Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > EPL028

Portuguese Literature from the Baroque to Neoclassicism

Code: EPL028     Acronym: LPBNEO

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Portuguese Language Literature

Instance: 2021/2022 - 2S Ícone do Moodle

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Course/CS Responsible: Bachelor in Languages, Literatures and Cultures

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
CL 0 CL - Study Plan 1 - 6 -
2
EP 21 EP - Study Plan 2 - 6 -
LLC 10 LLC - Monodisciplinary Study Plan 2 - 6 -
3
LLC - Bidisciplinar Study Plan (Portuguese Studies) 2 - 6 -
3

Teaching language

Suitable for English-speaking students

Objectives

1. Contact with and discuss some of the most significant literary works of the Baroque and Neoclassical periods in Portugal; 2. Identify and characterise the theory basics and aesthetic-literary practices developed throughout the 16th and 17th centuries; 3. Properly apply the basic theory instruments to the review of lyrical and narrative literary texts; 4. Produce, at analysis and comment level, a critical and reasoned discourse.

Learning outcomes and competences

1.The current syllabus aims at providing students with solid knowledge of Portuguese literature (XVII-XVIII). Aiming at including essential aspects of Portuguese literature, the syllabus selects a set of topics, problematizing the corresponding theoretical contexts and establishing a historical and cultural setting tat the same time as it allows the development of the ability to identify and contextualize a topic, an author, a work. 

2. This syllabus intends also to develop student's writing and research skills

Working method

Presencial

Pre-requirements (prior knowledge) and co-requirements (common knowledge)

N/A

Program

1. The Baroque aesthetics and the concepts of “agudeza” and “ingenium”: the “codes” and practices.  Literature and image: «vanitas», emblems, «divises».
1.1. The «barroc posterity» of Camões. 
1.2. «Fénix Renascida» and «Postilhão de Apolo».
1.3. «Obras Métricas» (1665), D. Francisco Manuel de Melo.
1.4. António Vieira and the sacred rhetoric.
2. The Neo-Classical «reaction» and the theory of “bom gosto”. 2.1. Luís António Verney and “Verdadeiro Método de Estudar” (1746) 2.2. The “Arcadian” theorisation and practice:Arte Poética»(1748), Francisco José Freire 
2.2.1. Correia Garção, António Dinis da Cruz e Silva, Domingos Reis Quita and Manuel de Figueiredo.

Mandatory literature

Poesia maneirista (apres. crítica e notas de Isabel Almeida, Ed. Comunicação, 1998
MARQUES, João Francisco; A Parenética portuguesa e a Restauração (1640-1668), INIC, 1989
VISTARINI, António Bernat; Francisco Manuel de Melo (1608-1666). Textos y contextos del Barroco peninsular, Palma, 1992
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Escavações de arqueologia literária II: a Grinalda de Apolo, cancioneiro inédito de Cristóvão Alão de Morais, Diacrítica, nº 10 (1995), pp. 563-569, 1995
MENDES, Margarida Vieira; A oratória barroca de Vieira, Caminho, 1989
AA.VV; Vieira Escritor , Cosmos, 1997
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Camões: labirintos e fascínios, Cotovia, 1994
AA.VV; estudos introdutórios a Obras Métricas de D. Francisco Manuel de Melo , IPLB, 2006
MARAVALL José António; La Cultura del Barroco, Arial, 1983
SILVA, Vítor Manuel de Aguiar; Maneirismo e Barroco na Poesia Lírica Portuguesa, Centro de Estudos Românicos, 1975
Poetas do período Barroco (int. e org. de Maria Lucília Gonçalves Pires, Duarte Reis, 2003
VERNEY, Luís António; Cartas sobre Retórica e Poética (int. de M. Lucília Gonçalves Pires), , Presença, 1991
GARÇÃO, P. A. Correia; Obras completas , Sá da Costa, 1982-1983
MELO, D. Francisco Manuel de (ed. coordenada por Maria Lucília Gonçalves Pires e José Adriano de Freitas Carvalho; Obras Métricas , IPLB, 2006
EGIDO, Aurora; De la mano di Artemia. Literatura, emblemática, Mnemotecnia y arte en el siglo de Oro,, José J. de Olañeta, editor y Universitat de les Illes Balears, 2004
PIRES, Maria Lucília Gonçalves; Xadrez de palavras. Estudos de literatura barroca, Cosmos, 1996
CASTRO, Aníbal Pinto de; Retórica e Teorização Literária em Portugal do Humanismo ao Neoclassicismo,, Imprensa da universidade, 1973
CASTRO, Aníbal Pinto de; Os códigos poéticos em Portugal do Renascimento ao Barroco. Seus fundamentos. Seus conteúdos. Sua evolução., Revista da Universidade de Coimbra, 31 (1985), pp 505-531, 1985
CASTRO, Aníbal Pinto de; La teoria poética e la formazione letteraria dei codici del Barroco portoghese», Italienisch-europaisch Kulturbeziehungen im Zeitalter des Barok, pp. 317-329, Stauffenburg Verlag, 1991
Hansen João Adolfo; A sátira e o engenho. ISBN: 85-7164-076-9
Vieira António Padre 1608-1697; Sermões do Rosário. ISBN: 978-972-42-4837-0
Vieira António Padre 1608-1697; Sermões do Advento, do Natal e da Epifania. ISBN: 978-972-42-4839-4
Alcir Pécora; Teatro do Sacramento: a unidade teológico-retórico-política dos sermões de Antonio Vieira, Imprensa da Universidade de Coimbra - Unicamp, 2016. ISBN: 978-989-26-1145-7
Hansen, João Adolfo; Agudezas seiscentistas e outros ensaios, EdUsp, 2019. ISBN: 13: 9788531417306
ed. Ivo Castro, E. Rodrigues-Moura, Anabela L. de Barros; A Fénix Renascida, FCG, 2017. ISBN: 978-972-31-1601-4
Francisco Leitão Ferreira; Nova arte de conceitos

Teaching methods and learning activities

Expository theoretical classes on programme contents, text analysis, individual support to students to develop their writing and research skills

keywords

Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature

Evaluation Type

Evaluation with final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Exame 100,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

Designation Time (hours)
Estudo autónomo 104,00
Frequência das aulas 58,00
Total: 162,00

Eligibility for exams

Exam 100%

Calculation formula of final grade

Exam 100%

Examinations or Special Assignments

Not applicable

Internship work/project

N/A

Special assessment (TE, DA, ...)

According to the Assessment Regulations

Classification improvement

According to the Assessment Regulations

Observations

N!A
Recommend this page Top