Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > FLUP0325

Psychology of Adolescence and Contexts of Development

Code: FLUP0325     Acronym: PACDES

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Teacher Training - Psychology
OFICIAL Educational Training

Instance: 2003/2004 - 2S

Active? Yes
Responsible unit: Autonomous Section of Education
Course/CS Responsible: Geography

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
EFA 0 Official Study Plan - LEFA 3 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 3 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 3 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
EFI 8 Official Study Plan - LEFI 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEFI 3 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 3 2,5 5 -
EIA 0 Official Study Plan - LEIA 4 2,5 5 -
EPA 14 Official Study Plan - LEPA 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
EPE 3 Official Study Plan - LEPE 3 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 3 2,5 5 -
EPF 21 Official Study Plan - LEPF 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPF 3 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 3 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 3 2,5 5 -
EPI 25 Official Study Plan - LEPI 2 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPI 2 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial - 1º ao 3º ano 2 2,5 5 -
Plano oficial a partir de 2002 2 2,5 5 -
EPO 21 Plano oficial - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPO 3 2,5 5 -
Official Study Plan - LEPO 3 2,5 5 -
Plano oficial - 4º ao 5º ano 3 2,5 5 -
FIL 25 Official Study Plan - LFIL 3 2,5 5 -
Plano oficial 2003 - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
GEO 24 Official Study Plan - LGEO 3 2,5 5 -
Plano oficial 2003 - 1º ao 3º ano 3 2,5 5 -
HIS 26 Official Study Plan - LHIS 1 2,5 5 -
2
3
Official Study Plan - LHIS 1 2,5 5 -
2
3
4
Plano oficial - 1º ao 3º ano 1 2,5 5 -
2
3
Plano oficial - 4º ao 5º ano 1 2,5 5 -
2

Objectives

It is our aim to examine the psycho-developmental processes related with adolescence, based on the central role played by the developmental contexts (family, community, society, politics, economics, etc.) in the evolution of those same processes. Based on an ecological-developmental model of the human development and a theoretical framework that emphasizes the historical and social variables that characterise the emergence and evolution of adolescence, students will be encouraged to explore some of the major issues of psychology of adolescence, particularly in the field of the teachers' basic training. Among these, we could mention the pubertal development and its psychological implications, the relationships of the adolescent with his family, the school and his peers, the vocational development and the transition from school to work, the leisure activities and the processes of psychological adaptation within the framework of the transitions that occur in the adolescence.

1. Identification of the main characteristics of adolescence as a period of human development;
2. Analysis, from a social and historical perspective, of the adolescent development;
3. Relationship between the impact of everyday situations in adolescence processes and psychological development;
4. Preview situations related to the adolescents' behaviour in an educational context.

Program

1. Definition of adolescence while a stage of the human development;
1.1. Social and historical conditions characteristic to the emergence of adolescence;
1.2. Adolescence, a biological, psychological and social phenomenon;
1.3. First psychological approaches to adolescence: Stanley Hall and Psychoanalysis;
1.4. Margaret Mead’s anthropological studies;
1.5. Current trends of the Psychology of adolescence.

2. Major transitions in adolescence
2.1. Biological transitions
2.2. Cognitive transitions
2.3. Social transitions

3. Social development contexts
3.1. Adolescent development and life contexts
3.2. School and community
3.3. Groups of pairs
3.4. Work and leisure

4. Psychosocial development in adolescence
4.1. Identity and self-concept
4.2. The construction of autonomy during adolescence
4.3. Intimate and sexual behaviours in adolescence

5. Psychosocial problems in adolescence
5.1. Psychopathologies and adolescence: depressive syndromes, suicide and eating disorders;
5.2. Deviant behaviours and addictions in adolescence

Main Bibliography

Adams, G. A., Montemayor, R. & Gullotta, T. (Eds.). (1996). Psychosocial development during adolescence. Thousand Oaks: Sage.
Alarcão, M. (2000). (des) Equilíbrios familiares. Coimbra: Quarteto.
Berger, P. & Luckmann, T. (1973). A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge: Harvard University Press.
Cabral, M. V. & Pais, J. M. (Coordenadores) (1998). Jovens portugueses de hoje. Oeiras: Celta.
Campos, B. P. (Coordenador) (1990). Psicologia do desenvolvimento e educação de jovens (Vols.
I e II). Lisboa: Universidade Aberta.
Claes, M. (1990). Os problemas da adolescência (2ª ed.). Lisboa: Verbo.
Coleman, J. & Hendry, L. (1999). The nature of adolescence (2ª ed.). London: Routldege.
Coleman, J. & Husén, T. (1990). Tornar-se adulto numa sociedade em mutação. Porto: Afrontamento.
Costa, M. E. (1994). Divórcio, monoparentalidade e recasamento. Porto: Asa.
Dacey, J. & Kenny, M. (1997). Adolescent development (2ª ed.). Boston: McGraw-Hill.
Erikson, E. H. (1963). Childhood and society. New York: Norton.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.
Fleming, M. (1993). Adolescência e autonomia. Porto: Afrontamento.
Graber, J. A., Brooks-Gunn, J. & Peterson, A. C. (Eds.). (1996). Transitions through adolescence. New Jersey: LEA.
Kroger, J. (1996). Identity in adolescence (2ª ed.). London: Routledge.
Muss, R. (1996). Theories of adolescence (6ª ed.). New York: McGraw-Hill.
Negreiros, J. (2001). Delinquências juvenis. Lisboa: Editorial Notícias.
Sampaio, D. (1993). Vozes e ruídos. Lisboa: Caminho.
Sampaio, D. (1994). Inventem-se novos pais. Lisboa: Caminho.
Shorter, E. (1995). A formação da família moderna. Lisboa: Terramar.
Silberstein, R. K. & Todt, E. (Eds.) (1994). Adolescence in context. New York: Springer-Verlag.
Soczka, L. (1989). Para uma perspectiva ecológica em psicologia. Lisboa: LNEC.
Sprinthall, N. A. & Collins, W. A. (1994). Psicologia do adolescente: Uma abordagem desenvolvimentista. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Steinberg, L. (1999). Adolescence (5ª ed.). Boston: McGraw-Hill.
Recommend this page Top