, Paris, Larousse, 1970.
SMITH, N. e D. WILSON – Modern Linguistics: the Results of Chomsky’s Revolution, Middlessex, Penguin Books, 1979.
II. Portuguese Grammars
CUNHA, C. e L. F. LINDLEY CINTRA – Nova Gramática do Português Contemporâneo, Lisboa, Ed. João Sá da Costa, 1984.
MATEUS, M. H.; BRITO, A. M.; DUARTE, I.; FARIA, I. H. – Gramática da Língua Portuguesa, 5ª edição revista e aumentada, Lisboa, Caminho, Série Linguística, 2003.
VILELA, M. – Gramática da Língua Portuguesa, 2ª edição, Almedina, 1999.
III. Dictionaries and Encyclopedias
ABRAHAM, W. – Terminologie zur Neuren Linguistik, Tübingen, Max Niemeyer Verlag, 1974; trad. espanhola: Dicionário de Terminología Linguística Actual, Madrid, Gredos, 1981.
CRYSTAL, D. – The Cambridge Encyclopedia of Language, 2ª edição, Cambridge University Press, 1997.
DUBOIS, J. e outros – Dictionnaire de Linguistique, Paris, Larousse, 1973; trad. brasileira: Dicionário de Lingüística, S. Paulo, Cultrix, 1978.
ENCICLOPÉDIA EINAUDI nº 2, Lisboa, Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1984. MARQUES, M. E. MARQUES – Sociolinguística, Universidade Aberta, 1995.
MATEUS, M. H. e M. F. XAVIER (orgs.) – Dicionário de Termos Linguísticos, vols. 1 e 2, Lisboa, Ed. Cosmos, 1990 / 92.
IV. Other reference works
BENVENISTE, E. – Problèmes de Linguistique Générale, vols. 1 e 2, Paris, Gallimard, 1966 e 1974; trad. portuguesa do cap. V do vol. 1: O homem na linguagem, Lisboa, Arcádia, 1976.
DELGADO MARTINS, M. R. – Ouvir Falar, Lisboa, Caminho, Série Linguística, 1980.
FONSECA, J. – Pragmática Linguística. Introdução, Teoria e Descrição do Português, Porto, Porto Editora, 1994.
LEVINSON, S. C. – Pragmatics, Cambridge University Press, 1983.
LIMA, J. P. de (org.) – Linguagem e Acção, Lisboa, Apaginastantas, 1983.
LYONS, J. – Semantics, vols. 1 e 2, Cambridge, Cambridge University Press, 1977; trad. portuguesa do vol. 1: Semântica, Presença; trad. francesa vol. 2: Sémantique Linguistique, Larousse, 1979.
MARQUES, M. E. RICARDO – Sociolinguística, Lisboa, Universidade Aberta, 1995.
MATEUS, M.H.; ANDRADE, A.; VIANA, M.C.; VILALVA, A. – Fonética, Fonologia e Morfologia do Português, Lisboa, Universidade Aberta, 1990.
NEWMEYER, F. J. (org.) – The Cambridge Survey, vols. 1 e 4, 1ª edição, Cambridge, Cambridge University Press, 1988; trad. espanhola: El panorama de Lingüística de Cambridge, Madrid, Visor Distribuciones, SA, 1990.
PINTO, M.G. – Desenvolvimento e Distúrbios da Linguagem, Porto, Porto Editora, 1994.
SEARLE, J. – Speech Acts, 1ª edição, Cambridge, Cambridge University Press, 1969; trad. portuguesa: Actos de Linguagem, Coimbra, Almedina.
VIDAL, M. V. Escandell – Introducción a la Pragmática, Barcelona, Editorial Anthropos, 1993.
NOTE: Supporting texts for each topic of study will be made available comprising the following: detailed programme, compulsory rea
Complementary Bibliography
To be indicated in the course of the semester
Teaching methods and learning activities
Theoretical and practical classes
Software
No specific software required.
Evaluation Type
Evaluation with final exam
Eligibility for exams
Positive mark in the final exam.
Calculation formula of final grade
Mark obtained in the final exam.
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable
Classification improvement
In accordance with the Regulations in force
Observations
Language of instruction: Portuguese