Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > Grammar teaching in Portugal
Horário de verão da Biblioteca
Publication

Grammar teaching in Portugal

Title
Grammar teaching in Portugal
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2019
Authors
Costa, Ana Luísa
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Indexing
Publicação em Scopus Scopus
Latindex
DOAJ
ERIH Plus
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Philology
Other information
Resumo (PT): Ainda que alguns estudos evidenciem uma clivagem entre as práticas e as orientações curriculares para o ensino da língua materna, no currículo português houve sempre algum espaço para o ensino da gramática. O debate foca-se em torno das questões “para quê ensinar gramática?”, “o que ensinar?” e “como ensinar?”. No caso português, em resposta à primeira questão, destaca-se o desenvolvimento da consciência linguística e a construção de conhecimento explícito sobre a língua, de modo a formar cidadãos linguística e discursivamente competentes nos usos de língua, em contextos de oral formal e público, na leitura e na escrita. Através de uma visão panorâmica dos documentos curriculares, bem como de outros documentos oficiais, em resposta à segunda questão, explicitou-se o que se ensina sobre gramática no currículo português. Finalmente, por ser uma das abordagens de ensino da gramática com mais investigação empírica, apresenta-se o Laboratório Gramatical como uma boa prática.
Abstract (EN): Although some studies evidenced a divide between the practices and the curricular guidelines for first language teaching, in the Portuguese curriculum, there was always some place for grammar teaching. The debate focuses on the questions "why teach grammar?", "what to teach?" and "how to teach?" In the Portuguese case, answering to the first question, we may identify the development of linguistic awareness and the construction of explicit knowledge about the language, in order to form linguistically and discursively competent citizens, using language proficiently in oral formal and public contexts, in reading and in writing. Through an overview of the curricular guidelines, as well as other official documents, the answer to the second question points at what is taught about grammar in the Portuguese curriculum. Finally, since it is one of the grammar teaching approaches with more empirical research, the Grammar Lab is presented as being a good practice.
Language: English
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
Costa & Rodrigues(2019)Grammar Teaching in Portugal 532.59 KB
Related Publications

Of the same authors

Para que serve a didática do Português? (2017)
Summary of Presentation in an International Conference
Costa, Ana Luísa ; Rodrigues, Sónia Valente ; Sebastião, Isabel
Nota editorial [n. 6 (2019): 1º Número temático - RAPL - Avaliar Aprendizagens Gramaticais na Escola] (2019)
Article in National Scientific Journal
Costa, Ana Luísa ; Rodrigues, Sónia Valente

Of the same journal

Mother language teaching in Portugal: an interview with João Costa and Isabel Margarida Duarte (2019)
Article in International Scientific Journal
Sebastião, Isabel ; Costa, João; Duarte, Isabel Margarida
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-08-19 at 09:17:22 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal