Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Effectiveness of psycho-educational intervention in HIV patients' treatment

Effectiveness of psycho-educational intervention in HIV patients' treatment

Título
Effectiveness of psycho-educational intervention in HIV patients' treatment
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2015
Autores
Ribeiro, C
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sarmento e Castro, RSE
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Lia Fernandes
(Autor)
FMUP
Revista
Vol. 5
ISSN: 1664-0640
Editora: Frontiers Media
Outras Informações
ID Authenticus: P-00A-AX5
Abstract (EN): Adherence to Highly Active Antiretroviral Therapy (HAART) is the main prognostic factor associated with HIV disease progression and death. The aim was to evaluate the effectiveness of a psycho-educational program to promote adherence to HAART in HIV patients. A longitudinal study (n = 102) over 9 months in an Infectious Diseases Hospital was carried out. Adherence to HAART was measured with standardized scales and values of viral load. Two groups were defined: adherents and non-adherents. In the latter, a psycho-educational program was implemented and 6 months later measured adherence to HAART. Knowledge about the infection, CD4 T lymphocytes and HIV-ribonucleic acid values were measured before and after this program. The sample was predominantly male (70%), heterosexual (78%), with a mean age of 49 (SD = 12.7) years, and 48% of participants were not adhering to HAART. After the program, non-adherence decreased to 21.6%. Knowledge about the infection increased from 79 to 97%. A significant increase in CD4 T lymphocytes (mean 540-580) and a decrease in viral load (mean 5411-3052) were observed, the latter of statistical significance. This program seems to be feasible and efficient, improving adherence to HAART.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 8
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Validation of the portuguese version of Impulsive-Premeditated Aggression Scale in an Inmate Population (2018)
Artigo em Revista Científica Internacional
Jacinto Costa Azevedo; José Luís Pais Ribeiro; Rui Coelho; Margarida Figueiredo-Braga
Theories of change and mediators of psychotherapy effectiveness in adolescents with externalising behaviours: a systematic review (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
José M. Mestre; Svenja Taubner; Catarina Pinheiro Mota; Margarida Henriques; Andrea Saliba; Erkki Heinonen; Sara Ramos; Patricia Moreno-Peral; Jana Volkert; Asta Adler; Rasa Barkauskiene; Sonia Conejo-Cerón; Dina Di Giacomo; Yianna Ioannou; Filipa Vieira; Jan Ivar Røssberg; Célia Sales; Stefanie J. Schmidt; Tjasa Stepisnik Perdih; Randi Ulberg...(mais 1 autor)
The personality puzzle: a comprehensive analysis of its impact on three buying behaviors (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sibele D. Aquino; Samuel Lins

Ver todas (14)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-10-05 às 10:20:30 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias