Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > MHP005

Cultural and Religious Structures

Code: MHP005     Acronym: ECR

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL History

Instance: 2021/2022 - 1S Ícone do Moodle

Active? Yes
E-learning page: https://moodle.up.pt/
Responsible unit: Department of History, Political and International Studies
Course/CS Responsible: Master in History and Heritage

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MHP 18 MHP - Study Plan 1 - 6 45,5 162
Mais informaçõesLast updated on 2021-09-13.

Fields changed: Mandatory literature, Palavras Chave, Componentes de Avaliação e Ocupação, Observações, Observações Bibliográficas, Bibliografia Complementar, Obtenção de frequência, Fórmula de cálculo da classificação final, Métodos de ensino e atividades de aprendizagem, Resultados de aprendizagem e competências, Objetivos, Programa, Bibliografia Complementar, Bibliografia Obrigatória, Palavras Chave, Componentes de Avaliação e Ocupação, Observações, Observações Bibliográficas, Programa, Obtenção de frequência, Fórmula de cálculo da classificação final, Métodos de ensino e atividades de aprendizagem, Objetivos, Resultados de aprendizagem e competências

Teaching language

Portuguese
Obs.: É essencial a capacidade de leitura de textos em outras línguas, em particular inglês e/ou castelhano.

Objectives

Within the scope of the Master's, this course intends to draw the participants' attention to a reflection on cultural and religious structures and the way in which they are essential in defining mental structures. They are key to understanding a given society, including its heritage.

Regarding the common effort of all curricular units of the Master's to propose, clarify and exercise the stages of construction of an investigation around heritage, from a history perspective, this module aims to provide theoretical reflections and factual information about some cultural and religious topics.

Learning outcomes and competences


  • To develop research in the field of cultural history.

  • To contribute, in an original way, to historical and cultural studies, in dialogue with the existing historiography.

  • Produce critical knowledge about any aspect of cultural history.

  • Be able to understand the historical and cultural contexts of heritage.

Working method

Presencial

Program

1. Concepts, theories and key ideas for the study of Culture(s)

2. Institutions and cultural agents

3. Culture and religious institutions

4. Sociabilities and Cultural Identities

5. Diasporic cultures

Mandatory literature

Zygmunt Bauman; La^cultura como praxis. ISBN: 84-493-1184-5

Complementary Bibliography

AZEVEDO, Carlos M. (dir.) ; - Dicionário de História Religiosa de Portugal, Círculo de Leitores, 2000
BRAGA, Teófilo; O povo português nos seus costumes, crenças e tradições, Public. D. Quixote, 1994
AZEVEDO, Carlos M. (dir.) ; História Religiosa de Portugal, Círculo de Leitores, 2000
Brigola, João; Colecções, gabinetes e museus em Portugal no séc. XVIII , FGC/FCT, 2003
DIAS, Geraldo J. A. Coelho ; Vila das Aves: história da paróquia e sua toponímia, Câmara Municipal de Santo Tirso, 1993
Dicionário histórico das ordens : institutos religiosos e outras formas de vida consagrada católica em Portugal , Gradiva, 2010. ISBN: 978-989-616-378-5
LIMA, José da Silva, ; Etnografia religiosa em Portugal, Círculo de Leitores,, 2002
Nunes, Maria de Fátima, Cunha, N.; Imagens da Ciência em Portugal, Caleidoscópio, 2006. ISBN: 9728801777
Ordens religiosas em Portugal : das origens a Trento : guia histórico. 2ª ed . , Livros Horizonte, 2006. ISBN: 972-24-1433-X
PALOMO, Federico ; A Contra-Reforma em Portugal, 1540-1700., Livros Horizonte, 2006
Portugaliae Monumenta Misericordiarum , , União das Misericórdias Portuguesas, 2007. ISBN: 978-972-98904-5-1

Teaching methods and learning activities

Lectures followed by discussion of mandatory texts indicated for each group of sessions.

It is essential to read those texts beforehand! Students must bring to the sessions not only these texts (in paper or digital format), but also their notes and comments.

keywords

Social sciences > Anthropology > Cultural anthropology
Humanities > History > Church history
Social sciences
Humanities > History > Social history
Humanities > History > History of science

Evaluation Type

Distributed evaluation without final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Trabalho escrito 75,00
Apresentação/discussão de um trabalho científico 25,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

Designation Time (hours)
Estudo autónomo 85,00
Frequência das aulas 22,00
Trabalho de investigação 53,00
Apresentação/discussão de um trabalho científico 2,00
Total: 162,00

Eligibility for exams

Since the teaching load is concentrated in just five sessions, it is essential that students are present in all of them.

Students who, due to their status and working hours, cannot participate in all teaching units, should contact the teacher, at the beginning of classes, to arrange work on an extraordinary schedule and should carry out various exercises to replace the practices laboratory tests performed during the sessions.

Calculation formula of final grade

Oral presentation = 25%

Essay = 75%

 

Classification improvement

According to the Assessment Regulations for Master’s courses.

Observations

The sessions assume an attitude of participation by the student in order to prepare his own investigation.

Recommend this page Top