Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > LA020

Linguística Inglesa

Código: LA020     Sigla: LINING

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Linguistica - Inglês

Ocorrência: 2009/2010 - 1S

Ativa? Sim
Página Web: http://web.letras.up.pt/bhsmaia/LI_2009-10/plan.htm
Unidade Responsável: Departamento de Estudos Anglo-Americanos
Curso/CE Responsável: Licenciatura em Línguas Aplicadas

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
LA 14 Pl. Oficial - Línguas Aplicadas- Tradução 2 - 6 52 162
LLC 44 Plano Monodisciplinar - Inglês 3 - 6 52 162
Plano de Inglês (Via Ensino) Alemão 3 - 6 52 162
Plano de Inglês (Via Ensino) Espanhol 3 - 6 52 162
Plano de Inglês (Via Ensino) Francês 3 - 6 52 162

Língua de trabalho

Português

Objetivos

Successful students will:
1. Learn how to use the standard reference material for the study of English linguistics - grammars, dictionaries, thesauri, electronic corpora and related software, and on-line reference material;
2. Acquire a working knowledge of the general theory of systemic-functional linguistics;
3. Use the tools of corpus linguistics for autonomous study and research into language;
4. Improve their formal knowledge of lexical, syntactic and textual aspects of the English language;
5. Acquire a better knowledge of those areas of the English language that present particular problems for Portuguese native speakers.

Programa

The theoretical background will be that of systemic-functional linguistics, which has proved of particular relevance for learning foreign languages. The more practical aspects of the course will draw on the methodology of corpus linguistics.
1. Introduction
a. Presentation of the grammars, dictionaries, thesauri and other reference material;
b. An introduction to electronic corpora and software for text and general language analysis;
c. An introduction to on-line reference material.
2. The Lexicon
a. A general view of lexical theory;
b. Analysis using corpora.
3. The Sentence
a. Sentence structure;
b. Syntactic and semantic aspects of the Noun Phrase, Verb Phrase, and Prepositional phrase;
c. The function of Adjuncts, Conjuncts and Disjuncts in context;
d. Analysis using corpora.
4. The Text
a. Theme, focus and information processing at sentence and text;
b. The use of cohesive devices in texts;
c. The analysis of real sentences in context;
d. Analysis using corpora.

Bibliografia Obrigatória

Bloor, T., & A. Bloor; The Functional Analysis of English: A Hallidayan Approach – 2nd Edition, Hodder Arnold, 2004
McEnery, T., R. Xiao and Y. Tono; Corpus-Based Language Studies – an advanced resource book, Routledge, 2006. ISBN: ISBN10: 0-415-28623-9

Bibliografia Complementar

Halliday, M.A.K. & C.Matthiessen; An Introduction to Functional Grammar. 3rd Edition , Arnold, 2004
McEnery, T. & A Wilson; Corpus Linguistics – 2nd Edition, Edinburgh University Press, 2001
Partington, A; Patterns and Meanings, John Benjamins, 1998
Hunston, S. & G. Francis; Pattern Grammar- a corpus-driven approach to the lexical grammar of English, John Benjamins, 1998
Downing, A. & P. Locke; A University Course in English Grammar – 2nd Edition, Routledge, 2006
Biber, D., S. Conrad & G. Leech ; Student Grammar of Spoken & Written English. , Pearson Education Ltd, 2002

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Theoretical classes
Practical exercises

Software

British National Corpus
Linguateca corpora

Palavras Chave

Humanidades > Ciências da linguagem > Linguística > Linguística aplicada

Tipo de avaliação

Avaliação distribuída com exame final

Componentes de Avaliação

Descrição Tipo Tempo (Horas) Peso (%) Data Conclusão
Participação presencial (estimativa) Participação presencial 56,00
Testes Exame 4,00 2009-12-31
Preparação de exercícios e apresentações Teste 46,00 2009-12-18
Total: - 0,00

Componentes de Ocupação

Descrição Tipo Tempo (Horas) Data Conclusão
Estudo Estudo autónomo 56 2009-12-31
Total: 56,00

Obtenção de frequência

Continuous Assessment - 75% attendance of classes

Fórmula de cálculo da classificação final

Test 1 - 35%
Test 2 - 35%
Test 3 - 30%

Provas e trabalhos especiais

N/A
Recomendar Página Voltar ao Topo