Organization and Representation of Information I
Instance: 2012/2013 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
This course teaches students the principles and techniques of information representation and will help them to demonstrate the ability and competence in applying techniques, standards and other instruments for organizing and representing information and database construction.
Program
1. Organizing and representing information: contextualization in both technical and morphological poles of the “quadripolar” method.
2. The information flow: production/reunion-treatment-use/diffusion.
3. Accessing information: concepts and instruments.
4. Principles and cataloguing standards.
4.1. International Standard Bibliographic Description (ISBD).
4.2. The ISBD(G) - General International Standard Bibliographic Description.
4.2.1. The necessary data elements to identify documents/information.
4.2.2. Sources of information
4.2.3. Outline of the ISBD, punctuation data elements order.
4.3. ISBD for specific type of documents: ISBD(M), ISBD(CR), ISBD(ER), ISBD(NBM), ISBD(CM).
4.4. FRBR (Functional Requirements for Bibliographic Records) – the impact on the future ISBD program.
4.5. The ISBD consolidated: scope and structure. Reasons for their appearance.
4.6. Guidelines for the application of the ISBDs to the description of Component Parts
5. Standards for archival description: ISAD(G)
Mandatory literature
IFLA ; ISBD(S): descrição bibliográfica internacional de publicações em série, BAD, 1984
INTERNATIONAL CONFERENCE ON CATALOGUING PRINCIPLES, Paris, 1961 ; Report, IFLA, 1981. ISBN: ISBN 0-903043-33-5
IFLA; ISBD(M): descrição bibliográfica internacional normalizada de publicações monográficas. , BAD, 1981
IFLA; ISBD (ER): International Standard Bibliographic Description for Electronic Resources , IFLA, 2004
IFLA. International Office for UBC ; Manual of annotated ISBD(M) examples, IFLA , 1981. ISBN: ISBN 0-903043-36-X
IFLA. Working Group on the ISBD(G) ; ISBD(G): general international standard bibliographic description, IFLA , 1977. ISBN: ISBN 0-903043-18-1
IFLA; Princípios para a aplicação das ISBDs à descrição de partes componentes, Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra, 1992
IFLA; ISDB(NBM): descrição bibliográfica internacional normalizada de material não livro, SIIB/ Centro, 1990
IFLA; ISBD (CR): International Standard Bibliographic Description for Serials and Other Continuing Resources, IFLA, 2002
IFLA. Joint Working Group on the ISBD(CM); ISBD(CM): international standard bibliographic description for cartographic material, IFLA , 1997. ISBN: ISBN 0-903043-16-5.
Regras portuguesas de catalogação, Instituto Português do Património Cultural, Departamento de Bibliotecas Arquivos e Serviços de Documentação, 1984
IFLA. Study Group on the Functional Requirements for Bibliographic Records ; Functional Requirements for Bibliographic Records : final report, Saur, 1998. ISBN: 978-3-598-11382-6.
DIRECÇÃO GERAL DE ARQUIVOS. Programa de Normalização da Descrição em Arquivo. Grupo de Trabalho de Normalização da Descrição em Arquivo; Orientações para a descrição arquivística, DGARQ, 2007. ISBN: 978-972-8107-91-8
Anglo-American cataloguing rules. 2nd ed.,2002 rev., American Library Association, 2004. ISBN: 978-0-8389-3546-0
IFLA. Cataloguing Section ; Statement of International Cataloguing Principles. Draft version, IFLA, 2008
CONSELHO INTERNACIONAL DE ARQUIVOS. Comité das Normas de Descrição. Sub-Comité sobre os Instrumentos de Descrição; Orientações para a preparação e apresentação de instrumentos de descrição : relatório do Sub-Comité sobre os Instrumentos de Descrição. Tradução portuguesa, 2001
CONSELHO INTERNACIONAL DE ARQUIVOS ; ISAD(G) : norma geral internacional de descrição arquivística: adoptada pelo Comité de Normas de Descrição, Estocolmo, Suécia, 19-22 de Setembro de 1999 , IAN/TT, 2004. ISBN: 972-8107-69-2
Complementary Bibliography
GUINCHAT, Claire; SKOURI, Yoland ; Guide pratique des techniques documentaires, EDICEF, 1989. ISBN: ISBN 2-850-69546-7
RIBEIRO, Fernanda ; O Acesso à informação nos arquivos, Fundação Calouste Gulbenkian; Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Ministério da Ciência e do Ensino Superior, 2002. ISBN: ISBN 972-31-1017-2
Teaching methods and learning activities
Lessons will be both practical and theoretical, with emphasis on student involvement, and will consist of lecture, discussion and some in-class exercises of bibliographic description of all sorts of documents, using the international standards.
keywords
Humanities > Information science > Library science
Humanities > Information science > Archivistics
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Assessment Components
| Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
| Attendance (estimated) |
Participação presencial |
65,00 |
|
|
|
Trabalho escrito |
60,00 |
|
|
|
Exame |
2,00 |
|
|
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Amount of time allocated to each course unit
| Description |
Type |
Time (hours) |
End date |
|
Estudo autónomo |
62 |
|
|
Total: |
62,00 |
|
Calculation formula of final grade
The final evaluation will combine an assignment (30%) and a final exam (70%).
Special assessment (TE, DA, ...)
Working students are not release of attending all components of evaluation.
Classification improvement
According to FLUP regulation