Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > MEPLAT008

Topics in Portuguese Culture for Primary and Secondary Education

Code: MEPLAT008     Acronym: TCBS

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Cultural Studies - Portuguese

Instance: 2019/2020 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Course/CS Responsible: Teaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MEP 10 MEP - Study Plan 2 - 6 52 162
MEPLAT 0 MEPLAT - Study Plan 2 - 6 52 162

Teaching language

Suitable for English-speaking students

Objectives

This programme, which is included in a cycle of studies for teachers training, provides students with a good knowledge of the Portuguese culture, according to the programmes adopted in 3º ciclo do ensino básico and in ensino secundário, as a way to prepare students for their respective teaching area.

Learning outcomes and competences

Sensibilização para grandes temas da cultura portuguesa, promovendo o conhecimento do património cultural e da memória colectiva. O programa, que privilegia o estudo dos processos de construção e reconstrução da memória cultural, desde a fixação do mito fundador de Ourique, justificando a reconquista e a expansão, à (re) construção identitária  dos séculos XIX-XX, visa dotar os estudantes de competências que facultem a perceção da identidade portuguesa no mundo, adquirindo e sedimentando saberes que suscitem e escorem a relação com a memória coletiva, conhecendo a génese e desenvolvimento de temas fundamentais e estruturantes como a questão do sebastianismo, do Quinto Império e da sua projeção na contemporaneidade. 

Working method

Presencial

Program

1. The building of the historical and official memory of the kingdom: From the re-conquest and the establishment of the foundation myth of Ourique to the justification of the expansion. 1.1. The troubadour culture in the Iberian Peninsula: times, places and social stratification 2. From the joanino imperial project to the “sebástico” imperial project. 2.1. The expansion, the culture of the Renaissance Humanism and the “building” of mentalities. 3. From the “crisis” of the Empire to the Quinto Império (The Fifth Empire) 3.1. Alcácer Quibir and the genesis of sebastianismo (sebastianism) 4. Sebastianismo – From Romanticism to postmodernism 4.1 From Romanticism to the contemporary novel 4.1.1. O Mosteiro by Agustina Bessa-Luís 4.1.2. O Conquistador by Almeida Faria 5. "Fictions" about homeland and (Re)construction of identity 

Mandatory literature

MATTOSO, José ; Identificação de um País. Ensaio sobre as origens de Portugal, Lisboa, Ed. Estampa, 1988
GOMES, Rita Costa ; A corte dos reis de Portugal no final da Idade Média, Lisboa, Ed. Difel,, 1995
OLIVEIRA, A. R; Trobadores e Xograres. Contexto histórico, Vigo, Edicións Xerais de Galicia, 1995
MATTOSO, José ; A Identidade Nacional, Lisboa, Gradiva, 2001
OLIVEIRA, A. R; O Trovador galego-português e o seu mundo, Lisboa, Editorial Notícias,, 2001
MARINHO, Maria de Fátima ; Um Poço sem Fundo – Novas Reflexões sobre Literatura e História, Porto, Campo das Letras, 2005
FONSECA, Luís Adão da ; «Política e cultura nas relações luso-castelhanas no século XV», Península, n.º 0 (2003), pp.53-61, 2003
RIBEIRO, Orlando ; Portugal, o Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Sá da Costa, 1991
MARINHO, José ; Nova Interpretação do Sebastianismo e Outros Textos, Lisboa, INCM, 2003
BUESCU, Ana Isabel ; Memória e Poder. Ensaios de História Cultural (Séculos XV-XVIII), Lisboa, Cosmos, 2000
GIL, José; Portugal, hoje - o medo de existir, Lisboa, Relógio d’Água, 2007
LOURENÇO, Eduardo - O Labirinto da Saudade - Psicanálise mítica do destino português, Lisboa, Publicaç¬ões D.Quixote, 3ªed., 1988
SANTOS, Boaventura de Sousa - Pela Mão de Alice - O Social e o Político na Pós-modernidade, Porto, Edições Afronta¬mento, 1994.
ARAÚJO, Alberto e MALHEIRO, Armando; «Afonso Henriques, o mito fundador e a recorrência mítica», Actas do 2.º Congresso Histórico de Guimarães, 1996, Vol. 3, pp. 319-404. , 1996
BHABHA, Homi - Nation and Narration, London/ New York, Routledge, 1990.
BHABHA, Homi – The Location of Culture, London and New York, Routledge, 1994.
QUADROS, António - Poesia e Filosofia do Mito Sebastianista, Lisboa, Guimarães Editores, 1982.
PIRES, António Machado - D. Sebastião o Encoberto, Lisboa, Fundação C. Gulbenkian, 2ªed., 1982.
HALL, Stuart – Identdade Cultural na Pós-modernidade, Rio de Janeiro, DP&A Editora, 2001.

Teaching methods and learning activities

Theoretical exposition of the programme contents and text analyses.

keywords

Humanities
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature

Evaluation Type

Distributed evaluation with final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Exame 70,00
Trabalho escrito 30,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

Designation Time (hours)
Estudo autónomo 54,00
Frequência das aulas 33,00
Trabalho de investigação 75,00
Total: 162,00

Eligibility for exams

A 75% attendance at the lessons is required from the student

Calculation formula of final grade

30%- Work; 70%- Exam

Examinations or Special Assignments

Not applicable

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable

Classification improvement

According to the rules in force

Recommend this page Top