Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Na transição entre os séculos XX e XXI: interseções e sobreposições entre educação e criatividade nos Museus
Publication

Na transição entre os séculos XX e XXI: interseções e sobreposições entre educação e criatividade nos Museus

Title
Na transição entre os séculos XX e XXI: interseções e sobreposições entre educação e criatividade nos Museus
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2018
Authors
Ferreira, Inês
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Semedo, Alice
(Author)
FLUP
Nascimento, Elisa Noronha
(Author)
FLUP
Conference proceedings International
Pages: 371-384
Conferência Internacional Genius Loci: lugares e significados
Porto, 20 a 22 de abril de 2016
Scientific classification
CORDIS: Humanities
Other information
Resumo (PT): A museologia dividiu a história dos museus em períodos sucessivos e sequenciais, pautados por momentos de continuidade e ruturas. No uir da história dos museus, porém, os acontecimentos intersectam-se e coexistem, o que exige um olhar uido e não segmentado. Este estudo aborda o espaço de transição entre o nal do século XX ¿ período em que a educação nos museus se tornou mais transversal ¿ e o início do século XXI, em que a criatividade procura entrar nas práticas dos museus. Ao abordar este espaço de transição pretende-se sublinhar a importância de não criar fronteiras rígidas entre tempos e áreas, para que a criatividade aconteça nos espaços de transição. Esta reexão evidencia que o desvanecer de fronteiras e a abordagem integrada e líquida de diferentes realidades contribui para a construção do conhecimento, pois uma visão plurifacetada e complexa potencia um melhor entendimento da realidade.
Abstract (EN): Museology has divided the history of museums in successive and sequential periods, guided by moments of continuity and ruptures. In the ow of the museums¿ history, however, events intersect and overlap ones with the others, which require a uid and non-segmented look. is research addresses the space of transition between the end of the twentieth century ¿ period in which education in museums became more transversal ¿ and the beginning of the XXI century, in which creativity comes deeper into the practices of museums. is study aims to underline the importance of not creating rigid boundaries between times and areas, so that creativity happens in transitional spaces. is reection shows that the fading of boundaries and the integrated approach of dierent realities contributes to the construction of knowledge. It also demonstrates that a multifaceted and complex view enhances a better understanding of reality.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
alice_semedo_transicao 157.03 KB
Recommend this page Top