17th- and 18th- Century Fictional Prose
Instance: 2010/2011 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. In-depth study of narrative fiction in prose from the late 16th to the late 18th century.
1.1. To study texts and contexts of the “exemplary novella” in Portugal.
1.2. To question the narrative codes of the “allegorical novella”.
1.3. To study texts and contexts of the “philosophical novella”, within the framework of the developments of the Enlightenment in Portugal.
Program
1. Issues and limitations concerning “fiction” and “story” in the 16th century.
2. From “example” to “exemplary novellas”.
3. Narrative codes of Portuguese pastoral and “allegorical” novella: contexts and operation.
4. The “philosophical” novella within the context of the Enlightenment: themes and issues.
Mandatory literature
CHEVALIER, Maxime; La Diana de Montemayor y su publico en la España del siglo XVI», Creación y público en la literatura española. Ed. a cargo de J.-F. Botrel y S. Salaün, Castalia,pp.40-55, 1974
PEREIRA, Paulo J. S; Metamorfoses do espelho: o estatuto do protagonista e a lógica da representação ficcional na trilogia de Rodrigues Lobo, IN-CM, 2003
RALLO, Assunción; introd. a Jorge de Montemayor, Los Siete Libros de la Diana, Cátedra, 1995
AUGUSTO, Sara; A alegoria na ficção romanesca do Maneirismo e do Barroco, U.C.P, 2004
SANTOS, Zulmira; «Emblemática, memória e esquecimento: a geografia da salvação e da condenação nos caminhos do «prodesse ac delectare» na História do Predestinado Peregrino (1682) de Alexandre de Gusmão SJ [1629-1724], Actas do colóquio A Companhia de Jesus na Península Ibéric, CIUHE (pp 581-599), , 2004
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; introdução a Francisco Rodrigues Lobo, A Primavera, Vega, 2003
AA.VV; Le genre pastoral en Europe du XVeme au XVIIe siècle, Publications de l’Université de Saint-Étienne, 1980.
ANACLETO, Marta Teixeira; Aspectos da recepção de Los siete libros de la Diana em França, F. L. U.C, 1994
BORSELLINO; Nino, Orfeo e Pan. Sul simbolismo della pastorale, Zara, 1986
MARTINS, José V. de Pina; Humanisme et Renaissance de l’Italie au Portugal. Les deux regards de Janus, F.C.G, 1989,
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; introdução a Francisco Rodrigues Lobo, Desenganado , Vega, 2007
EGIDO, Aurora; De la mano di Artemia. Literatura, emblemática, Mnemotecnia y arte en el siglo de Oro,, José J. de Olañeta, editor y Universitat de les Illes Balears, 2004
PANOFSKY, Erwin; O significado nas artes visuai, Presença, 1989
AVALLE-ARCE, Juan Bautista; La novela pastoril española, Revista de Ocidente, 1959
GREENWOOD, P. Fernández –Cañadas de; Pastoral poetics: the uses of conventions in Renaissance pastoral romances «Arcadia», «La Diana», «La Galatea», «L’Astrée, Ed. José P. Turanzas, 1983.
LÓPEZ-ESTRADA, Francisco; Los Libros de pastores en la literatura española, Gredos, 1974
POGGIOLI, Renato; The oaten flute. Essays on pastoral poetry and the pastoral ideal, Harvard University Press, 1975
ALESSIO, Gian Carlo ; Dante e le forme dell´Allegoresi , Longo Editore, 1987
BLASCO, Javier; Cervantes, raro inventor, CEC, 2005
CASTRO, Aníbal Pinto de; Os códigos poéticos em Portugal do Renascimento ao Barroco. Seus fundamentos. Seus conteúdos. Sua evolução., Revista da Universidade de Coimbra, Coimbra, 31, pp. 505-531, 1985
DAMIANI, Bruno; Journey to Felícia: La Diana as pilgrinage. A study in symbolism, Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance, XLV,pp. 59-76 , 1983
MUJICA, Barbara Louise; Iberian pastorals caracters, Studia Humanistica, 1986
MULINACCI, Roberto; Do palimpsesto ao texto. A novela pastoril portuguesa, Colibri, 1999
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; introdução a Francisco Rodrigues Lobo, Pastor Peregrino, Vega, 2005
ALMEIDA, Isabel ; Livros portugueses de cavalarias do Renascimento ao Maneirismo, FLUL, 1998
MARNOTO, Rita; A Arcádia de Sannazaro e o bucolismo, Faculdade de Letras, 1996
PEDROSA, José Manuel; El cuento popular en los Siglos de Oro, Laberinto, 2004
PEREIRA, Paulo J. S; Metamorfoses do espelho: o estatuto do protagonista e a lógica da representação ficcional na trilogia de Rodrigues Lobo, IN-CM, 2003
CHEVALIER, Maxime; La Diana de Montemayor y su publico en la España del siglo XVI», Creación y público en la literatura española. Ed. a cargo de J.-F. Botrel y S. Salaün, Castalia,pp.40-55, 1974
RALLO, Assunción; introd. a Jorge de Montemayor, Los Siete Libros de la Diana, Cátedra, 1995
SANTOS, Zulmira; «Emblemática, memória e esquecimento: a geografia da salvação e da condenação nos caminhos do «prodesse ac delectare» na História do Predestinado Peregrino (1682) de Alexandre de Gusmão SJ [1629-1724], Actas do colóquio A Companhia de Jesus na Península Ibéric, CIUHE (pp 581-599), , 2004
AUGUSTO, Sara; A alegoria na ficção romanesca do Maneirismo e do Barroco, U.C.P, 2004
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; introdução a Francisco Rodrigues Lobo, A Primavera, Vega, 2003
AA.VV; Le genre pastoral en Europe du XVeme au XVIIe siècle, Publications de l’Université de Saint-Étienne, 1980.
ANACLETO, Marta Teixeira; Aspectos da recepção de Los siete libros de la Diana em França, F. L. U.C, 1994
BORSELLINO; Nino, Orfeo e Pan. Sul simbolismo della pastorale, Zara, 1986
MARTINS, José V. de Pina; Humanisme et Renaissance de l’Italie au Portugal. Les deux regards de Janus, F.C.G, 1989,
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; introdução a Francisco Rodrigues Lobo, Desenganado , Vega, 2007
EGIDO, Aurora; De la mano di Artemia. Literatura, emblemática, Mnemotecnia y arte en el siglo de Oro,, José J. de Olañeta, editor y Universitat de les Illes Balears, 2004
PANOFSKY, Erwin; O significado nas artes visuai, Presença, 1989
AVALLE-ARCE, Juan Bautista; La novela pastoril española, Revista de Ocidente, 1959
GREENWOOD, P. Fernández –Cañadas de; Pastoral poetics: the uses of conventions in Renaissance pastoral romances «Arcadia», «La Diana», «La Galatea», «L’Astrée, Ed. José P. Turanzas, 1983.
LÓPEZ-ESTRADA, Francisco; Los Libros de pastores en la literatura española, Gredos, 1974
POGGIOLI, Renato; The oaten flute. Essays on pastoral poetry and the pastoral ideal, Harvard University Press, 1975
ALESSIO, Gian Carlo ; Dante e le forme dell´Allegoresi , Longo Editore, 1987
BLASCO, Javier; Cervantes, raro inventor, CEC, 2005
CASTRO, Aníbal Pinto de; Os códigos poéticos em Portugal do Renascimento ao Barroco. Seus fundamentos. Seus conteúdos. Sua evolução., Revista da Universidade de Coimbra, Coimbra, 31, pp. 505-531, 1985
DAMIANI, Bruno; Journey to Felícia: La Diana as pilgrinage. A study in symbolism, Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance, XLV,pp. 59-76 , 1983
MUJICA, Barbara Louise; Iberian pastorals caracters, Studia Humanistica, 1986
MULINACCI, Roberto; Do palimpsesto ao texto. A novela pastoril portuguesa, Colibri, 1999
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; introdução a Francisco Rodrigues Lobo, Pastor Peregrino, Vega, 2005
ALMEIDA, Isabel ; Livros portugueses de cavalarias do Renascimento ao Maneirismo, FLUL, 1998
MARNOTO, Rita; A Arcádia de Sannazaro e o bucolismo, Faculdade de Letras, 1996
PEDROSA, José Manuel; El cuento popular en los Siglos de Oro, Laberinto, 2004
DELPIANO, Patrizia; Il governo della lettura, Il Mulino, 2007. ISBN: 978-88-15-12153-o
CACHO CASAL, Rodrigo (ed.) ; El ingenioso hidalgo (Estudios en homenaje a Anthony Close), CEC, 2009
CARRASCO GONZÁLEZ, Juan M; estudo introd.. a Bernardim Ribeiro, Menina e Moça, Angelus Novus, 2008
Teaching methods and learning activities
Theoretical exposition and analysis of the text's contents.
keywords
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
| Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
| Attendance (estimated) |
Participação presencial |
30,00 |
|
|
|
Trabalho escrito |
107,00 |
|
2011-01-31 |
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Amount of time allocated to each course unit
| Description |
Type |
Time (hours) |
End date |
|
Estudo autónomo |
25 |
2011-01-31 |
|
Total: |
25,00 |
|
Eligibility for exams
Research work- 100%.
Calculation formula of final grade
Research work- 100%.
Examinations or Special Assignments
Not applied