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Gestão de Operações e Logística de Serviços

Código: ESG0010     Sigla: GOLS

Áreas Científicas
Classificação Área Científica
OFICIAL Economia
OFICIAL Engenharia

Ocorrência: 2022/2023 - 2S Ícone do Moodle

Ativa? Sim
Unidade Responsável: Departamento de Engenharia e Gestão Industrial
Curso/CE Responsável: Mestrado em Engenharia de Serviços e Gestão

Ciclos de Estudo/Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Anos Curriculares Créditos UCN Créditos ECTS Horas de Contacto Horas Totais
MESG 37 Plano de estudos oficial a partir de 2007/08 1 - 6 42 162
Mais informaçõesA ficha foi alterada no dia 2023-03-01.

Campos alterados: Objetivos, Resultados de aprendizagem e competências, Métodos de ensino e atividades de aprendizagem, Programa, Avaliação especial, Melhoria de classificação, Obtenção de frequência, Fórmula de cálculo da classificação final

Língua de trabalho

Inglês

Objetivos

It is expected to provide the students with an understanding of the role of operations, logistics, and supply chain management in the services sector/industry. In particular, to develop the skills necessary to design, plan and manage operations and logistics in the service sector, considering the maximization of operational efficiency and client satisfaction.

 
 
 

Resultados de aprendizagem e competências

At the end of this course, students should be able to:

  • understand the role of operations and logistics in the global strategy of the company;
  • design, plan, and manage operations and logistics in the service sector;
  • balance correctly operational efficiency with the service level and client satisfaction;
  • understand the need to align the logistic processes with those of the suppliers and clients.
 
 
 

Modo de trabalho

Presencial

Programa

Introduction and Basic Concepts

  • Introduction to Operations Management
  • What do we mean by Service?
  • Process Fundamentals.
  • Operations Strategy
  • Process Selection & Design (Services)

Service Facilities

  • Location Decisions
  • Design and Layouts
  • Warehousing and Storage Layouts
  • Bottlenecks and Queuing

Lean

  • The origins of LEAN Production
  • The basic elements of LEAN
  • LEAN in services

Capacity Management

  • Service Capacity
  • Measuring Capacity
  • Capacity Strategies

Logistics issues

  • Distribution Systems Structure
  • Transport Mode Choice
  • Logistics and Transport Service Providers

Supply Chain Management

  • Supply Chain Integration
  • Pipeline Management
  • The Role of IT in SCM
  • Partnership and Collaboration
  • Service Level Agreements

Facilitating Goods

  • Inventory Management
  • Independent Demand Inventory Management Systems
  • Dependent Demand Inventory Management Systems
 
 
 

Bibliografia Obrigatória

Johnston, Robert; Service operations management. ISBN: 0-273-68367-5

Bibliografia Complementar

Voss, Christopher 070; Operations management in service industries and the public sector. ISBN: 0-471-90801-0
Schmenner, Roger W.; Service Operations Management, Englewood Cliffs, NJ:, 1995

Métodos de ensino e atividades de aprendizagem

Exposition of main concepts followed by pratical classes based on exercises, cases and games.

Preparing a presentation based on the analysis of a service corporation from the point of view of operations and logistics.

 

 

 
 
 

Palavras Chave

Ciências Sociais > Economia > Estudos de gestão > Gestão da produção
Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia industrial

Tipo de avaliação

Avaliação distribuída com exame final

Componentes de Avaliação

Designação Peso (%)
Exame 70,00
Trabalho de campo 30,00
Total: 100,00

Componentes de Ocupação

Designação Tempo (Horas)
Elaboração de projeto 28,00
Estudo autónomo 28,00
Frequência das aulas 56,00
Trabalho de campo 20,00
Total: 132,00

Obtenção de frequência

Do not exced legal limit of absences. Case study resolution and group Assignment delivery.

 
 
 

Fórmula de cálculo da classificação final

Group assignment (30%) + Final Exam (70%)
Group assignments - graded from 0 to 20 (minimum mark 10) 

Final exam - graded from 0 to 20 (minimum mark 7)

 
 
 

Provas e trabalhos especiais

 

Trabalho de estágio/projeto

 

Avaliação especial (TE, DA, ...)

Single case study resolution (individual work) (30%) + Special Exam (70%)

 
 
 

Melhoria de classificação

Students can only improve the final exam, and it does not apply to the continuous evaluation part.

 
 

Observações

 
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