Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Empathy and the process of learning communication skills in clinical settings

Empathy and the process of learning communication skills in clinical settings

Título
Empathy and the process of learning communication skills in clinical settings
Tipo
Poster em Conferência Internacional
Ano
2010
Autores
IP Carvalho
(Autor)
FMUP
Susana Almeida
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
LM Correia
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Vanessa G. Pais
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
FR Silva
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
R Pedrosa
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Ver página ORCID
Raquel Ribeiro- Silva
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
M Figueiredo- Braga
(Autor)
FMUP
Ivone Castro Vale
(Autor)
FMUP
R Martins
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
A Teles
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
R Mota-Cardoso
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Conferência Internacional
International Conference on Communication in Healthcare AACH – American Academy on Communication in Healthcare.
Verona, Italy, Setembro de 2010
Classificação Científica
FOS: Ciências médicas e da saúde > Outras ciências médicas
Outras Informações
Abstract (EN): Empathy has been described by many authors but no consensus has emerged regarding its nature or definition. In its broadest understanding, it encompasses social, emotional and cognitive components, difficult to ascribe or quantify in a clinical setting. Neuroscientists have proposed a narrower concept set on basic components or requirements. Nevertheless, most would agree that it implies a shared emotional state and the ability to understand another person’s affective state. Clinical practitioner’s empathy has been associated with positive medical outcomes as well as with patient satisfaction. Accordingly, many clinical communication teaching programs include the practice of particular skills perceived as useful to creating an empathetic relationship with the goal of improving the use of this attitude among practitioners. However, to what extent does learning such specific skills translate into an empathic attitude? The current study addresses this question by inquiring into two issues: (1) Does individual empathy improve with participation in a program teaching communication skills in the clinical setting? (2) Do more empathetic professionals at the program’s onset learn and use clinical communication skills more easily? This study presents the results of an analysis based on the procedures of SPSS’s (now PASW) General Linear Model for repeated measures. Data were gathered from an empathy questionnaire (the Interpersonal Reactivity Index) and from instruments evaluating performances in clinical encounters (the SEGUE framework and the Interpersonal and Communication Skills Checklist – ICSC) applied to professional practitioners attending a 279-hour (9-months) program on communication skills (in the beginning and in the end of the program). This analysis provides insight into: (1) whether empathy is a relatively stable attitude of the person and whether it can be taught, as well as (2) whether empathy is related with the learned communication skills.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-08-23 às 04:56:13 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias