Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Stigma about mental disease in Portuguese medical students: a cross-sectional study

Stigma about mental disease in Portuguese medical students: a cross-sectional study

Título
Stigma about mental disease in Portuguese medical students: a cross-sectional study
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2021
Autores
Moreira, AR
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Oura, MJ
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 21
ISSN: 1472-6920
Editora: Springer Nature
Outras Informações
ID Authenticus: P-00T-XTY
Abstract (EN): Background The stigma about mental diseases is common in the population and also in medical students, where it may condition their future practice and the way they deal with these patients. Aim To evaluate and characterize the stigma on mental diseases in Portuguese sixth-year medical students, based on a clinical scenario of a classmate suffering from a mental disorder. Methods Observational cross-sectional study, involving sixth-year students of all Portuguese medical schools. We applied an online self-response questionnaire, using the Portuguese version of the Attribution Questionnaire AQ-9, and a vignette of a classmate colleague, presenting mental illness symptoms. Stigma scores were calculated. We used logistic regression to estimate the effect of social determinants on stigma pattern, and we analysed the correlation between 9 variables evaluated by the AQ-9 and total stigma. Results A total of 501 participants were included for analysis (69.5% females, median age of 24 years old). Medical students were available to help in the proposed clinical scenario (6.93/9.00; 95%CI:6.77-7.10), if necessary using coercion for treatment (3.85; 95%CI:3.63-4.07), because they felt pity (6.86; 95%CI:6.67-7.06) and they perceived some kind of dangerousness (4.06; 95%CI:3.84-4.28). Stigma was lower in students having a personal history of mental illness (OR:0.498; 95%CI:0.324-0.767; p = 0.002) and in those with positive familial history (OR: 0.691; 95%CI:0.485-0.986; p = 0.041). Conclusion Our results show the importance of implementing anti-stigma education, to improve medical students' attitudes towards peers living with mental diseases.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 8
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Visual Thinking Strategies in medical education: a systematic review (2023)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Cerqueira, AR; Alves, AS; Matilde Soares; Hailey, D; Loureiro, D; Baptista, S
Tools and resources for neuroanatomy education: a systematic review (2018)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Arantes, M; Arantes, J; tavares, ma
Perceptions of medical students towards the role of histology and embryology during curricular review (2023)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Carneiro, BD; Daniel Pozza; Isaura Tavares
The impact of students and curriculum on self-study during clinical training in medical school: a multilevel approach (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Barbosa, J; Silva, A; tavares, ma; Severo M
Teaching communication skills in clinical settings: comparing two applications of a comprehensive program with standardized and real patients (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
IP Carvalho; Pais VG ; Silva FR; R Martins; Figueiredo- Braga Margarida ; Pedrosa R ; Almeida SS; Correia LM ; Ribeiro- Silva R; Castro-Vale I; Teles A ; Mota Cardoso R.

Ver todas (20)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-10-18 às 20:08:46 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias