Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > Uma Vontade Inesgotável de Infinito, Um exercício de esculpir o tempo na prática autoral.
Inauguração da Exposição A Velha Escola Morreu
Publication

Uma Vontade Inesgotável de Infinito, Um exercício de esculpir o tempo na prática autoral.

Title
Uma Vontade Inesgotável de Infinito, Um exercício de esculpir o tempo na prática autoral.
Type
Academic Work
Year
2019-10-30
Authors
Grécia Matos
(Author)
FBAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > Arts > Fine arts > Plastic arts > Sculpture
FOS: Humanities > Arts
Associated Institutions
FBAUP - Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto
Other information
Subject: Vontade – Corpo – Gesto – Efémero – Matéria – Desejo – Sedução
Resumo (PT): «Uma Vontade Inesgotável de ∞: Um exercício de esculpir o tempo na prática autoral», é um projeto teórico-prático centrado na problemática do corpo e da vontade. Associado a estes conceitos, outros como desejo e gesto dialogam com o corpo próprio e com corpos-outros, com a matéria, com o tempo e com o espaço. É um projeto alicerçado na inquietação do corpo físico e imaterial através de processos construtivos e, por vezes, destrutivos, associados a uma vontade de envolvimento entre um corpo e uma ação. Como motores de questionamento podemos organizar a reflexão segundo a alteração do corpo efémero com o tempo; a sedução; e o confronto com a potencialidade plástica e com o universo matérico e poético. O estudo alicerçase no pensamento de Arthur Schopenhauer, de Friedrich Nietzsche, de Gilles Deleuze, de Byung-Chul Han, de Jean Baudrillard, de Jean-Luc Nancy, de Henri Bergson, entre outros, na produção artística de Rui Chafes, Marcel Duchamp, Louise Bourgeois, Morgan O’Hara, Alberto Giacometti, Hans Bellmer e na produção de Andrei Tarkovsky, de Federico Fellini e de Yasuzô Masumura.
Abstract (EN): «An Inexhaustible Will of ∞: An exercise of sculpting time in artistic practice», is a theoretical-practical project focused on body and on will. Associated with these concepts, others, such as desire and gesture dialogue with one's own body and with other bodies, with matter, with time and with space. It is a project based on the anxiety of the physical and of the immaterial body through constructive and, sometimes, destructive processes, associated with a will for involvement between a body and an action. As engines of questioning the reflection can be organized according to the change of the ephemeral body over time; the seduction; and the confrontation with the plastic potentiality, the matter and the poetic universe. The study is based on Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, Gilles Deleuze, ByungChul Han, Jean Baudrillard, Jean-Luc Nancy, Henri Bergson, among others, on the artistic production of Rui Chafes, Marcel Duchamp, Louise Bourgeois, Morgan O'Hara, Alberto Giacometti, Hans Bellmer and on the production of Andrei Tarkovsky, Federico Fellini and Yasuzô Masumura.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Educational
Notes: Dissertação de Mestrado
Reference: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/123505
No. of pages: 139
Documents
We could not find any documents associated to the publication.
Related Publications
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-09-28 at 03:25:45 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal