Production of Teaching Materials in Portuguese
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Didactics |
Instance: 2019/2020 - 2S
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
MEP |
14 |
MEP - Study Plan |
1 |
- |
6 |
52 |
162 |
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. To critically assess available teaching materials;
2. To produce teaching materials that are suitable for developing different skills.
Learning outcomes and competences
At the end of the semester students should be able to critically assess available teaching materials and to produce their own teaching materialsuitable for developing different skills.
Working method
Presencial
Program
1. Critical analysis of existing didactic materials for teaching Portuguese as Mother Tongue, especially school textbooks;
2. Document analysis to explore in Native language classes:
- Original documents vs. manipulated documents
- Oral documents;
-Written documents;
- Audiovisual aids;
- Internet;
3. Manipulation and production of various documents.
4. Producing materials suitable for developing skills:
- Listening comprehension;
- Oral production;
- Reading;
- Writing;
- Grammatical.
5. Exploitation of specific software for the production of teaching materials.
Mandatory literature
BENEITO, J. M. ; La enseñanza y el apredinzaje de los usos orales formales: una visión de conjunto. In “Textos, Didactica de la Lengua y de la Literatura”, nº 26, Bracelona, Grao, 2001
BIZARRO, R. e BRAGA, F.; Formação de Professores de Línguas Estrangeiras : Reflexões, Estudos e Experiências, Porto, Porto Editora, 2006
CAÑAS, J. ; Hablamos Juntos, Guía didáctica para praticar la expresión oral en el aula, Barcelona: ediciones Octaedro, 2000
CASTRO, R. V. et al. (org); Manuais escolares – estatutos, funções, história – Actas do 1º Encontro Internacional, Universidade do Minho, Centro de Estudos em Educação e Psicologia, 1999
CROS, A. e VILÀ, M. ; Los usos formales de la lengua oral y su enseñanza. In “Textos, Didactica de la Lengua y de la Literatura”, nº 22, Barcelona: Graó, 1999
DUARTE, I.; “Oficina Gramatical: Contextos de Uso Obrigatório do Conjuntivo”. In DELGADO-MARTINS et alii: Para a Didáctica do Português. Seis Estudos de Linguística, Lisboa: Edições Colibri, 1992
DUARTE, I.M.; O oral no escrito: abordagem pedagógica". In FONSECA F.I. (org.), Pedagogia da Escrita – Perspectivas, Porto: Porto Editora, 1994
DUARTE, I.M.; Os Media e a Aprendizagem do Português, s/l, Jornal Público, 1996
DUARTE, I. M. ; “Os media na aula de Português. Alguns exemplos". In Vários, A Língua Mãe e a Paixão de Aprender. Actas do 2º Encontro de Professores de Português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Porto: Areal Editores, 1998
DUARTE, I. ; “Complexidade sintáctica: implicações no ensino da Língua Materna”. In MELLO, C. (coord.) II Jornadas Científico-pedagógicas do Português, Coimbra: Almedina, 2002
FIGUEIREDO, O. ; "O manual Escolar de Português - Que ponto de intersecção entre a gramática e o discurso", Actas do 1º Encontro Internacional sobre Manuais Escolares, Braga, Universidade do Minho, 1999
PURVES, A. C. e QUATRINNI, J. A.; Creating the literature portfolio: a guide for students, Illinois: NTC Pulishing Group, 1996
Teaching methods and learning activities
Theoretical classes (lectures and discussion); practical classes (group work, presentations by students, presentation of reviews); tutorial sessions.
keywords
Humanities > language sciences > Linguistics > Applied linguistics
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Social sciences > Educational sciences > Teaching methods
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Apresentação/discussão de um trabalho científico |
10,00 |
Trabalho escrito |
90,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
110,00 |
Frequência das aulas |
52,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
Minimum attendance of 75% of sessions.
Successful mark in the research paper.
Calculation formula of final grade
Written research paper - 90%;
presentation of the paper in class - 10%.
Examinations or Special Assignments
Not applicable.
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable.
Classification improvement
New written research paper