Portuguese Grammar Workshop
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Language, Literature and Cultural Studies |
Instance: 2022/2023 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. Deepen grammar knowledge and reflect on how to teach it.
2. Promote knowledge about grammar teaching methodologies that are appropriate to elementary and secondary education levels.
3. Develop the competence to teach grammar using grammar laboratories.
Learning outcomes and competences
Students should be able to:
1. explain the scope of grammar;
2. explain grammatical contents, namely in morphology, syntax and semantics;
3. know the pedagogical-didactic implications of different methodologies of grammar teaching;
4. plan teaching-learning sequences of grammatical contents acoording to the grammar laboratory method;
5. produce didactic materials to support grammar laboratory activities;
6. conduct grammar laboratory classes in elementary and/or secondary education;
7. analyze the data gathered from the classes to evaluate the effectiveness of the teaching-learning process and to improve teaching materials.
Working method
Presencial
Program
1. The scope of grammar.
2. Grammar teaching methodologies.
2.1. The grammar laboratory.
3. Some themes to work experimentally *:
3.1. Morphology: verb inflection; word formation processes. 3.2. Syntax: syntactic functions; complex sentences: coordination and subordination.
3.3. Semantics: nominal reference; tense and aspect.
3.4. Text/discourse: textual sequences; cohesion and coherence.
* Students will choose four themes to work on the grammar laboratory.
Mandatory literature
Brito, A. M.; “Retomar e reinventar o ensino da gramática da língua materna”, in A Língua Mãe e a paixão de aprender, 2º Encontro de professores de português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Actas, 15 e 16 de Maio 97, Areal Editores, pp. 53-64. , 1998
Costa, A.; Aprender gramática, compreender e produzir melhor, in Actas da Conferência internacional sobre o Ensino do Português, pp.167-182., Ministério da Educação, DGIDC, 2007. ISBN: 978-972-742-291-3
Costa, Ana ; Estruturas contrastivas : desenvolvimento do conhecimento explícito e da competência de escrita, Diss. Dout.., Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2010
Costa, J. ; Conhecimento gramatical à saída do Ensino Secundário: estado actual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade, in Actas da Conferência internacional sobre o Ensino do Português, pp. 149-165. , Ministério da Educação, DGIDC, 2007. ISBN: 978-972-742-291-3
Duarte, I. .; “Algumas boas razões para ensinar gramática”, in A Língua Mãe e a paixão de aprender, 2 2º Encontro de Professores de Português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Actas, 15 de 16 de Maio 97, pp. 110-123, Areal Editores,, 1997
Duarte, I.; Língua Portuguesa, Instrumentos de análise, U. Aberta, Lisboa, 2000
Duarte, I.; O conhecimento da língua: desenvolver a consciência linguística , PNEP, Ministério da Educação, Dgidc., 2008
Duarte, I. M. e Figueiredo, O. (orgs.); Terminologia Linguística: das teorias às práticas, DEPER, Faculdade de Letras da Universidade do Porto., 2006
Duarte, Isabel e Olivia Figueiredo; Português, Língua e Ensino, Uporto Editorial, 2011. ISBN: 978-989-8265-72-2
Faria, I.H. et alii (orgs.); Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, , caps. 1, 3, 4, 5, 6 e 7., Caminho, Lisboa, 1996
Ferraz, M. J; Ensino da Língua Materna, Col. O essencial sobre língua portuguesa, Caminho. Lisboa, 2007
Hudson, R. ; Grammar teaching and writing skills: the research evidence. Syntax in the Schools, 17, pp. 1-6, 2001
Mateus Maria Helena Mira 1931- 070;
Gramática da língua portuguesa. ISBN: 972-21-0445-4
Raposo, E. P., B., Nascimento, M. F. B., Mota, M. A., Segura, L. e Mendes, A. (Eds.); Gramática do Português, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Vols. I e II. , 2013. ISBN: 9789723114560
Rio-Torto Graça 070;
Gramática derivacional do português. ISBN: 978-986-26-0640-8
Rodrigues, S. e Silvano, P.; O conhecimento sintáctico e semântico da língua como factor de qualificação no processo de escrita de uma apreciação crítica. Resultados de um estudo no âmbito do projecto IELP, in Textos Seleccionados do XXIV Encontro Nacional da APL, Lisboa: Associação Portuguesa de Linguística, p. 437-451, 2009
Silvano, P.; O conhecimento explícito da língua no Programa de Português do Ensino Básico: o Dicionário Terminológico e o Laboratório Gramatical com uma exemplificação, in revista Palavras, Associação de Professores de Português, 2014
Silvano, P. e Rodrigues, S.; A pedagogia dos discursos e o laboratório gramatical no ensino da gramática. Uma proposta de articulação, in Brito, A. M. (org) Gramática, História, Teorias e Aplicações, Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Centro de Linguística da Universidade do Porto, p. 275-286, 2010
Vários; Dicionário Terminológico para os Ensinos Básico e Secundário., Ministério da Educação, DGIDC, 2008
Comments from the literature
Other bibliographical indications will be presented during the semester.
Teaching methods and learning activities
Theoretical-practical classes to deepen theoretical knowledge. Practical classes for project-based learning, of collaborative nature, oriented towards the development of skills.
keywords
Social sciences > Educational sciences > Teaching methods
Humanities > language sciences > Linguistics > Grammar
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Teste |
50,00 |
Trabalho prático ou de projeto |
50,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
62,00 |
Frequência das aulas |
41,00 |
Elaboração de projeto |
59,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
Grade equal or superior to 9,5 on each of the evaluation components (test related to the theoretical component and project corresponding to the practical part).
Calculation formula of final grade
The average sum of all assessment components must result in a final pass mark.
Examinations or Special Assignments
According to the legislation.
Special assessment (TE, DA, ...)
According to the legislation.
Classification improvement
Only the test is subject to improvement of grade.