Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > A comparison of learning outcomes between EFL course delivery modes
Concurso para a Bolsa de Colaboradores
Publication

A comparison of learning outcomes between EFL course delivery modes

Title
A comparison of learning outcomes between EFL course delivery modes
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2023
Authors
Sampson, Andrew
(Author)
FLUP
Indexing
EBSCO
Academic Search Ultimate (EBSCO)
ProQuest
BASE - Bielefeld Academic Search Engine
CAPES - Portal de Periódicos
Google Scholar
Latindex
JURN
RCAAP
SHERPA/RoMEO
DOAJ
Other information
Resumo (PT): Este artigo relata um estudo de metodologia mista em sala de aula, comparando a eficácia de três modos de ensino/aprendizagem de Inglês como Língua Estrangeira para adultos – aulas de grupo presenciais, aulas individuais presenciais, e autoestudo em formato digital. Foram observados os resultados de aprendizagem dos Episódios Relacionados com a Língua (LREs) dos alunos, instâncias em que os alunos refletem sobre o uso da língua - “talk about the language they are producing, question their language use, or other- or self-correct” (Swain "Focus on Form" 70) - à medida que realizam a mesma tarefa nos respetivos modos de ensino: díades aluno/aluno em aulas presenciais, díades aluno/professor em aulas individuais, e indivíduos em autoestudo online. A aprendizagem foi operacionalizada de duas formas: em primeiro lugar, através da identificação de instâncias de desenvolvimento microgenético – ou seja, mudanças observáveis no conhecimento de um aluno – nos LREs dos alunos; e, em segundo lugar, através da análise das respostas a um pós-teste diferido. Os resultados indicam que se verificou um desenvolvimento microgenético significativamente maior na interação individual entre professor e aluno do que no trabalho de pares, ou no autoestudo, sendo esse desenvolvimento caracterizado por um apoio estruturado por parte do professor e pela aprendizagem consequente do aluno. Embora o desenvolvimento microgenético tenha sido pouco evidente nos protocolos de pensamento em voz alta dos alunos em autoestudo, a limitação metodológica de empregar um protocolo de pensamento em voz alta para observar LREs individuais pode ter dificultado a observação do seu desenvolvimento. As respostas dos alunos no pós-teste revelaram que os alunos em aulas individuais e em autoestudo tentaram uma proporção significativamente mais elevada de itens de teste relacionados com as LREs produzidas na tarefa do que os alunos que tiveram aulas em grupo, o que sugere associações mais fortes entre a linguagem e a aprendizagem na interação professor-aluno e no estudo independente do que no trabalho de pares. São propostas recomendações pedagógicas para maximizar o potencial de aprendizagem nos três modos.
Abstract (EN): This paper reports on a mixed-methods classroom study that compared the effectiveness of three adult English as a Foreign Language (EFL) course delivery modes – face-to-face group classes, face-to-face one-to-one tuition, and online self-study – for language learning. Learning outcomes from learners’ language-related episodes (LREs), instances in which students “talk about the language they are producing, question their language use, or other- or self-correct” (Swain “Focus on Form” 70) were observed as learners completed the same task in their respective course delivery modes: learner-learner dyads in face-to-face classes, learnerteacher dyads in one-to-one classes, and individuals in online self-study. Learning was operationalized in two ways: firstly, by identifying instances of microgenetic development - that is, observable changes in a learner’s knowledge – within learners’ LREs; and secondly, by analysing responses to a delayed post-test. The results indicate that significantly more microgenetic development took place in one-to-one interaction between teachers and learners, which was characterised by scaffolded support and learner uptake, than in pair-work or selfstudy. While little microgenetic development was evident in the think-aloud protocols of selfstudy learners, the methodological constraint of employing a think-aloud protocol to observe individual LREs may have made observing development more difficult. Learners’ post-test responses revealed that one-to-one and self-study learners attempted a significantly higher proportion of test items relating to LREs produced in the task than group learners, suggesting stronger associations between languaging and learning in teacher-learner interaction and independent study than in pair-work. Pedagogical recommendations are proposed for maximising learning potential in all three modes.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
02AS_ViaPan 309.19 KB
Related Publications
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-09-28 at 06:18:56 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal