History of Portuguese Theatre - from Gil Vicente to the 18th Century
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Portuguese Language Literature |
Instance: 2016/2017 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
This course aims to study and understand the history of theatre in Portugal since it appeared up to the 18th century. Students must be able to identify the most significant moments of the history of Portuguese theatre; understand and integrate the decisive phases of this history in various contexts (social, historical, aesthetic, and political) in which they appear; acquire skills to understand some representative works of this path and their codes, texts and contexts. Students are required to develop solid and justified knowledge on the various phases of this history, consolidated in authors, works, theories and evidence of this multifaceted reality, and be able to produce a critical and reflected discourse on the theatre and dramatization in Portugal between the 16th and 18th centuries, which is crucial to understand the future directions of the theatre in Portugal.
Learning outcomes and competences
At the end of the course, the studant shall obtain skills that will enable him to produce a critical and reflected discourse on the theatre and dramatization in Portugal between the 16th and 18th centuries, which is crucial to understand the future directions of the theatre in Portugal.
Working method
Presencial
Program
1 – In the wake of a theatre culture in Portugal. 1.1 – Liturgical theatre 1.2 – The pantomimists 1.3 – ”Cancioneiro Geral” 2 – Gil Vicente: the “father” of Portuguese theatre? 2.1 - The theatre of the court. Contexts of Vicente’s representations. 2.2 –Vicente’s genres: evolution and influence 2.1 – A Vicente school? 3 – The Portuguese theatre: native tradition and humanist influence 3.1 – Other theatre settings in the 16th and 17th centuries. Elements for a sociology of theatre. 3.2 – The theatre of the Jesuit schools 3.3 – Spanish comedy 3.2 – From the court theatre to the comedy yards. 4 – The paths of the 18th century theatre 4.1 – Theatre or theatres? 4.2 – The Spanish comedy, the puppet theatrical shows, the Italian opera … 4.3 – The theatre and the Arcadian context 4.4 – Metamorphoses in the theatre. Reflections.
Mandatory literature
REBELO, Luís Francisco ; Breve História do Teatro Português, Europa-América, 2000
CÂMARA, Maria Alexandra T. Gago da e ANASTÁCIO, Vanda; O teatro em Lisboa no tempo do Marquês de Pombal, Museu Nacional do Teatro, 2005
SANTOS, Zulmira; Teatro Português em Marrocos. O cancioneiro de D. Maria Henriques, CIUHE
BRAGA, Teófilo; História da Literatura Portuguesa. Os Árcades, vol. IV, INCM, 2005
RODRIGUES, Maria Idalina Resina; Estudos Ibéricos. Da cultura à literatura. Sécs. XIII a XVII, ICALP, 1987
CAMÕES, Luís de ; Teatro Completo. Prefácio, notas e fixação de texto de Vanda Anastácio, Edições Caixotim, 2005
MARAVALL, José Antonio; Teatro y Literatura en la Sociedad Barroca, Editorial Crítica, 1990
ROIG, Adrien; O teatro clássico em Portugal no séc. XVI, ICALP, 1983
SLETSJVE, Leif; O elemento cénico em Gil Vicente, Casa Portuguesa, 1965
CRUZ, Duarte Ivo; Introdução à História do Teatro Português, Guimarães Editores
BERTHOLD, Margot; História Mundial do Teatro, Ed. Perspectiva, 2000
CASTRO, Aníbal Pinto de; "Breves reflexões sobre o teatro em Portugal nos sécs. XVII a XVIII", separata do Catálogo da Colecção de Miscelâneas da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra, Imprensa da Universidade, 1974
VEINSTEIN, André; La mise en scène théâtrale et sa condition esthétique, Flammarion, 1968
MIRANDA, José da Costa; Estudos Luso-Italianos. poesia épico-cavaleiresca e teatro setecentista, ICALP, 1990
BARATA, José de Oliveira; História do Teatro em Portugal (Séc. XVIII - António José da Silva), Difel, 1998
SANTOS, Zulmira; Teatro Português em Marrocos. O cancioneiro de D. Maria Henriques, Porto, Via Spiritus
DIAS, José Sebastião da Silva; Pombalismo e Projecto Político, CHCUNL, 1984
SAMPAIO, Albino Forjaz de; Teatro nde cordel: subsídios para a história do teatro português
REBELLO, Luís Francisco ; O primitivo teatro português, ICALP, 1984
MALATO, Maria Luísa; Uma perspectiva do Neoclassicismo português. Manuel de Figueiredo, Imprensa Nacional, 1995
BARATA, José de Oliveira - ; Estética teatral - antologia de textos, Morais Editores, 1980
VASCONCELOS, Carolina Michaëlis de; Autos portugueses de Gil Vicente y de la escuela vicentina, Centro de Estudios Históricos, 1922
SARAIVA, António José; Gil Vicente e o Fim do Teatro Medieval, Europa-América, 1942
CARREIRA, Laureano; O teatro e a censura em Portugal na segunda metade do séc. XVIII, INCM, 1988
AA. VV.; Gil Vicente 500 anos depois. Actas do Congresso Internacional realizado pelo Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Lisboa, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2003
Picchio, Luciana Stegagno; Storia del Teatro Portoghese, Edizioni dell'Ateneo, 1964
MARQUES, José Joaquim ; Cronologia da Ópera em Portugal, Lisboa, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 1947
ALMEIDA, Maria João; O teatro de Goldoni no Portugal de Setecentos, Lisboa, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2007
REYES PEÑA, Mercedes de los y BOLAÑOS DONOSO, PIedad ; "La presencia del teatro barroco español en Lisboa, a traves del estudio del Patio de las Arcas!, in O Barroco e o mundo Ibero Atlântico. Terceiras Jornadas de História Ibero-Americana , Lisboa, Colibri, 1998
RODRIGUES, Maria Idalina Resina; De Gil Vicente a "Um auto de Gil Vicente", Lisboa, Imprensa Nacional- Casa da Moeda, 2006
BERNARDES, José Augusto Cardoso; Revisões de Gil Vicente, Coimbra, Angelus Novus, 2003
Edição de José Camões e Helena Reis Silva. Posfácio de José Augusto Cardoso Bernardes.; Gil Vicente. Breve Sumário da História de Deus. Com pinturas de Ilda David no Teatro Nacional de S. João, Assírio & Alvim, 2009
MORUJÃO, Isabel; "Meu espelho, eu não te tolho" : Possibilidades para o corpo em cena n’O Fidalgo Aprendiz de D. Francisco Manuel de Melo. In Figurinus: o corpo em cena., Porto: ILCML, 2014
Complementary Bibliography
VICENTE, Gil; Copilaçam de tôdalas obras de Gil Vicente. Introdução e normalização do texto de Maria Leonor Carvalhão Buescu, INCM, 1983
Autos e Comédias Portuguesas por António Prestes, Luís de camões e outros autores portugueses, Lisboa, Lysia - Editores e Livreiros, 1973
Teaching methods and learning activities
Expository theoretical classes on the programme content, text reviews, discussions, individual support to students to develop their writing and research skills.
keywords
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Exame |
70,00 |
Participação presencial |
5,00 |
Trabalho escrito |
25,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Estudo autónomo |
108,00 |
Frequência das aulas |
54,00 |
Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
Attending 75% of classes, unless established otherwise by law
Calculation formula of final grade
Reading report or research assignment - 25%; exam - 70%; active envolvement in classes - 5%.
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable
Classification improvement
According to the Assessment Regulations