Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > MEP002

Production of Teaching Materials in Portuguese

Code: MEP002     Acronym: PMDP

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Didactics

Instance: 2016/2017 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Department of Portuguese and Romance Studies
Course/CS Responsible: Teaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MEP 6 MEP - Study Plan 1 - 6 52 162
Mais informaçõesLast updated on 2017-06-28.

Fields changed: Components of Evaluation and Contact Hours, Melhoria de classificação

Teaching language

Portuguese

Objectives

1. To critically assess available teaching materials;

2. To produce teaching materials that are suitable for developing different skills.

Learning outcomes and competences

At the end of the semester students should be able to critically assess available teaching materials and to produce their own teaching materialsuitable for developing different skills.

Working method

Presencial

Program

1. Critical analysis of existing didactic materials for teaching Portuguese as Mother Tongue, especially school textbooks;


2. Document analysis to explore in Native language classes:


- Original documents vs. manipulated documents


- Oral documents;


-Written documents;


- Audiovisual aids;


- Internet;


3. Manipulation and production of various documents.


4. Producing materials suitable for developing skills:


- Listening comprehension;


- Oral production;


- Reading;


- Writing;


- Grammatical.

5. Exploitation of specific software for the production of teaching materials.

Mandatory literature

BENEITO, J. M. ; La enseñanza y el apredinzaje de los usos orales formales: una visión de conjunto. In “Textos, Didactica de la Lengua y de la Literatura”, nº 26, Bracelona, Grao, 2001
BIZARRO, R. e BRAGA, F.; Formação de Professores de Línguas Estrangeiras : Reflexões, Estudos e Experiências, Porto, Porto Editora, 2006
CAÑAS, J. ; Hablamos Juntos, Guía didáctica para praticar la expresión oral en el aula, Barcelona: ediciones Octaedro, 2000
CASTRO, R. V. et al. (org); Manuais escolares – estatutos, funções, história – Actas do 1º Encontro Internacional, Universidade do Minho, Centro de Estudos em Educação e Psicologia, 1999
CROS, A. e VILÀ, M. ; Los usos formales de la lengua oral y su enseñanza. In “Textos, Didactica de la Lengua y de la Literatura”, nº 22, Barcelona: Graó, 1999
DUARTE, I.; “Oficina Gramatical: Contextos de Uso Obrigatório do Conjuntivo”. In DELGADO-MARTINS et alii: Para a Didáctica do Português. Seis Estudos de Linguística, Lisboa: Edições Colibri, 1992
DUARTE, I.M.; O oral no escrito: abordagem pedagógica". In FONSECA F.I. (org.), Pedagogia da Escrita – Perspectivas, Porto: Porto Editora, 1994
DUARTE, I.M.; Os Media e a Aprendizagem do Português, s/l, Jornal Público, 1996
DUARTE, I. M. ; “Os media na aula de Português. Alguns exemplos". In Vários, A Língua Mãe e a Paixão de Aprender. Actas do 2º Encontro de Professores de Português, Homenagem a Eugénio de Andrade, Porto: Areal Editores, 1998
DUARTE, I. ; “Complexidade sintáctica: implicações no ensino da Língua Materna”. In MELLO, C. (coord.) II Jornadas Científico-pedagógicas do Português, Coimbra: Almedina, 2002
FIGUEIREDO, O. ; "O manual Escolar de Português - Que ponto de intersecção entre a gramática e o discurso", Actas do 1º Encontro Internacional sobre Manuais Escolares, Braga, Universidade do Minho, 1999
PURVES, A. C. e QUATRINNI, J. A.; Creating the literature portfolio: a guide for students, Illinois: NTC Pulishing Group, 1996

Teaching methods and learning activities

Theoretical classes (lectures and discussion); practical classes (group work, presentations by students, presentation of reviews); tutorial sessions.

keywords

Humanities > Literature > European literature > Romance literatures > Portuguese literature
Humanities > language sciences > Linguistics > Applied linguistics
Social sciences > Educational sciences > Teaching methods

Evaluation Type

Distributed evaluation without final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Apresentação/discussão de um trabalho científico 10,00
Trabalho escrito 90,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

Designation Time (hours)
Estudo autónomo 110,00
Frequência das aulas 52,00
Total: 162,00

Eligibility for exams

Minimum attendance of 75% of sessions.
Successful mark in the research paper.

Calculation formula of final grade

Written research paper - 90%; 
presentation of the paper in class - 10%.

Examinations or Special Assignments

Not applicable.

Internship work/project

Not applicable.

Special assessment (TE, DA, ...)

Not applicable.

Classification improvement

New written research paper.
Recommend this page Top