Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > LLC019

Classical Culture I

Code: LLC019     Acronym: CC1

Instance: 2010/2011 - 1S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Course/CS Responsible: Bachelor in Languages, Literatures and Cultures

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
EPL 31 Study Plan 1 - 6 52 162
LLC 17 Joint Language Plan-Portuguese/Classical Languages 2 - 6 52 162
Single Language Plan-French 1 - 6 52 162
Single Language Plan-Spanish 1 - 6 52 162

Teaching language

Portuguese

Objectives

The study of political, social, religious and moral ideas of ancient Greeks, visible in some of their most important literary works, aims to deepen knowledge of the Greek matrix model of Western culture. At the end of the semester, students must be able to:

1. Situate the personalities and events of Greek history;
2. Recognise the fundamental values of Greek culture;
3. Identify and interpret the literary sources selected;
4. Present, critically, essential literature.

Program

Greek Culture:
1. The Homeric poems and Hesiod: the foundations of Greek culture.
2. The Archaic period - the construction of the Greek world: polis and Pan-Hellenism.
2.1. Archaic poetry.
3. Culture and society in the Greek polis: Athens and Sparta.
4. Religion and myth.
5. The Classical prose: rhetoric and historiography.
6. The Classical theatre.
7. The Hellenistic period.

Mandatory literature

Arquíloco; Fragmentos Poéticos, Imprensa Nacional / Casa da Moeda, 2008
Lourenço, Frederico (organização, tradução e notas); Poesia Grega de Álcman a Teócrito, Livros Cotovia, 2006
Górgias; Testemunhos e Fragmentos, Colibri, 1993
Sofistas; Testemunhos e Fragmentos, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2005
Grimal, Pierre; Dicionário de Mitologia, Difel, 1992
Hornblower, Simon e Spawforth, Anthony (eds.); Oxford Classical Dictionary, Oxford University Press, 2003
Homero; Odisseia, Livros Cotovia, 2003
Ferreira, José Ribeiro; Polis. Antologia de Textos Gregos, Minerva, 1994
Homero; Ilíada, Livros Cotovia, 2005
Hesíodo; Teogonia. Trabalhos e Dias, Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2005
Pereira, Maria Helena da Rocha (introdução, apresentação, tradução e notas); Sete Odes de Píndaro, Porto Editora, 2003
Ésquilo; Oresteia, Edições 70, 1992
Aristófanes; As mulheres que celebram as Tesmofórias, Edições 70, 2001
Sófocles; Tragédias, Minerva, 2004
Maria Helena da Rocha Pereira; Estudos de História da Cultura Clássica. Cultura Grega, Fundação Calouste Gulbenkian, 2006
Rocha Pereira, Maria Helena; Hélade. Antologia da Cultura Grega, Guimarães , 2009

Complementary Bibliography

Kerferd, G. B.; The Sophistic Movement, Cambridge University Press, 1981
Lesky, Albin; História da Literatura Grega, Fundação Calouste Gulbenkian, 1995
Pinheiro, Marília Futre; Mitos e Lendas da Grécia Antiga, Livros e Livros, 2006
Ferreira, José Ribeiro; Da Atenas do séc. VI às reformas de Sólon, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, 1988
Romilly, Jacqueline de; Homero, Edições 70, 2000
Marrou, Henri-Irenée; História da Educação na Antiguidade, Herder - São Paulo, 1966
Martin, T. R.; Breve História da Grécia Clássica, Editorial Presença, 1998
Burkert, Walter; Religião Grega na època Clássica e Arcaica, Fundação Calouste Gulbenkian, 1993
Fowler, Robert (ed.); The Cambridge Companion to Homer, Cambridge University Press, 2004
Jaeger, Werner; Paideia, Aster, 1979
Olson, S. D.; Blood and Iron. Stories and Storytelling in Homer's Odyssey, E. J. Brill, 1995
Rutherford, R. B.; Classical Literature: A Concise History, Blackwell Publishers, 2005
Goldhill, Simon; Amor, Sexo e Tragédia. A contemporaneidade do classicismo , Alêtheia, 2006
Cairns, Douglas L.; Aidôs. The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature, Clarendon Press, 1993
Kennedy, G.; A New History of Classical Rhetoric, Princeton University Press, 1994
Ferreira, José Ribeiro; A Grécia Antiga, Edições 70, 2004
Kirk, G. S.; The Songs of Homer, Cambridge University Press, 1962
Finley, Moses I.; Os Gregos antigos, Edições 70, 1988
Martin, R. P.; The Language of Heroes: Speech and Performances in the Iliad, Cornell University Press, 1989
Mossé, Claude e Schnapp-Gourbeillon, Annie; Síntese de História Grega, Edições ASA, 1994
Powell, Barry B.; Homer, Blackwell Publishers, 2004
Snell, Bruno; A descoberta do espírito, Edições 70, ~1992
Feeney, D. C.; The Gods in Epic, Oxford University Press, 1991
Ferreira, José Ribeiro; A Democracia na Grécia Antiga, Minerva, 1990
Mossé, Claude; As Instituições Gregas, Edições 70, 1985
Romilly, Jacqueline de; Précis de Littérature Grecque, Presses Universitaires de France, 1991
Durand, Mathieu; História abreviada da Grécia antiga, Editorial Notícias, 1993
Lesky, Albin; A tragédia grega, Perspectiva - S. Paulo, 1971
Romilly, Jacqueline de; A tragédia grega, Edições 70, 1999
Ferreira, José Ribeiro; Hélade e Helenos, INIC - Instituto Nacional de Investigação Científica, 1993
Finley, Moses I.; O mundo de Ulisses, Editorial Presença, 1982
Burkert, Walter; Mito e Mitologia, Edições 70, 1991
Buxton, Richard; Imaginary Greece. The Contexts of Mythology, Cambridge University Press, 1994
Cartledge, Paul; Ancient Greece. A History in Eleven Cities, Oxford University Press, 2009
Foley, John Miles (ed.); A Companion to Ancient Epic, Blackwell Publishing, 2005
Gregory, Justina (ed.); A Companion to Greek Tragedy, Blackwell Publishing, 2005
Knox, Bernard M. W.; Easterling, Patricia (eds.); The Cambridge History of Classical Literature I: Greek Literature, Cambridge University Press, 1985
Leão, Delfim; Ferreira, José Ribeiro; Fialho, Maria do Céu; Paideia e Cidadania, Ariadne Editora, 2006
Lourenço, Frederico; Grécia Revisitada, Livros Cotovia, 2004
Silva, Maria de Fátima Sousa; Ensaios sobre Aristófanes, Livros Cotovia, 2007
Vidal-Naquet, Pierre; O mundo de Homero, Teorema, 2002

Teaching methods and learning activities

Exposition of programme contents.
Analysis and interpretation of selected texts.
Discussion of themes prepared by students.

Evaluation Type

Distributed evaluation with final exam

Assessment Components

Description Type Time (hours) Weight (%) End date
Attendance (estimated) Participação presencial 56,00
Exame 4,00 2011-02-12
Trabalho escrito 31,00 2011-02-12
Total: - 0,00

Amount of time allocated to each course unit

Description Type Time (hours) End date
Estudo autónomo 71 2011-02-12
Total: 71,00

Eligibility for exams

Attending 75% of classes, unless established otherwise by law.

Calculation formula of final grade

Assignments /reading reports: 30%
Written tests and exam: 70%

Examinations or Special Assignments

Not applicable

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable

Classification improvement

In accordance with the Assessment Regulations in force.
Recommend this page Top