Informação Empresarial
Ocorrência: 2008/2009 - 2S
Ciclos de Estudo/Cursos
Língua de trabalho
Português
Objetivos
* To explain the concept of enterprise information management, its components and their relationships - content management, document management, record management, business process management;
* To characterize the modern information technology systems used in EIM: CMS, BPMS, wiki systems, etc.;
* To explain the opportunities and constraints to effective EIM;
* To explain the value of intra and inter-organizational collaboration in modern enterprises and the role of information technology in collaborative structures and processes;
Programa
1. Enterprise Content Management
* Enterprise strategies and technologies to capture, manage, store, preserve and deliver organizational content
* Technologies and solutions for DM, ERM, BPM, WCM, and Collaboration
* Information governance structure and responsibilities
* Integration techniques and migration
* Implementation planning and execution
2. Information Organization & Access
* Enterprise search
* Content inventory and classification
* Taxonomy creation and management
* Information presentation
3. Collaborative Information Management
* Collaborative processes in organizations
* Organizational structures and cultural contexts for collaboration
* The opportunities and dillemas of information and knowledge sharing
* Technologies and the convergence of collaboration and information management
4. Trends in Enterprise Information Management
* Enterprise 2.0: Evolution and definition of Enterprise 2.0 technologies; Frameworks and concepts; Worker models for Enterprise 2.0; Assessing organizational readiness; Best practices for implementing Enterprise 2.0;
* Semantic Web: concepts and technologies applied to EIM.
* (here it is supposed to have several "hot topics" to be analysed in the lght of the previous chapters)
Bibliografia Obrigatória
Danny Wallace; Knowledge Management: Historical and Cross Disciplinary Themes, Libraries Unlimited, 2007. ISBN: 978-1-59158-502-2
Ann Rockley; Managing Enterprise Content: A Unified Content Strategy, New Riders, 2002. ISBN: 978-0735713062
William Inmon ; Business Metadata: Capturing Enterprise Knowledge, Morgan Kaufmann, 2007. ISBN: 978-0123737267
Métodos de ensino e atividades de aprendizagem
Ensino orientado ao projecto.
Tipo de avaliação
Avaliação distribuída com exame final
Componentes de Avaliação
| Descrição |
Tipo |
Tempo (Horas) |
Peso (%) |
Data Conclusão |
| Participação presencial (estimativa) |
Participação presencial |
39,00 |
|
|
| Trabalho de grupo 1 |
Trabalho escrito |
48,00 |
|
2009-04-17 |
| Trabalho de grupo 2 |
Trabalho escrito |
36,00 |
|
2009-06-05 |
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Obtenção de frequência
Nota mínima de 40% nas componentes da avaliação
Fórmula de cálculo da classificação final
Nota final = 0,5*TG+0,1'*PA+0,4*EF
TG-Trabalhos de Grupo
PA-Participação nas aulas
EF-Exame Final
Avaliação especial (TE, DA, ...)
Os TE, DA, etc. deverão participar nos trabalhos de grupos e comparecer nos pontos de avaliação.
Melhoria de classificação
Não é possível melhorar a componente trabalho de grupo e participação nas aulas.