Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > A escrita argumentativa na escolaridade obrigatória: descrição e fundamentação de um percurso didático
Publication

A escrita argumentativa na escolaridade obrigatória: descrição e fundamentação de um percurso didático

Title
A escrita argumentativa na escolaridade obrigatória: descrição e fundamentação de um percurso didático
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2020
Authors
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): Este trabalho visa contribuir para a discussão didática em torno da planificação de percursos didáticos para o desenvolvimento da escrita argumentativa em jovens entre os 12 e os 18 anos, tendo por base investigação relacionada com os estádios desenvolvimentais e as operações psicolinguísticas implicadas na elaboração de textos argumentativos (Brassart 1990, Coirier & Golder 1993, Golder 1996). Dessa investigação realçam-se duas linhas de força. A primeira assenta no pressuposto de que, na base da construção de qualquer discurso argumentativo, estão as operações de justificação e de negociação (Golder 1996). A segunda diz respeito à organização compositiva do texto argumentativo destacando a relevância da conexão das unidades discursivas que são argumento com as que são opinião. As relações entre a explicitação da opinião e os argumentos devem resultar num todo coerente, mediante a mobilização de recursos de língua que asseguram o estabelecimento dessas relações. Neste artigo, é apresentado um percurso didático construído com base nos pressupostos enunciados e em observações extraídas da sua implementação em contextos escolares diversificados.
Abstract (EN): This work aims to contribute to the didactic discussion around the planning of didactic courses for the development of argumentative writing in young people between the ages of 12 and 18, based on research related to the developmental stages and the psycholinguistic operations involved in the elaboration of argumentative texts (Brassart 1990, Coirier & Golder 1993, Golder 1996). Two lines of force are highlighted in this paper. The first is based on the assumption that, on the basis of the construction of any argumentative discourse, there are operations of justification and negotiation (Golder 1996). The second concerns the compositional organization of the argumentative text highlighting the relevance of the connection of the discursive units that are argument with those that are opinion. The relations between the explanation of opinion and the arguments must result in a coherent whole by mobilizing the language resources which ensure the establishment of such relations. In this article, a didactic course constructed based on the assumptions and observations extracted from its implementation in diverse school contexts is presented.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
Argumentacao e discurso_livro_2020_USP-páginas-297-323 1574.40 KB
Related Publications

Of the same authors

Projetos de investigação-ação: Orientações gerais para a elaboração do Relatório de Estágio em ensino de Português e de Língua Estrangeira (2016)
Technical Report
Almeida, José Domingues de ; Ellison, Maria ; Pazos Anido, Marta; Lorenzo, Mónica; Hurst, Nicolas ; Santos, Paulo Jorge ; Nicolás Martínez, Pilar; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Formação profissional de docentes: proposta de trabalho (2022)
Technical Report
Leite, Carlinda ; Lemos, Ângela ; Teixeira, Carlos; Albuquerque, Cristina ; Almeida, Leandro; Cardona, Maria João; Rodrigues, Sónia Valente
DITE-Diverse Internationalisation of Teacher Education: a report on Internationalisation of Teacher Education (2022)
Technical Report
Pacheco, Elsa ; Gomes, António Alberto; Teixeira, José; Soares, Laura ; Couto, Maria João; Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente
Cooperation partnerships in higher education: project result 1: report on the status of internationalisation of teacher education (2022) (2022)
Technical Report
B. M. Aguado; A. Basinska; Paulo Simões Carvalho; Maria Couto; A. Cywinski; J. Domagata; Leanete Dotta; Cláudio Farias; Rosa Tomás Ferreira; João Alberto Pinto; I. Jazukiewicz; M. Kopalska; A. Linka; Amélia Lopes; L. M. Marquèz; Carla Morais; A. Murawska; Paulo Nogueira; M. R. Palau; Elsa Pacheco...(mais 14 authors)
Apoio ao desenvolvimento das aprendizagens e ao desenvolvimento socioemocional e do bem-estar durante e pós-pandemia (2021)
Technical Report
Verdasca, José; Sousa, David; Fernandes, Domingos; Ponte, João Pedro da; Teixeira, José Jorge; Gradeço, Júlia; Matos, Margarida Gaspar de; Ramalho, Sofia; Rodrigues, Sónia Valente ; Peralta, Susana

See all (67)

Of the same book

Teoria geral retórica da conversação (2020)
Chapter or Part of a Book
Ramos, Manuel
Recommend this page Top