Go to:
Logótipo
You are here: Start > Publications > View > O ensino da comunicação na formação universitária em Ciências da Nutrição - Momento atual e sua evolução até aos dias de hoje
Horário de verão da Biblioteca
Publication

O ensino da comunicação na formação universitária em Ciências da Nutrição - Momento atual e sua evolução até aos dias de hoje

Title
O ensino da comunicação na formação universitária em Ciências da Nutrição - Momento atual e sua evolução até aos dias de hoje
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2015
Authors
Gregório, Maria João
(Author)
FCNAUP
Barros, Renata
(Author)
FCNAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Padrão, Patrícia
(Author)
FCNAUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Scientific classification
CORDIS: Social sciences > Educational sciences > Education
FOS: Social sciences > Educational sciences ; Social sciences > Media and communications
Other information
Resumo (PT): Resumo: O percurso da crescente integração das ciências da comunicação no ensino das Ciências da Nutrição reflete a importância de dotar os nutricionistas de competências comunicacionais capazes de influenciar os comportamentos dos indivíduos e populações para escolhas alimentares mais conscientes e saudáveis. O presente texto pretende contextualizar a evolução da integração da área das ciências da comunicação no ensino das Ciências da Nutrição, tendo como caso de estudo as unidades curriculares de Comunicação e de Projeto de Comunicação, do 1º ciclo de estudos em Ciências da Nutrição da FCNAUP. Estas duas unidades curriculares, no âmbito das ciências da comunicação, são complementares, atuando de forma concertada. Face aos atuais desafios da comunicação na área da nutrição, as metodologias de ensino utilizadas nestas unidades curriculares têm procurado promover a realização de atividades pedagógicas muito diversificadas e em contexto real. Pretende-se que os futuros nutricionistas sejam capazes de utilizar formatos de comunicação e modelos de educação alimentar inovadores e, ao mesmo tempo, apelativos, com o objetivo final de tornarem a sua intervenção cada vez mais eficaz do ponto de vista da tomada de consciência para a mudança de comportamentos alimentares por parte da população.
Abstract (EN): Abstract: The path of the growing integration of communication sciences in the teaching of Nutrition Science reflects the importance of providing nutritionists with communication skills that can influence the behavior of individuals and populations to make informed and healthy food choices. This paper aims to contextualize the progressive integration of the Communication Sciences field in the teaching of Nutrition Science. We used, as a case study, the unit courses within Communication and Project of Communication of the undergraduate degree in the Faculty of Nutrition and Food Sciences of University of Porto. These two unit courses, which are seen as belonging to the Communication Sciences field, are complementary, acting in a concerted fashion. Given the current challenges of communication in the area of Nutrition, the teaching methods used in these unit courses have sought to promote the realization of very diverse educational activities in real context. It is intended that future nutritionists will be able to use communication formats and innovative nutrition education models and, at the same time, might be effective to achieve the ultimate goal of contributing to the awareness of the problem and for the changing eating behaviours among the population.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: patriciapadrao@fcna.up.pt
No. of pages: 19
Documents
We could not find any documents associated to the publication with allowed access.
Related Publications

Of the same authors

O teatro como ferramenta pedagógica nas Ciências da Nutrição (2012)
Chapter or Part of a Book
Padrão, Patrícia; Barros, Renata; Gregório, Maria João; Graça, Pedro
A rádio com atividade pedagógica de integração das ciências da comunicação na formação dos nutricionistas (2012)
Chapter or Part of a Book
Gregório, Maria João; Padrão, Patrícia; Barros, Renata; Graça, Pedro
O Percurso Inicial das Áreas Disciplinares de Comunicação e Educação Alimentar na Formação dos Nutricionistas em Portugal (2014)
Article in National Scientific Journal
Graça, Pedro; Padrão, Patrícia; Gregório, Maria João; Barros, Renata; Viana, Victor; Moreira, Pedro
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Accessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page generated on: 2024-07-20 at 19:31:30 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal