Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Exploring the effects of guided vs. unguided art therapy methods

Exploring the effects of guided vs. unguided art therapy methods

Título
Exploring the effects of guided vs. unguided art therapy methods
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2020
Autores
Ana Maria Costa
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Título: Behavioral SciencesImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 10 3, Article 65
Editora: MDPI
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00R-V3G
Abstract (EN): Art therapy has become known by its psychosocial and affective impact, but not so much by its effects on cognitive functioning. Based on a comparison between art therapy and music-making programs, we hypothesized that guided methods-dominant in music-making programs and characterized by an emphasis on execution (play the piece, produce the visual object) rather than ideation (conceive the visual object)-could boost the cognitive effects of art-making. We also hypothesized that removing ideation from the process with guided methods could decrease psychosocial/affective benefits. In order to test our hypotheses, we compared the effects of two art therapy methods on cognitive vs. psychosocial/affective domains. We implemented a short-term longitudinal study with patients with schizophrenia showing both psychosocial/affective and cognitive deficits. The sample was divided into two groups: unguided, instructed to ideate art pieces and execute them without external guidance, vs. guided, instructed to execute predefined art pieces following externally provided guidelines. There was no evidence that guided methods boost cognitive effects, since these were equivalent across groups. However, psychosocial/affective benefits were enhanced by unguided methods, suggesting that therapeutic methods can make a difference. Our study contributes to raising important new questions concerning the therapeutic mechanisms of art therapy.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 17
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
Article 65 8827.32 KB
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

The Mediator Role of Body Image-Related Cognitive Fusion in the Relationship between Disease Severity Perception, Acceptance and Psoriasis Disability (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Almeida, V; Leite, A; Constante, D; Correia, R; Almeida, IF; Teixeira, M; Vidal, DG; Sousa, HFPE; Dinis, MAP; Teixeira, A
The "ifs" and "hows" of the role of music on the implementation of emotional regulation strategies (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Mariana Carvalho; Nicoletta Cera; Susana Silva
Routes for specialization in psychology throughout Europe (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
David Dias Neto; Sonia Figueiredo; Constança Biscaia; Maria João Barros; Ricardo Barroso; Filipa Fernandes
Older Adults' Continuance Intentions for Online Physical Exercise Classes (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Taveira, F; Barbosa, B

Ver todas (6)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-10-05 às 16:20:10 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias