Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > EPL006

Portuguese Culture during the Baroque and the Enlightenment

Code: EPL006     Acronym: CPBLUZ

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Cultural Studies - Portuguese

Instance: 2010/2011 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Course/CS Responsible: Bachelor in Languages, Literatures and Cultures

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
EPL 10 Study Plan 2 - 6 52 162
LLC 8 Joint Language Plan-Portuguese/English 2 - 6 52 162
Joint Language Plan-Portuguese/Classical Languages 2 - 6 52 162
Portuguese and Foreign Lauguage(German) 2 - 6 52 162
Portuguese and Foreign Lauguage (Spanish) 2 - 6 52 162
Portuguese and Foreign Lauguage (French) 2 - 6 52 162

Teaching language

Portuguese

Objectives

This course aims to provide students with accurate and sound information background in which students can find study tools, critical reviews, a good understanding and context of unavoidable aspects of Portuguese culture of the 17th and 18th centuries, with particular focus on the continuities and ruptures that form our long and collective cultural history, ranging from the “restored Portugal” to the “Portugal of the Enlightenment”, characterised by Pombal.

Program

1. Theology of history, religious and ideological myths and political justification in the Baroque culture. From the “restoration” of Sebastianism to the Sebastianism of the Restoration: Gregório de Almeida (João de Vasconcelos, S.J.) and António Vieira.
2. Messianism, Sebastianism and the myth of the Fifth Empire Império during the 18th century. Official culture, elite culture and popular culture. The surveillance and action of the Inquisition. Repressive cycles.
3. The refusal of the “Gothic education” of the nation, of Jesuitism and Sebastianism, in the name of the “happiness of the subjects” and of modernity: from the “Cartas sobre a educação da mocidade” [charters on the education of youth], by Ribeiro Sanches, to the Compêndio Histórico do Estado da Universidade de Coimbra [Compendium of the History of the State of the University of Coimbra].

Mandatory literature

Actas das Jornadas de Estudo “Da História Eclesiástica à História Religiosa” in Lusitânia Sacra” 2ª série, tomo XXI, 2009. ISBN: 978-972-8361-30-3
ALBUQUERQUE, Martim de; O valor politológico do Sebastianismo, F. C. Gulbenkian, Paris, 1974
ALMEIDA, D. Gregório de; Restauração de Portugal Prodigiosa, 1643, Barcelos, 1939
ARAÚJO, Ana Cristina; Cultura das Luzes em Portugal. Temas e Problemas, Livros Horizonte, Lisboa, 2003
ANDRADE, António Alberto Banha de; Vernei e a cultura do seu tempo, Universidade de Coimbra, Coimbra, 1965
AZEVEDO, João Lúcio de; A evolução do Sebastianismo, Lisboa, 1947
AZEVEDO, João Lúcio; História de António Vieira, 2 tomos, Lisboa, 1918-1921
BESSELAAR, José van den; O sebastianismo - História sumária, ICLP, Lisboa, 1987
CASTRO, D. João de ; Paraphrase e Concordância de algumas profecias do Bandarra, Ed. Lopes da Silva, Porto, 1942
CANTEL, Raymond; Prophétisme et Méssianisme dans l'oeuvre d'António Vieira, Ed. Hispano-Americaines, Paris, 1969
CIDADE, Hernâni; A Literatura Autonomista sob os Filipes, Lisboa, 1948
CIDADE, Hernâni; Ensaio sobre a Crise Cultural do Séc. XVIII, Presença, Lisboa, 2005
Compêndio Histórico do Estado da Universidade de Coimbra, Lisboa, 1771
DIAS, José Sebastião da Silva, ; Portugal e a Cultura Europeia (Séculos XVI a XVIII), Campo das Letras, Porto, 2006. ISBN: 989-625-094-4
FRANCO, José Eduardo; O mito dos Jesuítas, I, Gradiva, Lisboa, 2006
LAVRADOR, João E. Pimentel; Pensamento teológico de D. Miguel da Anunciação, Gráfica de Coimbra, Coimbra, 1995. ISBN: 972-603-093-5
MACHADO, Fernando Augusto; Educação e cidadania na ilustração portuguesa: Ribeiro Sanches, Campo das Letras, Porto, 2001
MARQUES, João Francisco; A parenética portuguesa e a dominação filipina, CHUP, Porto, 1989
MARQUES, João Francisco; A parenética portuguesa e a Restauração(1640-1668), 2 Vols., INIC, Porto, 1989
PALOMO, Federico; A Contra-Reforma em Portugal 1540-1700, Livros Horizonte, Lisboa, 2006
PEREIRA, José Esteves; O Pensamento político em Portugal no século XVIII: António Ribeiro dos Santos, INCM, Lisboa, 1983
PIRES, António Manuel Bettencourt Machado; D. Sebastião e o Encoberto. Estudo e antologia, , F. C. Gulbenkian, Lisboa, 1982
PIRES, Maria Lucília Gonçalves, CARVALHO, José Adriano; História Crítica da Literatura Portuguesa, Vol. III, Maneirismo e Barroco, Verbo, Lisboa, 2001
QUADROS, António; Introdução à Filosofia da História. Mito, História e Teoria da História no Pensamento Europeu e no Pensamento Português, Verbo, Lisboa, 1982
QUADROS, António; Poesia e Filosofia do Mito Sebastianista, 2 vols, Guimarães Ed., Lisboa, 1982 e 1983
RAMOS, Luís A. de Oliveira; Projecções do reformismo pombalino, «Boletim do Arquivo da Universidade de Coimbra», 6 , pp. 596-612, 1984
RODRIGUES, Manuel Augusto; Alguns aspectos da reforma pombalina da Universidade de Coimbra - 1772, in Pombal Revisitado, Vol. I, pp. 211-223., Estampa, Lisboa, 1984
RODRIGUES (S.J.), Francisco; A Formação Intelectual do Jesuíta, Leis e Factos, Magalhães e Moniz Ed., Porto, 1917
RODRIGUES, Graça Almeida; Anticonformismo na primeira metade do Século XVIII, in Pombal Revisitado, Vol. II, pp. 249-269., Estampa, Lisboa, 1984
SANCHES, António Nunes Ribeiro; Cartas sobre a educação da mocidade, Imprensa da Universidade, Coimbra, 1922
SANTOS, Cândido dos; Pombal e o Iluminismo, «Humanística e Teologia», III, fasc. 3, pp. 299-343, UCP, Porto, 1982
SANTOS, Zulmira C.; Literatura e Espiritualidade na obra de Teodoro de Almeida [1722-1804], FLUP, Porto, 2002
SARRAILH, Jean; La España Ilustrada de la segunda mitad del siglo XVIII, FCE, Madrid, 1979
SAUGNIEUX, Joel (dir.); Foi et Lumières dans l'Espagne du XVIIIe. siècle, PUL, Lyon, 1985
SERAFIM, João Carlos; D. João de Castro, o «Sebastianista», FLUP, Porto, 2004
SILVA (O.F.M.), António Pereira da; A questão do sigilismo em Portugal no século XVIII, Ed. Franciscana, Braga, 1968
SOLÉ, Jacques; Les Mytes chrétiens: De la Renaissance aux Lumières, Albin Michel, Paris, 1979
TAVARES, Pedro VIlas Boas; Da reforma à extinção: a Inquisição perante as «Luzes», in «Revista da Fac. de Letras / LLM», 19, pp.171-208, Porto, 2002
TAVARES, Pedro VIlas Boas; O Brasil como futura cabeça do Quinto Império Luso nas ideias e actividade política de Pedro de Rates Henequim, in Saberes Partilhados, pp. 277-307., Ed. Quasi, Porto, 2006
TORGAL, Luís Manuel Soares dos Reis; Ideologia Política e Teoria do Estado na Restauração, 2 Vols, BGU, Coimbra, 1982
VIEIRA, Padre António; Obras Escolhidas, Vols. VI, VIII e IX , Sá da Costa, Lisboa, 1953
VIEIRA, Padre António; Chave dos Profetas, Livro III, BNL, Lisboa, 2001
VIEIRA, Padre António; (Morte e Sepultura. Oratória Fúnebre).Introdução, Selecção, Organização e Notas de João Francisco Marques, Porto, Figueirinhas , 2009. ISBN: 978-989-8230-05-8

Teaching methods and learning activities

A combination of theory, practical classes and tutorials, integrating expository and inductive methods focused on the student’s effort, initiative and participation. Practical classes and tutorials emphasise the critical review of texts (literary and non-literary) and other “period documents. Use of audio-visual equipment.

keywords

Social sciences > Cultural studies
Humanities > History > Modern history
Humanities > Literature

Evaluation Type

Assessment Components

Description Type Time (hours) Weight (%) End date
Attendance (estimated) Participação presencial 56,00
Exame escrito Exame 2,00
Elaboração de relatório de leitura ou trabalho de investigação Trabalho escrito 31,00
Total: - 0,00

Amount of time allocated to each course unit

Description Type Time (hours) End date
Elaboração de relatório de leitura ou trabalho de investigação Estudo autónomo 73
Total: 73,00

Eligibility for exams

Attending 75% of classes, unless established otherwise by law.

Calculation formula of final grade

Reading report or research assignment - 30%; exam - 70%

Examinations or Special Assignments

Not applicable

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable

Classification improvement

According to the Assessment Regulations
Recommend this page Top