Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > FLUP0667

Portuguese Literature IV

Code: FLUP0667     Acronym: LTP4_1

Instance: 2004/2005 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Institution Responsible: Faculty of Arts

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
EPA 7 Official Study Plan - LEPA 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPA 3 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 3 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 3 2,5 5 -
EPE 3 Official Study Plan - LEPE 3 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
EPF 22 Official Study Plan - LEPF 3 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 3 2,5 5 -
EPI 50 Official Study Plan - LEPI 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPI 3 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 3 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 3 2,5 5 -
EPO 24 Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPO 3 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -

Objectives

1. To draw an evolutionary overview of 16th and 17th century Portuguese literary narrative;
2. To provide further grounding in the literary innovations introduced by Bernardim’s narrative regarding common practices within the context of Iberian chivalric and sentimental literature;
3. To accompany the evolution of the pastoral genre in Portuguese prose literature, relating Francisco Rodrigues Lobo’s Primavera to the Italian and Iberian sources of the bucolic novella.
4. To approach and shed light on the genealogical source(s) and cultural meaning of Fernão Mendes Pinto’s narrative.

Program

1. Renewal of narrative practices in the mid 16th-century: from the knight to the sentimental lover. Critical reading of the chivalric adventure.
1.1. Bernardim Ribeiro and História de Menina e Moça (1554).
1.2. The textual issue; from the issue of genre to the issue of meaning.
1.3. From the chivalric narrative to the fiction of the sentimental courtly novella.

2. Fiction and books on shepherds.
2.1 The pastoral novella: its projection in the 17th-century.
2.2. Francisco Rodrigues Lobo and Primavera (1601).

3. Travel literature and actuality prose; historiographic discourse and factual narrative.
3.1. Fernão Mendes Pinto, Peregrinação (1614). recipients and readers; the issue of the work’s message.
3.2. Autobiography and adventure narrative; «adtestatio rei uisae»: the basis for persuasion; veracity and «exoticism».

Main Bibliography

A –TEXTS

RIBEIRO, Bernardim, Menina e Moça, ed. de Teresa Amado, Lisboa, Edições Duarte reis, 2002.
RIBEIRO, Bernardim, História de Menina e Moça, reprod. Facsimilada da edição de Ferrara, 1554, (estudo introdutório de J. V. Pina Martins), Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2002.
PINTO, Fernão Mendes, Peregrinação, ed. de Aníbal Pinto de Castro, Porto, Lello & Irmão, 1984.
PINTO, Fernão Mendes, Peregrinação, ed. de Adolfo Casais Monteiro, Lisboa, IN/CM, 1985.
LOBO, Francisco Rodrigues, Primavera, ed. de Maria Lucília Gonçalves Pires, Lisboa,Vega, 2003

Complementary Bibliography

B - STUDIES
1.
AMADO, Teresa, «Apresentação crítica» de Menina e Moça de Bernardim Ribeiro, Lisboa, Edições Duarte Reis, 2002, pp. 9-50.
ASENSIO, Eugenio, Estudios Portugueses, Paris, Fond. Calouste Gulbenkian, 1974: «Una nueva edición de Menina e Moça», pp. 189 e segs.; «Bernardim Ribeiro a la luz de un manuscrito nuevo. Cultura literaria y problemas textuales», pp. 199 e segs.; «El romance de Bernardim Ribeiro Ao longo da ribeira. Texto nuevo e interpretación», pp. 225 e segs.
ASENSIO, Eugenio, «Bernardim Ribeiro y los problemas de Menina e Moça», in Arquivos do Centro Cultural Português, XIII, Paris, 1978, pp. 41 e segs.
AVALLE-ARCE, J. B., La novela pastoril española, Madird, 1974.
BERNARDES, José Augusto Cardoso, História Crítica da Literatura Portuguesa – Humanismo e Renascimento, Lisboa, Verbo, 1999, Cap. III - «A renovação das práticas estéticas: o lirismo e a novela», pp. 161-256; Cap. V - «A viagem no Renascimento português: experiência, história e criação literária», pp. 291-367.
BERNARDES, José Augusto Cardoso, «A estrutura retórica da Menina e Moça», in Biblos, LXVII, Coimbra, 1991, pp. 239 segs.
CASTRO, Aníbal Pinto de, «Uma edição crítica de Menina e Moça de Bernardim Ribeiro: problemas e soluções», in Critique Textuelle Portugaise, Paris, 1986, pp. 163 e segs.
CITANOVIC, Dinko, La novela sentimental española, Madrid, 1973.
MARNOTO, Rita, «O intimismo da Menina e Moça», in O petrarquismo português do Renascimento e do Maneirismo, Coimbra, Por Ordem da Universidade, 1997, pp. 260 e segs.
MARTINS, José Vitorino de Pina, «Bernardim Ribeiro. O homem e a obra», estudo introdutório a História de Menina e Moça, reprodução facsimilada da edição de Ferrara, 1554, Lisboa, Fund. Calouste Gulbenkian, 2002, pp. 17-235.
OSÓRIO, Jorge Alves, Da cítola ao prelo. Estudos sobre Literatura. Séculos XII-XVI, Porto, Granito Editores, 1998.
OSÓRIO, Jorge Alves, «”Das tristezas não se pode contar nada ordenadamente”. Anotação sobre um preceito de Menina e Moça», in Revista da Faculdade de Letras – Línguas e Literaturas, II série, XVIII, Porto, 2001, pp. 107-131.
PABST, Walter, La novela corta en la teoría y en la creación literaria, Madrid, 1967.
SANTOS, Aida, «As vozes e as parábolas. Das questões enunciativas aos mundos representados na Menina e Moça», in Revista da Faculdade de Letras – Línguas e Literaturas, II série, VII, Porto, 1990, pp. 7-101.
WARDROPPER, B. W., «El mundo sentimental de la Cárcel de amor», in Revista de Filología Española, XXXVII, Madrid, 1953, pp. 168 e segs.
WHINNOM, Keith, Introdução a Diego de SAN PEDRO, Obras Completas – II: Cárcel de Amor, Madrid, Clásicos Castalia, 1971.

2.
GREENWOOD, Pilar Fernandez-Cañadas de, Pastoral poetics: the Arcadia, La Diana, Lause of conventions in Renaissance pastoral romances Galatea, L'Astrée, Madrid, José Porrúa Turanzas, 1984.
MARNOTO, Rita, A Arcádia de Sannazaro e o bucolismo, Coimbra, Faculdade de Letras, 1996.
MULINACCI, Roberto, Do palimpsesto ao texto. A novela pastoril portuguesa, Lisboa, Colibri, 1999.
PIRES, Maria Lucília Pires, Xadrez de Palavras, Lisboa, Cosmos, 1996.
PIRES, Maria Lucília Gonçalves, introdução a Francisco Rodrigues Lobo, A Primavera, Lisboa, Vega, 2003, pp. 7-30.
RALLO, Assunción, introd. a Jorge de Montemayor, Los Siete Libros de la Diana, Madrid, Cátedra, 1995.
SUBIRATS, Jean, «L'eau et son paysage dans Primavera de Francisco Rodrigues Lobo», in Revista da Universidade de Coimbra, vol. XXX, 1983, pp. 298-304.

3.
CARVALHO, Célia, «Acerca da autobiografia na Peregrinação», in O discurso literário da «Peregrinação». Aproximações. Org. de Maria Alzira Seixo e Christine Zurbach, Lisboa, Edições Cosmos, 1999, pp. 27-59.
CASTRO, Aníbal Pinto de, «Introdução» a Peregrinação, de Fernão Mendes Pinto, Porto, Lello & Irmão, 1984.
LOURENÇO, Eduardo, «A Peregrinação e a crítica cultural indirecta», in Peregrinação, versão para português actual de Mari

Teaching methods and learning activities

Theoretical-practical classes

Evaluation Type

Evaluation with final exam

Eligibility for exams

Positive mark in the final exam

Calculation formula of final grade

Final exam - 100%.

Examinations or Special Assignments

not applicable

Special assessment (TE, DA, ...)

not applicable

Classification improvement

In accordance with the FLUP’s regulations in force.

Observations

Language of instruction: Portuguese.
Recommend this page Top