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Three-dimensional nonlinear analyses of a metro tunnel in São Paulo porous clay, Brazil

Título
Three-dimensional nonlinear analyses of a metro tunnel in São Paulo porous clay, Brazil
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2010
Autores
J. Almeida e Sousa
(Autor)
FEUP
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
A. Negro
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Manuel Matos Fernandes
(Autor)
FEUP
António S. Cardoso
(Autor)
FEUP
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus
COMPENDEX
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia civil
Outras Informações
Abstract (EN): Tropical residual clays with a highly porous structure react to the stress changes induced by tunneling in such a way that surface settlements can be larger than crown-level settlements along a tunnel axis. This behavior, which is not readily simulated by most numerical analyses, was also observed in the Paraiso tunnel, built for the São Paulo Metro, Brazil. This is a shallow tunnel driven through porous clayey soils by the sequential method. Detailed results of field monitoring are presented and discussed. 3D finite-element analyses that allowed a detailed simulation of the construction sequence have been carried out, considering two distinct constitutive models for the soil: a simple elastic-perfectly-plastic Mohr-Coulomb model, and the elastoplastic model developed by Lade. The results of these analyses are compared with the observed behavior as well as with the results from a plane strain finite-element analysis. It is shown that only the 3D finite-element analysis coupled with the more sophisticated soil constitutive model provides a full reproduction of field performance, with particular relevance for the deformations in the soil mass over the tunnel.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
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