Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > Populism, twitter, and political communication: an analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign = Populismo, twitter e comunicação política: análise dos tweets de Jair Bolsonaro durante a campanha eleitoral de 2018
Programa de formação da Biblioteca para o primeiro semestre já está disponível
Publication

Populism, twitter, and political communication: an analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign = Populismo, twitter e comunicação política: análise dos tweets de Jair Bolsonaro durante a campanha eleitoral de 2018

Title
Populism, twitter, and political communication: an analysis of Jair Bolsonaro’s tweets during the 2018 election campaign = Populismo, twitter e comunicação política: análise dos tweets de Jair Bolsonaro durante a campanha eleitoral de 2018
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2021-12-30
Authors
Mangerotti, Paulo
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Ribeiro, Vasco
(Author)
FLUP
González-Aldea, Patricia
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus
Communication Source (EBSCO)
EBSCO
Worldcat OCLC
ERIH Plus
Google Scholar
Latindex
DOAJ
CLASE
CAPES - Portal de Periódicos
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Communication sciences
Other information
Resumo (PT): O principal objetivo deste artigo é compreender o populismo e a sua relação com as redes sociais, em particular, analisar a conta oficial do Twitter do então candidato a presidente do Brasil Jair Bolsonaro. Partindo de um levantamento teórico sobre a definição do populismo, desde autores clássicos como Boyte e Riessman (1986) e Bell (1992), até outros da atualidade como Mudde (2004), Panizza (2005) e Müller (2016), o artigo procura, também, entender se as característicaschave do populismo estiveram presentes nas narrativas da candidatura de Bolsonaro. Partindo de uma análise qualitativa e quantitativa do conteúdo partilhado no Twitter, demonstrou-se a presença de mensagens populistas nas campanhas deste político, em particular numa dimensão relacionada com a culpabilização das elites e o instigar dos medos da sociedade.
Abstract (EN): The main objective of this paper is to understand populism and its relationship with social media, in particular, to analyze the official Twitter account of the former presidential candidate of Brazil, Jair Bolsonaro. This paper starts with a theoretical review of the definition of populism presented by classic authors such as Boyte and Riessman (1986) and Bell (1992), and by more contemporary authors such as Mudde (2004), Panizza (2005), and Müller (2016). This article also seeks to identify whether the key characteristics of populism were present in the political campaign narratives. Starting from a qualitative and quantitative analysis of content shared on Twitter, we identified populist messages in Bolsonaro’s election campaigns, particularly ones that tend to blame the elites and trigger society’s fears.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
1415-Article Text-6449-6547-10-20211229_por Versão em língua portuguesa 579.61 KB
1415-Texto do Artigo-6466-6564-10-20211230 Versão em língua inglesa 657.29 KB
Related Publications

Of the same scientific areas

Cópia e apropriação da obra de arte na modernidade (2007)
Thesis
Susana Lourenço Marques; Maria T. Cruz
HOMO COMMUNICANS. A Comunicação Humana (2010)
Educational Publication
Luís Calafate
Gelados de Ciência na Divulgação da Física nas Ruas e Praias de Espinho (2017)
Poster in a National Conference
Paulo Simeão Carvalho; Ana Cachide Praça Pedroso
FISASTEE (2022)
Poster in a National Conference
Carvalho, PS; Gonçalves, JAA

See all (266)

Of the same journal

Public journalism and education for the media: suggestions based on a research project into the Portuguese regional press (2011)
Article in International Scientific Journal
Correia, João Carlos; Carvalheiro, José Ricardo; Canavilhas, João; Morais, Ricardo ; Sousa, João Carlos
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-10-21 at 21:39:32 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal