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Hybrid titanium-CFRP laminates for high-performance bolted joints

Título
Hybrid titanium-CFRP laminates for high-performance bolted joints
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2009
Autores
Camanho, PP
(Autor)
FEUP
Fink, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Obst, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Pimenta, S
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 40
Páginas: 1826-1837
ISSN: 1359-835X
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
INSPEC
COMPENDEX
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Outras ciências da engenharia e tecnologias
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia aeroespacial
Outras Informações
ID Authenticus: P-003-DSZ
Abstract (EN): This paper presents an experimental and numerical investigation of the mechanical response of bolted joints manufactured using new hybrid composite laminates based on the substitution of CFRP plies with titanium plies. The local hybridization of the material is proposed to increase the efficiency of the bolted joints in CFRP structures. Two modeling strategies, based on non-linear finite element methods, are proposed for the analysis of the bolt-bearing and transition regions of the hybrid laminates. The bolt-bearing region is simulated using a three-dimensional finite element model that predicts ply failure mechanisms, whereas the free-edge of the transition region is simulated using plane stress and cohesive elements. The numerical and experimental results indicate that the use of hybrid composites can drastically increase the strength of CFRP bolted joints and therefore increase the efficiency of this type of connection. In addition, the numerical models proposed are able to predict the failure mechanisms and the strength of hybrid composite laminates with a good accuracy.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: pcamanho@fe.up.pt
Nº de páginas: 12
Documentos
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