Resumo (PT):
O tratado Como deve o jovem ouvir os poetas faz parte de um conjunto de cerca de setenta e oito obras de Plutarco, conhecidas pelo nome latino Moralia. Com ele, o autor regressa ao “antigo diferendo entre poesia e filosofia”, radicalizado por Platão na República, e resolvido na Poética de Aristóteles, embora nunca completamente ultrapassado. O tema é retomado na perspetiva da educação. Mas, ao contrário da proposta platónica, a de Plutarco vai no sentido de defender e demonstrar as potencialidades pedagógicas da poesia e o seu papel propedêutico em relação à filosofia.
Abstract (EN):
With De audiendis poetis Plutarch returns to the old debate between poetry and philosophy, radicalized in Plato’s Republic and resolved in Aristotle's Poetics, although never completely overcome. The theme is taken up from the socratic point of view – that of education – and the author insists on the same topoi used by the master – the useful and the pleasant. But, unlike this one, its proposal is to defend and demonstrate the pedagogical potential of poetry as propaedeutic to philosophy.
The treatise How a Young Man Should Hear the Poets is part of a set
of about seventy-eight works by Plutarch, known by the Latin name
Moralia. With it, the author returns to the “old dispute between poetry
and philosophy”, radicalized by Plato in the Republic, and resolved
in Aristotle’s Poetics, although never completely outdated. The theme
is taken up from the perspective of education. But, contrary to the
Platonic proposal, Plutarch’s seeks to defend and demonstrate the
6 pedagogical potential of poetry and its propaedeutic role in relation
to philosophy
Idioma:
Português
Tipo (Avaliação Docente):
Científica
Notas:
Introdução, tradução do grego e notas
Nº de páginas:
118
ISBN:
978-989-26 -2237-8
ISBN Eletrónico:
978-989-26 -2236 -1
Coleção:
Classica digitalia. Autores gregos e latinos. Textos gregos