Heritage Values and Practices
Instance: 2024/2025 - 2S (edição n.º 1)
Cycles of Study/Courses
Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
PEUS |
0 |
Study Plan |
1 |
- |
|
20 |
20 |
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. Acquire tools for the identification and interpretation of the dimensions of heritage values;
2. Critically analyse Charters and International Conventions, the Portuguese Legislation and its applications;
3. Understand the importance of the multidisciplinary/interdisciplinary character of Heritage Studies;
4. Acquire skills to help identify the importance of the action of the various heritage agents (private and public dimension);
5. Develop skills of analysis relating to programmatic content from the study of documentary and visual sources, their analysis and interpretation and direct contact with the communities;
6. To raise awareness of the responsibility of taking an active and critical role in the management of heritage as a collective good.
Learning outcomes and competences
a) Identify, interpret and debate the dimensions of heritage values;
b) Contribute to the acquisition of tools on the subjects from the study of documentary and visual sources, their analysis and interpretation and direct contact with the communities;
c) Debate the Heritage ́s values in diachrony;
d) To promote the understanding of the different natures of Cultural Heritage; e) Develop skills in the analysis, interpretation and management of Cultural Heritage;
f) Raise awareness of the responsibility of assuming an active role in the management of heritage as a collective good.
Working method
Presencial
Program
1. What is Heritage? Evolution of the concept(s).
2. Heritage actors
2.1 Institutions and Guardianship
2.2 Heritage communities
2.3 Heritage publics
3. Heritage approaches and practices 3.1 The scales of heritage: world heritage, national heritage and local heritage
4. Local heritage and citizen involvement 4.1 Heritage: commitment, accessibility and social development
4.2 Heritage Education.
4.3 Ways of communicating Heritage.
4.4 Economic value of the Heritage.
4.5 Heritage and Cultural Tourism
5. Action laboratories: São João da Foz do Douro, São Pedro da Afurada and Aguda. 5.1 Heritage Values
5.2 Traditions, Memory and Registration
Mandatory literature
Almeida, Carlos Alberto Ferreira de. ; Património: o seu entendimento e a sua gestão, Porto: Etnos Ballart, 1998
Amaro, Gonçalo de Carvalho; Pessoas, Objectos e Sentimentos. Ensaios e reflexões sobre a construção social do património, Edições Colibri, 2015
Hernández, Josep; Tresserras Juan, Jordi.; Gestión del patrimonio cultural, Madrid: Ed. Ariel, 2001
Choay, Françoise; A alegoria do património, Lisboa: Edições 70, 1999
Choay, Françoise; As questões do património, Lisboa: Edições 70, 2011
Custódio, Jorge; 100 anos de património, Lisboa: Instituto de Gestão do Património Arquitectónico e Arqueológico, 2010
Domingues, Álvaro; A cultura em acção, Porto: Afrontamento, 2003
González-Varas Ignacio; Patrimonio Cultural. Conceptos, debates Y problemas, Madrid: Cátedra, 2015
Gonzáles-Varas, Ignacio; Conservacion del património cultural Teoria, história, princípios e normas, Madrid: Ediciones Catedra, 2018
Guillaume, Marc; A política do património, Porto: Campo das Letras, 2003
Lopes, Flávio; Património cultural: critérios e normas internacionais de proteção, Casal de Cambra: Caleidoscópio, 2014
Mouchtouris, Antigone; Sociologie du Public dans le Champ Culturel et Artistique, Paris: L'Harmattan, 2003
Oliveira, Cátia; moreHeritage. Heritage Education Laboratory In 5ªConferencia Virtual Bienal da “Association of Critical Heritage Studies” (https://www.ucl.ac.uk/archaeology/sites/archaeology/files/achs_2%09020_%09book_of_abstracts_reduced.pdf)
Oliveira, Cátia; Botelho, Maria Leonor; Laboratório da educação para o património. Ensaio.1 in Atas em coautoria com Maria Leonor Botelho, 2020 (https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/129560)
Oliveira Martins, Guilheme d'; Património Cultural. Realidade Viva, Fundação Francisco Manuel dos Santos
Querol, María Ángeles; Manuel de Gestión del Patrimonio Cultural, 2010
Saldanha, Sandra Costa; Guia de boas práticas de interpretação do património religioso, Lisboa: Secretariado Nacional para os Bens Culturais da Igreja / Turismo de Portugal, 2014
Santos, Marisa Pereira; A Procissão dos passos da paixão de São João da Foz do Douro um registo fílmico documental, Revelar: Revista de Estudos da Fotografia e Imagem. Porto: FLUP, pp.100-118, 2019
Santos, Marisa Pereira; A participação da comunidade no estudo das práticas devocionais e culturais da Foz do Douro. In Alice Duarte (ed.), Seminários DEP/FLUP vol. 1., Porto: Universidade do Porto, Faculdade de Letras/DCTP, p. 216-232 ( https://doi.org/10.21747/9789898969682/seminariosv1a10)
Santos, Marisa Pereira; As imagens como fonte de memória: o estudo de caso da Igreja de São João Batista da Foz do Douro, De Arte: Revista de História del Arte, nº20, Léon: Universidade de Léon, pp.127-143 UNESCO. (2003). Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial (https://www.ministeriopublico.pt/instrumento/convencao-para-salvaguarda-do-patrimonio-cultural-imaterial-0)
Comments from the literature
- Convenção Quadro do Conselho da Europa Relativa ao Valor do Património Cultural para a Sociedade. [em linha] Conselho da Europa, Faro: 2005 [Consult. 19 março 2020]. Disponível na Internet: <http://www.patrimoniocultural.gov.pt/media/uploads/cc/ConvencaodeFaro.pdf>
- UNESCO. (2013). Declaração de Hangzhou - Situar a cultura no centro das políticas de desenvolvimento sustentável. Hangzhou. Disponível em: https://unescoportugal.mne.gov.pt/pt/temas/proteger-o-nosso-
patrimonio-e-promover-a-criatividade/cultura-e-desenvolvimento-sustentavel [Acesso a 04.03.2022 (10:30)]
Teaching methods and learning activities
The subjects taught are supported by the presentation of audiovisual material, in the context of the classroom (TP), in the analysis of sources and case studies in fieldwork (TC). Through a direct approach with the communities and with the objects of study, we seek to consolidate the knowledge acquired and encourage critical exercis.
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
Designation |
Weight (%) |
Participação presencial |
100,00 |
Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
Designation |
Time (hours) |
Frequência das aulas |
20,00 |
Total: |
20,00 |
Eligibility for exams
75% attendance.
Calculation formula of final grade
n/a