Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Cogumelo pequeno, cogumelo grande: Proporção e relativismo no apocalipse de L’Étoile Mystérieuse
Publication

Cogumelo pequeno, cogumelo grande: Proporção e relativismo no apocalipse de L’Étoile Mystérieuse

Title
Cogumelo pequeno, cogumelo grande: Proporção e relativismo no apocalipse de L’Étoile Mystérieuse
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2016
Authors
Barros, David Pinho
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Crossref
Other information
Resumo (PT): Entre Outubro de 1941 e Maio de 1942, Hergé publica em tiras semanais no chamado “Soir volé”, o jornal Le Soir controlado pela Alemanha durante a ocupação nazi da Bélgica, o décimo tomo d’As Aventuras de Tintim, L’Étoile Mystérieuse. Nele, encena a iminência do fim do mundo, causada pela possível colisão de um asteróide com a Terra, que, não se verificando como previsto, dá contudo origem a uma ilha flutuante no Árctico que o herói da série irá explorar. A partir da primeira versão em álbum da história, editada em Setembro de 1942 a cores, este artigo procura discorrer acerca deste olhar sobre o apocalipse, identificando os modos gráficos e narrativos utilizados pelo autor para a construção do entendimento individual do fim do mundo e defendendo que esta experienciação está, inevitavelmente, dependente das noções de relativismo e de proporção.
Abstract (EN): Between October 1941 and May 1942, Hergé publishes in weekly strips the tenth volume of The Adventures of Tintin, The Shooting Star, in the so-called “Soir volé”, the newspaper Le Soir controlled by the Germans during the Nazi occupation of Belgium. In this story, he stages the imminence of the end of the world caused by the possible collision of an asteroid with the Earth. The event doesn’t take place as predicted, but it gives birth to a floating island in the Arctic which the hero of the series will explore. Taking as a starting point the first book version of the adventure, published in colour in September 1942, this article aims at analysing this look upon the Apocalypse by determining the graphic and narrative modes used by the author for the construction of the individual perception of the end of the world and by arguing that this experiencing is inevitably dependent on the notions of relativism and proportion.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
CogumeloPequeno 1278.72 KB
Related Publications

Of the same authors

Holiday Poetics: Summer Leisure and the Narrative Arts [Imaginaires: No. 24 (2022)] (2022)
Another Publication in an International Scientific Journal
Barros, David Pinho
Materiais para o fim do mundo 6 (2016)
Book
Eiras, Pedro; Barros, David Pinho; Bértolo, José; Mendonça, Luís
A fotonovela: o estereótipo como surpresa (2022)
Book
Baetens, Jan; Barros, David Pinho
Vanishing point (2022)
Chapter or Part of a Book
Barros, David Pinho

See all (11)

Of the same book

Nota de abertura [Materiais para o fim do mundo 6] (2016)
Chapter or Part of a Book
Eiras, Pedro
Recommend this page Top