Portuguese Literature from the Renaissance to Humanism
Keywords |
Classification |
Keyword |
OFICIAL |
Portuguese Language Literature |
Instance: 2011/2012 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. Provide an overview of how Portuguese literature (poetry and novels) developed in the 16th century
2. Study in greater death the literary innovations introduced by the narrative of Bernardim Ribeiro, regarding the common practices in the sentimental and chivalry Iberian literature.
3. Delimit and define the specific features of the literary practices of Sá de Miranda, António Ferreira and Luís de Camões within the Renaissance lyric poetry and its theoretical concepts.
Program
1. Humanism and Renaissance: the European historical-cultural context and its impact in Portugal.
2. The renewal of aesthetic practices: poetry and the novel.
2.1. The renewal of narrative practices in mid-16th century: from the knight to the sentimental amateur. Critical reading of the chivalric adventure.
2. 1.1. Bernardim Ribeiro and História de Menina e Moça (1554).
2.1.2. The literary discussion; from the issue of gender to the issue of meaning.
2.1.3. From the chivalric narrative to the fiction of courtly sentimental novel.
2.2. Tradition and poetic renewal in the 16th century in Portugal.
2.2.1. The poetry of Dr. Francisco de Sá de Miranda and the introduction of Petrarchism in
Portugal.
2.2.2. Poemas Lusitanos by Dr. António Ferreira and the assertiveness of Classicism.
3. Luís de Camões – literary representative and critical conscience of the Portuguese Renaissance:
3.1. The 1595 and 1598 editions of Rimas. The canon.
3.2. The Petrarchism of Camões and the autobiography.
3.3. The love theme and the world view of Camões lyric poetry.
Mandatory literature
OSÓRIO, Jorge Alves; Da cítola ao prelo. Estudos sobre Literatura. Séculos XII-XVI , Granito, Editores e Livreiros, 1998. ISBN: 972-97530-5-9
NAVARRETE, Ignacio; Los huérfanos de Petrarca, Gredos, 1997
AA.VV.; «O Lirismo Camoniano», Fac. de Letras de Lisboa, 1995
CAMÕES, Luís de ; Rimas, Almedina, 1994. ISBN: 972-40-0775-8
CASTRO, Aníbal Pinto de; ;«Boscán e Garcilaso no lirismo português do Renascimento e do Maneirismo», Instituto de Estudos Ibéricos/FLUP, 2004
MARNOTO, Rita; O petrarquismo português do Renascimento e do Maneirismo, Por Ordem da Universidade, 1997
RIBEIRO, Bernardim; Menina e Moça, Edições Duarte reis, 2002. ISBN: 972-8745-03-6
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar e ; Camões: labirintos e fascínios, Cotovia, 1994
FERREIRA, António; Poemas Lusitanos, Fund. Calouste Gulbenkian, 2000. ISBN: 972-31-0877-1
MIRANDA, F. De Sá de; Poesias..., Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1989
FRAGA, Maria do Céu ; Os géneros maiores na poesia lírica de Camões, Centro Interuniversitário de Estudos Camonianos, 2003
BERNARDES, José Augusto Cardoso; História Crítica da Literatura Portuguesa – Humanismo e Renascimento, Verbo, 1999. ISBN: 972-22-1959-6/150802
MARTINS, José Vitorino de Pina; «Bernardim Ribeiro. O homem e a obra», Fund. Calouste Gulbenkian, 2002. ISBN: 972-31-0877-1
FORSTER, Leonard; The Icy Fire. Five Studies in European Petrarchism, Cambridge University Press, 1969
Complementary Bibliography
CASTRO, Aníbal Pinto de; «Uma edição crítica de Menina e Moça de Bernardim Ribeiro: problemas esoluções» , Fund. Calouste Gulbenkian, 1986
BERNARDES, José Augusto Cardoso; «A estrutura retórica da Menina e Moça» , 1991
ASENSIO, Eugenio; Bernardim Ribeiro y los problemas de "Menina e Moça", Fund. Calouste Gulbenkian, 1978
CARVALHO, José Adriano de; MARTINS, José V. de Pina ; «Sá de Miranda entre a Poesia e a Bíblia», Fund. Calouste Gulbenkian, 1976
AZEVEDO FILHO, Leodegário de; «O problema da movência na lírica de Camões», Centro de Estudos Portugueses da Universidade de São Paulo , 2003
EARLE, T. F. ; Tema e imagem na Poesia de Sá de Miranda, Editorial Caminho, 1985
EARLE, T. F. ; Musa renascida. A poesia de António Ferreira, Editorial Caminho, 1988
RAMALHO, Américo da Costa; Camões no seu tempo e no nosso, Livraria Almedina, 1992
OSÓRIO, Jorge ; «Luís de Camões e Ausías March», Instituto de Estudos Ibéricos/FLUP, 2003
NEIVA, Saulo; Au nom du loisir et de l’amitié. Rhétorique et morale dans l’épître en vers en langue portugaise au XVI.e siècle, Fundação Calouste Gulbenkian, 1999
MARTINS, José Vitorino de Pina ; Cultura Portuguesa, Editorial Verbo, 1974
SANTOS, Aida; «As vozes e as parábolas. Das questões enunciativas aos mundos representados na "Menina e Moça"» , FLUP, 1990
OSÓRIO, Jorge Alves; «”Das tristezas não se pode contar nada ordenadamente”. Anotação sobre um preceito de Menina e Moça», FLUP, 2001
WARDROPPER, B. W; «El mundo sentimental de la Cárcel de amor», 1953
WHINNOM, Keith; «Introdução» a Diego de SAN PEDRO, «Obras Completas» – II: «Cárcel de Amor», Clásicos Castalia, 1971
GARDINALLI FILHO, Eugénio; «Sá de Miranda: leitura da “Carta a El-Rei D. João”», Centro de Estudos Portugueses da Universidade de São Paulo, 2004
PEREIRA, Maria Helena da Rocha ; «Alguns aspectos do classicismo de António Ferreira» , Editorial Verbo, 1972
AA.VV.; Visages de Luís de Camões, Fond. Calouste Gulbenkian, 1972
DIOGO, Américo A. Lindeza; As lágrimas de Miranda. Sobre a poesia de Sá de Miranda, Angelus Novus, 1996
ROÏG, Adrien; António Ferreira: études sur sa vie et son oeuvre, Fundação Calouste Gulbenkian, 1970
CASTRO, Aníbal Pinto de; Retórica e teorização literária em Portugal do Humanismo ao Neoclassicismo, Centro de Estudos Românicos, 1973
CASTRO, Aníbal Pinto de; «Camões e a tradição poética peninsular», Universidade dos Açores, 1984
Teaching methods and learning activities
A combination of theory, practical classes and tutorials, integrating expository and inductive methods focused on the student’s effort, initiative and participation. Practical classes and tutorials emphasise the critical review of literary texts.
Software
Descrição Tipo Tempo (horas) Data de Conclusão
keywords
Humanities > Literature
Social sciences > Cultural studies > Renaissance studies
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Assessment Components
Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
Attendance (estimated) |
Participação presencial |
56,00 |
|
|
|
Trabalho escrito |
31,00 |
|
|
|
Exame |
2,00 |
|
|
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Amount of time allocated to each course unit
Description |
Type |
Time (hours) |
End date |
|
Estudo autónomo |
73 |
|
|
Total: |
73,00 |
|
Eligibility for exams
Attending 75% of classes, unless established otherwise by law.
Calculation formula of final grade
Research assignment = 30%; Final exam =70%.
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Special assessment (TE, DA, ...)
Not applicable
Classification improvement
According to the Assessment Regulations