Portuguese Literature from the Baroque to Neoclassicism
Instance: 2010/2011 - 2S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. Contact with and discuss some of the most significant literary works of the Baroque and Neoclassical periods in Portugal;
2. Identify and characterise the theory basics and aesthetic-literary practices developed throughout the 16th and 17th centuries;
3. Properly apply the basic theory instruments to the review of lyrical and narrative literary texts;
4. Produce, at analysis and comment level, a critical and reasoned discourse.
Program
1. The Baroque aesthetics and the concepts of “sharpness” and “talent”: the “codes” and practices.
1.1. Obras Métricas (1665), by D. Francisco Manuel de Melo.
1.2. A Fénix Renascida and Postilhão de Apolo.
1.3. António Vieira and the sacred rhetoric.
2. The Neo-Classical reaction and the theory of “good taste”.
2.1. Luís António Verney and “Verdadeiro Método de Estudar” (1746)
2.2. The “Arcadian” theorisation and practice.
2.2.1. Correia Garção, António Dinis da Cruz e Silva, Domingos Reis Quita and Manuel de Figueiredo.
Mandatory literature
Poesia maneirista (apres. crítica e notas de Isabel Almeida, Ed. Comunicação, 1998
MARQUES, João Francisco; A Parenética portuguesa e a Restauração (1640-1668), INIC, 1989
VISTARINI, António Bernat; Francisco Manuel de Melo (1608-1666). Textos y contextos del Barroco peninsular, Palma, 1992
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Escavações de arqueologia literária II: a Grinalda de Apolo, cancioneiro inédito de Cristóvão Alão de Morais, Diacrítica, nº 10 (1995), pp. 563-569, 1995
MENDES, Margarida Vieira; A oratória barroca de Vieira, Caminho, 1989
AA.VV; Vieira Escritor , Cosmos, 1997
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Camões: labirintos e fascínios, Cotovia, 1994
VIEIRA, António; Sermões, Lello & Irmão, s/d
AA.VV; estudos introdutórios a Obras Métricas de D. Francisco Manuel de Melo , IPLB, 2006
MARAVALL José António; La Cultura del Barroco, Arial, 1983
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Maneirismo e Barroco na Poesia Lírica Portuguesa, Centro de Estudos Românicos, 1975
Poetas do período Barroco (int. e org. de Maria Lucília Gonçalves Pires, Duarte Reis, 2003
VERNEY, Luís António; Cartas sobre Retórica e Poética (int. de M. Lucília Gonçalves Pires), , Presença, 1991
GARÇÃO, P. A. Correia; Obras completas , Sá da Costa, 1982-1983
MELO, D. Francisco Manuel de (ed. coordenada por Maria Lucília Gonçalves Pires e José Adriano de Freitas Carvalho; Obras Métricas , IPLB, 2006
VIEIRA, António; Obras completas , Sá da Costa, 1945-1946
EGIDO, Aurora; De la mano di Artemia. Literatura, emblemática, Mnemotecnia y arte en el siglo de Oro,, José J. de Olañeta, editor y Universitat de les Illes Balears, 2004
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; Xadrez de palavras. Estudos de literatura barroca, Cosmos, 1996
CASTRO, Aníbal Pinto de; Retórica e Teorização Literária em Portugal do Humanismo ao Neoclassicismo,, Imprensa da universidade, 1973
CASTRO, Aníbal Pinto de; Os códigos poéticos em Portugal do Renascimento ao Barroco. Seus fundamentos. Seus conteúdos. Sua evolução., Revista da Universidade de Coimbra, 31 (1985), pp 505-531, 1985
CASTRO, Aníbal Pinto de; La teoria poética e la formazione letteraria dei codici del Barroco portoghese», Italienisch-europaisch Kulturbeziehungen im Zeitalter des Barok, pp. 317-329, Stauffenburg Verlag, 1991
Teaching methods and learning activities
Expository theoretical classes on programme contents, text analysis, individual support to students to develop their writing and research skills
keywords
Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Evaluation Type
Evaluation with final exam
Assessment Components
Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
Attendance (estimated) |
Participação presencial |
56,00 |
|
|
|
Exame |
2,00 |
|
|
|
Trabalho escrito |
31,00 |
|
|
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Amount of time allocated to each course unit
Description |
Type |
Time (hours) |
End date |
|
Estudo autónomo |
73 |
|
|
Total: |
73,00 |
|
Eligibility for exams
Attending 75% of classes, unless established otherwise by law
Calculation formula of final grade
Reading report or research assignment - 30%; exam - 70%
Examinations or Special Assignments
Not applicable
Classification improvement
According to the Assessment Regulations