Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > O thymos segundo o Liceu Feminino do Porto (1917-1927)
Publication

O thymos segundo o Liceu Feminino do Porto (1917-1927)

Title
O thymos segundo o Liceu Feminino do Porto (1917-1927)
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2000
Authors
Correia, Luís Grosso
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Scientific classification
FOS: Humanities > History and Archaeology
Other information
Resumo (PT): O presente texto insere-se num processo de reflexão que temos vindo a desenvolver sabre a cultura organizacional e a construção de identidades de escolas liceais. A construção da identidade de uma escola e um processo continuo, multidimensional e sistémico realizado dia-a-dia desde o curricula oculto ate ao Regulamento Interno, passando pelas imposições jurídico-legais, pela distribuição e organização das tarefas escolares .... Nesta linha de análise, mais intensa e profunda, a identificação de uma escola não poderá ser estudada a partir da clássica abordagem dos domínios pedagógico e escolar. Há, assim, que analisar o domínio profissional nas suas especificidades contextuais, designadamente a nível das atitudes, representações e comportamentos dos professores que, em determinadas conjunturas politico-educativos mar cantes da vida da escola, em particular, e do pais, em geral, tiveram a tendência para revestir a escola de um determinado valor e exigir o reconhecimento desse valor.
Abstract (EN): The present text is part of a research process on the organizational culture and the construction of identities in high schools. The construction of a school's identity is a continuous, multidimensional, systemic and daily process, based on many factors from the hidden curriculum to the Internal Regulations, juridical and legal impositions to the organisation and the distribution of school tasks. In accordance with this line of analysis, the identification of a school cannot be based on the classic approach of the pedagogic and school domains. It is, in fact, essential that we analyse the professional domain in its contextual specificities, namely in relation to attitudes, representations and behaviours of teachers, who, in certain political and educational conjectures that marked the history of the school and the country, tended to attribute a certain value to the school and demanded the recognition of this value.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/historia/article/view/5419
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications

Of the same authors

Social patterns of literacy in the city of Porto at the end of the nineteenth century (2008)
Article in International Scientific Journal
Correia, Luís Grosso
A Escola Nocturna de Cedofeita (1888-1890) (1998)
Article in International Conference Proceedings Book
Correia, Luís Grosso

See all (7)

Of the same journal

Dossiê [Vol. 12 N.º 2 (2022): História: revista da FLUP - IV Série V. 12, N. 2 (2022)] (2022)
Another Publication in a National Scientific Journal
Pereira, Conceição Meireles
Viver na diferença... : a Casa Pia de Lisboa como espaço de inclusão (2010)
Article in National Scientific Journal
Ribeiro, Cláudia Sofia Pinto
Universidade (A) do Porto e a Vida Nacional: cronologia sinóptica (1911-2003) (2004)
Article in National Scientific Journal
Armando Luís Gomes Carvalho Homem
Uma interpretação do olhar da história sobre Bolonha (2011)
Article in National Scientific Journal
Amélia Veiga; Alberto Amaral

See all (155)

Recommend this page Top