Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > Pronomes pessoais fortes e fracos em duas línguas de modalidade distinta, a Língua Gestual Portuguesa e o Português Europeu: estudo exploratório = Strong and weak personal pronoums in two languages of different modalities, Portuguese Sign Language and European Portuguese: an exploratory study
Concurso de Escrita Criativa da FEUP
Publication

Pronomes pessoais fortes e fracos em duas línguas de modalidade distinta, a Língua Gestual Portuguesa e o Português Europeu: estudo exploratório = Strong and weak personal pronoums in two languages of different modalities, Portuguese Sign Language and European Portuguese: an exploratory study

Title
Pronomes pessoais fortes e fracos em duas línguas de modalidade distinta, a Língua Gestual Portuguesa e o Português Europeu: estudo exploratório = Strong and weak personal pronoums in two languages of different modalities, Portuguese Sign Language and European Portuguese: an exploratory study
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2019
Authors
Morgado, Celda
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Brito, Ana Maria
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Indexing
Crossref
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Philology
Other information
Resumo (PT): O objetivo central deste artigo consiste em problematizar a distinção entre pronomes pessoais fortes e pronomes pessoais fracos em Língua Gestual Portuguesa, comparando brevemente esta língua com o Português Europeu, com base num breve estudo exploratório de dados recolhidos no dicionário Spread the Sign. O estudo mostra que a Língua Gestual Portuguesa, além de ter sujeito tendencialmente realizado em frases afirmativas, tem pronomes fortes e fracos, altamente dependentes quer da posição sintática quer dos tipos sintáticos de verbos.
Abstract (EN): The main goal of this paper is to problematize the distinction between strong and weak personal pronouns in Portuguese Sign Language, briefly comparing this language with European Portuguese, based on a brief exploratory study of data collected in the Spread the Sign dictionary. The study shows that Portuguese Sign Language has tendentially explicit non-null subject pronouns in affirmative sentences and has strong and weak pronouns, highly dependent on the syntactic position and the syntactic types of verbs.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/3460
Documents
File name Description Size
3460-Texto do artigo-4330-1-10-20190916 705.95 KB
Related Publications

Of the same authors

Ser, estar and ficar in portuguese sign linguage and european portuguese (2022)
Chapter or Part of a Book
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria
A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como? (2019)
Chapter or Part of a Book
Brito, Ana Maria ; Morgado, Celda; Oliveira, Maria do Carmo
Verbos copulativos com locativos em Português Europeu e em Língua Gestual Portuguesa (2020)
Article in National Scientific Journal
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria
Editorial [v. 6 n. 1 (2019): Morfossintaxe da Língua Gestual Portuguesa e outras Línguas Gestuais] (2019)
Article in National Scientific Journal
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria

See all (6)

Of the same scientific areas

Editorial [v. 6 n. 1 (2019): Morfossintaxe da Língua Gestual Portuguesa e outras Línguas Gestuais] (2019)
Article in National Scientific Journal
Morgado, Celda; Brito, Ana Maria
Grammar teaching in Portugal (2019)
Article in International Scientific Journal
Costa, Ana Luísa ; Rodrigues, Sónia Valente
Antes que a tua única herança seja a lembrança: da edição na obra de Daniel Faria (2010)
Article in International Conference Proceedings Book
Afonso, Marta

Of the same journal

Transição de bebés do contexto familiar para a creche: práticas e ideias dos profissionais (2014)
Article in National Scientific Journal
Carla Peixoto; Vera Coelho; Ana Isabel Pinto; Joana Cadima; Sílvia Barros; Manuela Pessanha
Os passados dolorosos… de uns e de outros! (2022)
Article in National Scientific Journal
Alves, Luís Alberto Marques; Ribeiro, Cláudia Pinto
Educação em tempos de COVID-19: o acesso condicionado à aprendizagem: um estudo exploratório numa escola em Portugal (2021)
Article in National Scientific Journal
Nuno Fraga; Gorete Pereira; Fernanda Gouveia; Ana Isabel Gouveia

See all (9)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-07-19 at 07:20:30 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal